Acties gedetineerden uitgebreid

• San

Nee ik praat niet over een voor mij bijzonder geval (mijn vriend), want die heeft gewoon iets fout gedaan en moet nu dus ook op de blaren zitten. Ik vind dat helemaal niet erg, want hij heeft wel het risico zelf genomen. Het enige vervelende eraan is dat ik en de kinderen geen keus hadden en nu met het verdriet zitten!

Ik praat vanuit mijn zelf, want ik ken ook die wereld daarbinnen uit eigen ervaring. Ik heb 8 jaar geleden zelf 4 maanden in voorarrest gezeten voordat ik op de rechtszaak vrijgesproken werd. Kijk het merendeel van de gedetineerden zijn natuurlijk de veelplegers die blijven terugvallen dat snap ik wel. Daarnaast zijn er nog de “zieke” mensen (pedofielen enzo) die ook niet te “redden” zijn, maar er is toch ook een percentage dat wel hun best doet en die verdienen niet steeds al die negatieve uitspraken.

Het enige wat ik probeer duidelijk te maken is dat er niet alleen slechte mensen in de gevangenissen zitten en dat het er absoluut geen hotel is!!

• verzin er maar 1

aha..my bad..

dat mag ik wel zo een cynische noot.

• Blacky

Klopt, heb je helemaal gelijk in.

Wees daarom gerust ; alle comfort die je in hotels aantreft zijn niet aanwezig in een gevangenis.

Blacky

• Joep

'You can check in anytime you like, but you can never leave'

(uit: Hotel California- The Eagles).

• Sip

Maak eens verschil tussen een wetsovertreding en een misdrijf.

• Sip

“I don' believe that Rosie loves me”, well tell me why

She ain't been to see me, since las' July

She brought me little coffee, she brought me little tea

Brought me damn near ever'thing but the jailhouse key

Leadbelly uit The midnight special. Hij schreef het lied niet aleen over de gevangenis maar hij verbleef er jarenlang

• verzin er maar 1

Het verschil is.. overtreding : bv. te hard rijden, wildplassen. etc

misdrijf : bv. diefstal, geweldpleging. etc

Voor overtredingen geldt in de norm geen gevangenis straf, maar geldboete.

Voor misdaden geldt in de norm geen geldboete, maar gevangenis straf.

Bij het veelplegen van overtredingen en/of en het niet nakomen van transactievoorstellen of boetes, kan een rechter een al dan niet gehele (voorwaardelijk) vrijheidsstraf opleggen.

(Bij overtredingen beslist meestal de politierechter)

Bij het het plegen van een misdaad, legt de rechtbank meeste gevallen een vrijheidsstraf op, hoewel bij hoge uitzondering ook een (hoge) boete kan worden opgelegd tesamen met een voorwaardelijke straf.

(Bij misdrijven beslist meestal de meervoudige kamer.)

• Sip

Dat weet ik dus ook wel maar de personen hier wijzen allemaal naar wetsovertreders en vergelijken die met misdadigers. Laat duidelijk zijn, iemand die een snelheidsbon krijgt (of zelfs elke week) pleegt geen misdrijf.

• San

Nee ok Sip, maar hij of zij houdt zich op dat moment ook niet aan de regels, dus is diegene dan wel of niet een goede burger in jouw ogen?

• verzin er maar 1

Je ziet dus het verschil niet tussen een overtreding en een misdaad cq. misdrijf ?

Het lijkt me leuk om met jou een potje memory te spelen zeg.. of zou je het verschil tussen een denneappel en een cactus wel zien ?

Je kan iemand die een overtreding begaat toch niet vergelijken met iemand die een misdaad pleegt !

Dmv een overtreding krijg je geen strafblad, voor een misdaad wel.

Zegt dat niet genoeg..

De burger die een overtreding begaat : GEEN strafblad : Goede burger

De burger die een misdrijf pleegt : WEL een strafblad Geen goede burger.

Iedereen begrijpt dat behalve jij ????