Gratie

• Joep

Het blijft eigenaardig dat waar wij een scheiding van kerk en staat voorstaan, in een land als Portugal de staat gratie verleent op het moment dat er een paus (kerkvorst)doodgaat. Ik zou me nog kunnen voorstellen dat ze in een katholiek land bij de benoeming van een nieuwe paus gratie verlenen, maar bij de dood van de oude?

Je omschrijft het goed Bren, dat het raar is dat alle gedetineerden dus heel hard zitten te bidden dat de oude baas het loodje legt (en het ziet er naar uit dat vandaag hun gebeden verhoord worden), maar eigenaardig blijft het wel.

Ik heb op internet gezocht naar vergelijkbare gevallen in andere landen, maar die heb ik niet gevonden. Het is natuurlijk mogelijk dat landen in Zuid-Amerika, Afrika en Azie het wel doen, maar dat daar veel minder over bekend is.

groeten, Joep

• bren

het is ook een beetje dom omschreven natuurlijk van mij maar het heeft natuurlijk ook in Portugal te maken, met het feit dat er een nieuwe paus komt…maar daar moet de oude dan wel dood voor gaan…..en wij hebben daar geen koningin.

Portugal is een zwaar katholieke republiek….geen monarchie (protestants???)

Ik ben blij dat er dan toch iemand is die een beetje begrijpt wat ik bedoel!!!!

Groetjes bren

• tam

ik begrijp bren heel goed en geef haar ook geleik in wat zei bedoeld ik denk dat mensen het hier erg fout kunnen opvatten terwijl het anders is bedoeld,

dan wou ik nog even reageren op een opmerking die ik las over het feit dat iemand noemden dat haar vrien/man zat zonder dat zei ook maar vaniets wist waar hij mee bezig was

WAT HEB DAT ER INGODSNAAM MEE TE MAKEN ,maakt jou dat beter dan de rest

ongeacht of de parnter het wist of niet ,en of waar de persoon voor gedetineerd zit

als ze gratie verlenen moeten ze dat gewoon voor iedereen doen en niet selectief te werk gaan

groetjes

• tam

nou ik weet wat bren bedoelde

jullie hadden het over de koningin en gratie en omdat haar man in portugal zit heb zij daar meer mee te maken denk ik dus begon zij over de paus

en als er een duidelijk is over wat zijn bedoeld vind ik het bren wel

over dat niemand daar zomaar zit in detentie bedoel ik ben ik het echt niet mee eens

ik zit nu eiegnlijk al vanaf mijn 18e in dat wereldje en geloof mij dat er heel veel mensen onterecht zitten .is het niet geheel onschuldig dan kan het ook zijn dat ze een hogeren straf hebben gekregen dan normaal is

hoeveel probleem jongeren zitten er wel niet in een jeugdgevangenis omdat er geen opvang voor ze is die gepast is

daarbij heb ik een kennis die naar 13 jaar werd vrijgelaten omdat ze er toen achter kwamen dat hij niet de dader was maar een ander en die heb zich zelf toen aangegeven omdat die onsterfelijk ziek was en het niet zijn graf mee in wou nemen

dus het is de waarheid dat er wel degelijk mensen hier in nederland onschuldig zitten

om over bren trug te komen

bij mij weten klaagt zei niet en heb ook niet gezegd dat ze van niks wist

nou groetjes tam

• bren

inderdaad werd er om een mening van gratie gevraagt, die heb ik gegeven met als voorbeeld mijn ervaringen….maar goed dat terzijde.

Ik heb vastgezeten omdat er pas na 1,5 jaar een rechter aan te pas kwam en er dus in de rechtbank door en politie en getuigen gemeld kon worden dat het een verhaal van mijn man was en niet van mij. Als inwoner van Portugal met een nederlands paspoort word je vastgezet tot de rechtzaak…..en het is daar niet zo dat je na een paar manaden een proces hebt …nee het is afwachten tot de rechter een keer tijd heeft…met een limiet van 2, 5 jaar…dus ik heb nog mazzel gehad.

Ik heb niet vastgezeten om te kunnen begrijpen hoe mijn man zich nu voelt, maar DOORDAT ik heb vastgezeten, begrijp ik hem beter.

O ja en is het niet zo dat men ook een nederlandse straf heeft staan, dat een gratie verlening, als men aan je juiste eisen voldoet, dat ineens niet voor diegene geld maar alleen als je voor die straf in Nederland zit…….dan zijn we ineens geen nederlanders meer met een nederlandse straf, geld dat alleen als je al zit voor een straf…..of ook voor mensen die zich moeten melden voor een straf…..zou van hun strafmaat, als de juiste eisen er dan maar weer zijn, want ja het geld natuurlijk niet zomaar voor iedereen, er word natuurlijk wel onderscheid gemaakt, ook een gedeelte gratie worden verleent….

nou ja als mijn nederlandse advokaat (die ik door en door vertrouw gelukkig, en tot nog toe zijn wek perfect heeft gedaa0 zegt dat manlief ook strafvermindering voor een nederlandse straf krijgt dan ga ik daar gewoon van uit..

voor mij is deze discussie gesloten verder, want ook op een site als deze zie ik toch de vooroordelen al weer in de rondte vliegen….

O ja nog even dit, de paus is nu echt bijna dood, en hoe gek ook ik ben niet blij……………………………………….

Bren

• Zewi

Ga er maar vanuit dat 99,9999 procent van mensen in de gevangenis hier volledig terecht zit. In Nederland moet er heel wat bewijs op tafel komen om iemand achter de tralies te krijgen. Natuurlijk is het mogelijk dat er eens iemand onschuldig toch vast komt te zitten, zie de 2 van Putten, maar dit zijn hele grote uitzonderingen die altijd het nieuws halen, en zoveel van dit soort zaken kom ik toch echt niet tegen.

Probleemjongeren zitten in jeugdgevangenissen omdat ze zich met criminele zaken hebben beziggehouden. Ik weet dat in Nederland een inbraakje hier, een autodiefstalletje daar, als baldadigheid wordt gezien maar we hebben het hier over criminele activiteiten waardoor een groot aantal mensen gedupeerd raken.

Over hoge straffen hoef je al helemaal niet te beginnen want in Nederland hebben we nog altijd de laagste straffen van de wereld.

• tam

nou ik ben het dus echt niet met je eens

als je wel eens t.v kijkt of er een beetje midden in gaat zitten wat ik dus dageleijks doe

zie je dat er wel degelijk heel wat mensen met een straf zitten die ze niet hebben verdient of helemaal niet verdiende

ook met de jeugd gaat heel veel mis

maar ik heb het nu over gewoon probleem jongeren die in een jeugdgevangenis zitten en geen jongeren die criminelen activitieten hebben gepleegd

dus ik wete niet waar je je informatie vandaan haalt

(het lijkt wel of je bevriend ben met latisthia griffith)

maar ik vertel echt geen sprookjes en daarom is het dus zo moeilijk omdat er zo wienig mensen in geloofen

groetjes tam