Detentie centrum Zeist

  • jan

    Hey Johanna,

    Ik snap je frustratie heel goed hoor, maar zoals hoe jij het beschrijft gebeurd het overal wel.

    En eerlijk is eerlijk, je hebt iets gedaan wat niet goed is , dus zou wel raar zijn als je daar dan niet voor gestraft wordt toch?? daar is de gevangenis toch voor?

    Ik spreek uit ervaring hoor, mijn vriend is ook zes maandjes weggeweest.

    gr Jan

  • Joke K.

    |k begrijp eigenlijk dat de vriend van Johanna daar niet zit omdat hij iets gedaan heeft, maar omdat hij geen verblijfspapieren heeft. Kamp Zeist is zowel een detentiecentrum voor mensen zonder papieren als een HvB voor ‘gewone’ gevangenen. Oorspronkelijk zaten er bolletjesslikkers, maar dat is al lang niet meer zo.

    In het HvB deel zitten zowel mannen als vrouwen, zowel voorarrest als kort gestraft/vervangende hechtenis (niet betaalde boetes en niet gedane werkstraffen). Het HvB regime is niet hetzelfde als het detentiecentrum regime. De verhalen over het detentiecentrum zijn legio en houden allemaal in: slechte denigrerende behandeling, mensen snel in de isoleercel gooien, veel geweld door personeel, enz.

    De tweepersoonscel is er standaard en er zijn ook vierpersoonscellen, enkele cellen zijn er alleen in gebouw 52 (binnen de muur). Dit zijn afzonderingscellen, isoleercellen, en ik meen ook een bijzondere zorg afdeling (BZA). Meerpersoonscel weigeren betekent linea recta de isoleer in. In het verleden was er ook een afdeling met zespersoonscellen. Dit was een vrouwenafdeling waar vrouwen zonder papieren en kortgestraften door elkaar zaten. Ik heb daar zelf een keer gezeten. Deze afdeling is nu gesloten o.a. omdat die brandgevaarlijk was, en pas vele jaren na de Schipholbrand!

    In Kamp Zeist werken veel bewakers van Group 4 securicor. Dit zijn geen piwi's (sorrie, bajestaal, ik bedoel PIW'ers zoals justitie ze noemt; penitentiair inrichtings werkers, wat een mond vol!), ze zijn dus niet voor dit soort werk opgeleid, ze krijgen slechts een korte cursus. Dit zijn dus privé bewakers!

    De mensen in Kamp Zeist die er zitten omdat ze geen verblijfspapieren zitten, bevinden zich in een vreselijke situatie die niet is te vergelijken met een straf uitzitten in een ‘gewone’ gevangenis of HvB, want dan weet je dat er een einde aan komt en wanneer.

    Stel je voor: ze willen je het land uitzetten en je weet niet hoe lang dat gaat duren. Vreemdelingenbewaring is voor onbepaalde tijd en kan rustig anderhalf jaar duren als het aan de IND ligt. Al die tijd weet je niet: wat gaat er gebeuren en wanneer? Mensen worden gek binnen dat systeem. Ze kunnen uitgezet worden, maar ook geklinkerd (=weer op straat gezet, nog steeds zonder papieren en dus met het risico dat je zo weer vastzit). In vreemdelingendetentie is de meerpersoonscel al standaard zolang als er kampen bestaan als Kamp Zeist, Schiphol Oost, de diverse bajesboten (Rotterdam, Dordrecht, Zaandam) enz. Voordat ‘gewone’ gevangenen ermee te maken kregen, werden mensen zonder papieren met deze extra vorm van dwang geconfronteerd.

    Ik kan nog lang doorgaan, maar zoek gerust zelf verder naar verhalen en meer informatie.

    Meer weten over Kamp Zeist? Ziehier:

    http://www.sluitkampzeist.nl/

    http://www.aagu.nl/

    http://www.vrijheidvanbeweging.nl/fortnederland/kamp_zeist.html

    groet en sterkte, Joke

  • dot

    en er loopt in soesterberg een bewaakster rond die gedetineerden het hoofd op hol brengt! kan gewoon 3 uur lang in zijn cel vertoeven zonder dat er op gelet word en deelt dr telefoonnummer uit voor als ze weer vrij zijn….:X zeker ook zo´n niet opgeleide dan? kan me toch niet voorstellen dat dat soort meiden in zo´n beroep gewoon hun gang mogen gaan daar maar het gebeurd dus wel.

  • pluis

    zow ……wat een doos!!! Heb je een naam?? Ik ken iemand die daar zit misschien kan ik het tegen die persoon zeggen.Heeft ie wel wat aan denk ik als ie vrijgelaten wordt.

  • dot

    als ie bij haar op de afdeling zit heeft ie er NU meer aan haha

  • pluis

    hahahhaha ja dat is ook zo!! maar je weet geen naam??

  • joep (mod)

    Nog maar eens waarschuwen dat hier geen namen gepost mogen worden.

    groet, Joep

  • anna

    hallo allemaal

    hoe zit het met het bezoek in detentie centrum zeist? toen ik er een keertje op bezoek was zat de bewaking zo'n beetje op onze schoot mee te luisteren. niet zo prive! is dat nog steeds zo?

    dag,

    anna

  • Sneekee

    Strak man! Ken ook iemand die d'r zit. What's in a name? ken ik 'm briefen weet je.

  • sosie

    he jojo ik weet precies wie je bedoelt. waarom mogen zulke sl*tjes daar werken eigenlijk is toch niet normaal of wel dan. mijn vent vertelde me alles wel gelukkig hoe ze stond te draaien met dr ass om m heen en dr telefoonnr gaf omdat ie zo lekker donker is.::o en ik zie dat ie dus de enige niet was. ik dacht dat ze er weg was maar ze werkt er dus nog steeds. dat ze daar niet tegen optreden zeg. ik vraag me af, terwijl t vrouwtje thuis braaf zit te wachten, hoeveel mannen ze al gek gekregen heeft.