vastzitten in spanje

  • selina

    dag iedereen mijn vriend zit vast in spanje voor drugssmokkel(recent opgepakt)

    Nou wil graag weten hoe het zit met spanje, zijn ze streng daar en wat kan hij verwachten ik ben zo bang dat tie heel wat jaren krijgen ;(

    graag mensen die ervaring hebben met spanje laat een reactie achter!

  • Joep

    Dag Selina,

    Om hoeveel gaat het? en wat voor soort drugs? Spanje is meestal hash uit Marokko, maar misschien is het iets anders. Kun je iets meer vertellen?

  • selina

    Hai,

    Sorry voor me late reactie maar het gaat om soft drugs maar weet

    Niet om hoeveel het gaat. En weet je toevallig of hij zijn straf in nederland. Kan uitzitten?? Alvast bedankt!

  • Joep

    Dag Selina,

    Grofweg kan je zeggen dat smokkel van drugs in Spanje zwaar wordt bestraft. Je hebt daar zomaar een jaar of 8 te pakken, maar het kan ook 15 zijn, dat hangt van de hoeveelheid af.

    Straf uitzitten in Nederland kan na een bepaalde tijd, dat hangt van het vonnis af. Zoek maar eens op Google met de tekst WOTS verdrag.

    Daar staat erg veel informatie.

    Sterkte

  • selina

    hai joep

    8 jaarrrrrrr!!!! oh mijn god meen je niet maar het is softdrugs he, dan krijg je toch minder? Want heb gelezen dat hard drugs harder wordt gestraft en dat daar 9 jaar op zo zit ligt eraan hoeveel je bij je had natuurlijk.. maar ga even op die WOTS kijken hoop het zo dat tie na een periode naar Nederland kan..

    jen wat betreft sterkte ja , dat heb ik zeker nodig in deze tijd dank je wel : (

    maar het is echt hardbrekend als iemand waar je zoveel van houdt uit je leven wordt gerukt. Ik praat het absoluut niet goed wat tie heeft gedaan, maar om iemand te hebben waar je zielvseel van houdt en gewoon toekomstplannen mee had, dan blijft het toch hartverscheurend pfff.. maar goed dank je wel voor je reactie

    gr. Selina

  • Joep

    Dag Selina,

    ik twijfel absoluut niet aan jouw liefde voor hem, maar waar ik niet bij kan is dat iemand, die van een ander houdt, iets doet met het risico, daar 8 tot 15 jaar voor achter de tralies te verdwijnen. En toch gebeurt dat elke week weer. Ik zal het nooit begrijpen.

    Sorry, maar dat moest me even van het hart na het lezen van jouw post.

    Goede kerestdagen gewenst en maak er wat van,

    Joep

  • eve

    Hai Selina,

    Mijn man zit inmiddels ruim 20 maanden in voorarrest in Spanje dus kan hier en daar een beetje over mee praten.

    In Spanje geldt de regel “voor alles boven de kilo ben je de lul”.

    Dus of je nou voor 1.5 kg hasj of 6 containers vol coke bent aangehouden, zwaai maar dag met je handje. Ze maken in Spanje geen onderscheidt tussen soft en harddugs, dan doen alleen de Nederlanders.

    Het voorarrest mag in Spanje 2 jaar duren. Bij grote, internationale drugszaken zelfs 4 jaar.

    Per 21-12-2010 zijn de straffen in Spanje verlaagt. Voor drugshandel kan je nu rekenen tussen de 6 en 9 jaar.

    Dat de straffen verlaagt zijn komt doordat er zowel EU bezuinigingen en nieuwe regelgevingen zijn.

    De bedoeling is dat men de straf in eigen land gaat uitzitten. Maar, in tegenstelling hoe het nu met de Wots geregeld is, zit men wel de volledige straf uit. Tot 5-12-2011 wordt de straf in NL, in de meeste gevallen, omgezet naar Nederlandse maatstaven.

    Volgens mijn lief is het zitten in Spanje minder vervelend dan zitten in NL. Het eten is goed, er is veel sport, studiemogelijkheden en weinig op cel zitten, behalve tijdens de siesta. Hij heeft eerst ruim een jaar in het noorden gezeten en zit nu alweer 8 maanden in Madrid. Het enige nadeel is dat er niet wekelijks bezoek komt, daarintegen stuurt ie wel veel liefdesbrieven ;)

    Als je nog iets te vragen hebt dan vraag je maar en bedenk, elke dag die voorbij is, is weer een dag dichterbij zijn thuiskomst!!

    .

  • katje

    hoi

    mijn vader heeft 6jaar gezette voor drugs in spanje en dit was een grote hoeveelheid

  • precilia

    ligt er maar net aan met hoeveel druks hij gepakt is ze hebben de wet voor druks smokkel wel aan gepast maar ze geven nog steeds voor de kleinste hoeveelheid 6 jaar.

    tot hij de rechtzitting heeft kan hij niet de overplaatsing aanvragen naar nederland je kan tot zelfs 4 jaar wachten op de rechtzitting ik ben zelf net vrijgekomen uit spanje en heb 2jaar en 9maanden moeten wachten tot ik mijn rechtziting had.

    als hij snel ze rechtzitting heeft kan hij tot 3 4de van ze straf de (wots) aanvragen wat een overplaatsing inhoud naar nederland als hij al meer dan 3 4de van de opgelegde straf zit dan zal hij daar moeten wachten tot ze hem de voorwaardelijke vrijheid geven. hij zal het nog wel zwaar krijgen de gevangenissen daar voor mannen is geen geintje.

  • Danielle

    Hey Eve,

    Je zei dat tot 15 december 2011 de straf wordt omgezet. Geldt dit voor alle EU-laden? En zal daarna alleen nog onmiddelijke tenuitvoerlegging worden gedaan? Waar heb je dit vandaan? Ik ben namelijk ook bezig met een WOTS verdrag momenteel, maar moet nog eerste even het hoger beroep afwachten voordat de procedure in gang wordt gezet. Ben dus bang dat dit pas na 5 december gaat lukken!

    Groetjes,

    Danielle