Detentie fasering

  • Dropje

    Lieve mensen,

    Wie helpt mij? Mijn vriend is voor 36 maanden veroordeeld. Nu heb ik begrepen dat daar 1/3 deel af gaat, maar nu probeer ik al de hele avond op internet en op dit forum er achter te komen hoelang ik hem zal moeten missen.

    Kan iemand mijn vragen beantwoorden?

    Met nieuwe wetsvoorstel sluiten bbi's en zal het verlof verdwijnen en zal er electronische detentie worden toegepast.

    - hoe zit dat? Krijgt hij dan de helft van 36 mnd ed of de helft van 24 mnd ed?

    - hij heeft 4 maanden in voorarrest gezeten en zit nu 3 weken in de gevangenis. Wanneer mag hij verlof aanvragen?

    - in de huidige situatie zou hij de laatste 18 mnd naar half open kamp mogen. Is dat na 36-18 = 18 mnd of 24-18 = 6 mnd?

    Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.

    X

  • Frank

    Goedemorgen deze vroege morgen

    Allereerst wil ik je het allerbeste wensen voor 2014

    Om op je vraag terug te komen , 1/3e deel van 36 maanden is 12 maanden. dat wil zeggen dat hij 24 maanden gesloten zal moeten zitten

    waarna bekeken zal worden of hij in aanmerking kan komen voor fasering dit doen ze doormiddel van het MDO (dat is Detentie overleg )

    dan zal de VC ( vrijheden Commissie) {hoofd bsd - hoofd gedetineerden zaken - en de directeur} beslissen op basis van rapportages of dit allemaal

    ook volgens de regels kan en mag .met de nieuwe regels is het niet allemaal duidelijk momenteel.

    Komende zomer in juni of juli gaat de kamer hier over besluiten, komt de nieuwe regelgeving er dan niet door, zal de oude regelgeving worden gehanteerd

    hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd

    met vriendelijke groeten

    Frank

  • Dropje

    Beste Frank,

    Dank je voor je snelle bericht. Jij ook de allerbeste wensen voor 2014.

    Ik blijf toch met een onduidelijkheid zitten. Jij schrijft dat hij 24 maanden gesloten moet zitten, maar op internet lees ik dat je 1/3 gesloten moeten zitten voordat die fasering in gaat. Dus dat zou betekenen dat hij 12 maanden gesloten zit. Toch?

    Mag hij ook pas na die 1/3 op verlof? Ik zag dat je ook in gesloten gevangenis 6x per jaar op verlof mag. Gaat dit meteen in of pas na 12 maanden?

    Sorry voor al deze vragen, maar voor ons is dit echt een ramp want hij zit daar onschuldig. Nu zullen meer vrouwen dat zeggen…. We hopen dat een hoger beroep nog iets gaat veranderen aan deze situatie.

    Groetjes

  • Frank

    Goedenavond.

    Het is zo dat hij na 24 maanden gesloten in aanmerking zou kunnen komen voor regimentair verlof ,(restant 12 maanden ) echter met de nieuwe regelgeving

    is dat tot op heden maar de vraag. Hij zou de bsd moeten vragen wat zijn faserings datum is, op basis van die datum kunnen we verder kijken.

    Als we die datum, hebben kunnen we rekenen en / of bezien met de regelgeving hoe of wat we kunnen aanvragen. Natuurlijk kun je mij altijd mailen of een bericht sturen. Als ik tijd heb zal ik direct reageren.

    Hoop je voldoende te hebben geïnformeerd

    en ondanks alles een Fijn weekeinde

    Frank

  • Sandy

    Hoi

    Wij hebben dit allemaal net achter de rug. De uitspraak was ook 36 maanden onvoorwaardelijk.

    Er gaat dus 1/3 vanaf, dus er blijft 24 maanden over. Van die 24 maanden gaat het voorarrest vanaf bij jullie 4 maanden en 3 weken.

    Dus er blijft over 19 maanden en 1 week. Mijn man ging vanaf 18 maanden naar Half open.

    Toen kon hij verlof aanvragen. Na een maand kwam hij met verlof dus in zijn 17e maand. Er staat op de site dat je eerst een groot deel gesloten moet zitten, maar in de praktijk is dit niet zo.

    Het is gewoon vanaf de laatste 18 maanden. Weet niet hoe het nu is hoor bij ons is dat een jaar geleden nu.

    Mijn man heeft er bij de BSD bovenop gezeten en ik ook. Ik heb steeds gebeld naar de BSD dat zijn laatste 18 maanden bijna ingaan

    en hij dus naar half open moet. Dit is ook gewoon doorgegaan. Het is echt een kwestie van steeds briefjes inleveren en continu bellen, hoe het ervoor staat.

    Dat heb ik geleerd in deze tijd.

    Als je andere vragen hebt hoor ik het!

    Sterkte met alles!!!

  • Joyce

    Hoi Sandy,

    Even nog een vraagje aan jou, mijn vriend heeft ook 36 mnd gehad, 14 jan zit hij 5 mnd, zou hij dan al vanaf februari met verlof kunnen komen als ik het goed begrijp?? En dus niet dat hij min 12 mnd vast moet zitten zonder verlof??

    Gr. Joyce

  • Sandy

    Dat klopt vanaf je laatste 18 maanden kan je naar half open, en vanuit daar kan je verlof aanvragen. Dus 24 maanden is over een maand naar half open.

    Ik zou de BSD bellen en dit zeggen. Zo hebben wij meegemaakt.

    Succes. Onze ervaring is je moet overal achteraan zitten niets gaat vanzelf, ja misschien als je maar lang genoeg wacht…

  • Dropje

    Sandy en joyce,

    Toch snap ik het niet. Ook de man van joyce heeft 36 maanden gekregen en heeft 5 maanden gezeten. Waarom zou hij dan over 1 maand al naar half open mogen?

    Moet hij niet eerst 1/3 van zijn straf gesloten zitten?

    Groetjes

  • Sandy

    Omdat dat 1/3 gesloten zitten helemaal niet klopt. Het staat op internet maar in de praktijk is dat niet zo.

    In ons geval tenminste mijn man is gewoon vanaf de laatste 18 maanden naar half open gegaan en hoefde niet eerst

    1/3 gesloten te zitten dit is ook helemaal niet ter sprake gekomen..

  • Joyce

    Bedankt voor je reactie Sandy!

    Dat zou toch eens mooi zijn, als hij zo snel al op verlof kan!! Denk dat het ook te maken heeft of je rapporten goed zijn, als je je slecht gedraagt zal dat niet gelden denk ik,maar gelukkig kan de mijne zich rustig houden!

    En hij zit al heel erg achter de bsd aan, want hij hoort al over geplaatst te worden, maar hij hoort maar niks van ze! Ze zijn zo laks met dingen, heeft hij dinsdag nog niks gehoord dan laat hij de advocaat erachter aan gaan!