Hoelang nog????

  • anio

    En dat zie je met een rechtzaak iemand wordt in de eerste aanleg veroordeeld. En het komt voor dat ze in hoger beroep vrijgesproken worden. Dan heeft dus of de rechter in eerste aanleg niet goed geoordeeld of de rechter in hoger beroep niet goed geoordeeld.

  • jantje66

    Net als elke nacht kon ik weer niet slapen,

    De rechters die tot diep in de nacht dossiers lezen om maar goed voorbereid ter zitting te komen hebben al dan eerste indruk. Er is iemand verdacht, dus moet er wel een redelijk vermoeden van schuld zijn, anders had de politie die man of vrouw niet mogen oppakken. Het OM zal niet zomaar iemand vervolgen, de rechter-commissaris heeft niet zomaar de in bewaringstelling bevolen etc. Wie verdacht wordt behoort tot een groep mensen waarvan de meesten uiteindelijk veroordeeld zullen worden. Dat maakt iemand eigenlijk al schuldig aan het hem of haar ten laste gelegde. Ook het door het OM samengestelde dossier is er op uit de schuld van de verdachte aan te tonen en het is dit dossier dat rechters voor een zitting lezen.

    Wanneer de rechters een verdachte mogelijk schuldig achten, zullen ze een scenario, een verhaal ontwikkelen over hoe iemand het gedaan heeft en waarom. Ze proberen zich een beeld te vormen van wat er gebeurd is en op welke wijze de verdachte daarin past. Alleen al het bedenken van zo’n scenario versterkt het geloof in de schuld van de verdachte.

    Probleem is dat de rechters eenmaal overtuigd zijn van een bepaald scenario, dan zijn ze daar bijna niet meer vanaf te brengen, ook al zijn er ontlastende feiten, alibi-getuigenissen, alternatieve verklaringen of ontbreken belangrijke sporen (bijvoorbeeld DNA) die de verdachte vrijpleiten. Psychologen laten zien wat er mis gaat in ons brein: alleen al het bedenken van een scenario versterkt het geloof in de schuld van de verdachte en het zorgt er voor dat we ontlastende feiten niet meer opmerken of serieus nemen.

  • jantje66

    Na de eerste aanleg komt er meestal nieuwe bewijs stukken. In hoger beroep rechter, Het Hof behandelt dan een andere dossier dan de rechter bij de eerste aanleg.

    Dat er ook verschillen in zitten tussen de uitspraken, kan ik wel begrepen.

  • Mieke

    Goede morgen.

    Mijn zoon is wel schuldig en krijgt vandaag de uitspraak..maa rik word niet vrolijk als ik dit allemaal lees…dus hoop op een goede bui van de rechter dan maar.

    Groetjes van een in spanning wachtende moeder.

  • mii-

    Sterkte allemaal.

    @Mieke

    Hoop voor jullie dat het enigzins meevalt.

  • li

    @ Mieke Denk meer dat dit over onschuldige mensen gaat waar er bewijs van ligt dat ze onschuldig zijn, en toch vastzitten. Niet over schuldige mensen iniedergeval sterkte

  • moederG

    In theorie zou het niets mogen uitmaken of een rechter/officier van justitie of wie dan ook met zijn verkeerde been uit bed is gestapt oftewel geen goede bui heeft.

    Alleen in de praktijk gebeurd het dus wel en bij de een meer als bij de ander.

    Iedereen niemand uitgezonderd heeft wel eens een off-day.

    Het zou alleen geen invloed mogen hebben op je werk lees uitspraak en ik hoop ook dat dit niet zo is.

    Dat ze kortaf zijn of knorrig prima als het eindresultaat maar gelijk is aan een willekeurige andere dag.

    @ mieke spannende dag voor jou ik zal duimen voor een acceptabele uitspraak. Sterkte.

  • Mieke

    Bedankt voor jullie reactie hoor.

  • Joep

    Daarom duurt het tot de uitspraak ook 14 dagen. In die tijd wordt de zaak met andere rechters besproken, juist om blinde vlekken tegen te gaan. En natuurlijk ken ik ook de theorie van de tunnelvisie, dwz dat er alleen maar in een bepaalde richting gezocht wordt om een verdachte in de zaak te passen. Daarom zitten er op de grotere onderzoeken tegenwoordig ook meerdere rehercheurs en een OvJ die ‘advocaat van de duivel’ spelen, juist om dat te voorkomen.

    Andersom gebeurt het ook vaak (heb het zelf ook aan den lijve ondervonden) dat een verdachte op de plaats delict geplaatst wordt met bewijs tot en met camerabeelden aan toe, maar dat er 14 vrienden en familieleden bereid zijn onder ede te getuigen dat hij ergens anders was.

    Dat is dus ook voor rechters geen gemakkelijke klus om daar uit wijs te worden.

  • jantje66

    Ik geloof niet dat rechercheurs en een OvJ die “advocaat van duivel” spelen. Als het zo is, kan het alleen maar uitzondering zijn.