Berekening fasering

  • Camilla

    Ik had net mn vriend aan de tel. Vertelde ie dat er iemand zn faserings data had uitgerekend daar voor hem.

    De bruto straf was 5 jaar. Hij heeft eerder 8 maanden in voorarrest gezeten.

    Nu zeggen ze dat hij nog 14 maanden in de gewone gevangenis zijn straf moet uit zitten, daarna meteen door kan naar open kamp voor 4 maanden, en dan de laatste 10 maanden enkelband? Kan dit kloppen?

    Ik had eerder een hele andere berekening gemaakt op basis van de info die ik had gevonden. Daarbij kwam ik geloof ik eerst uit op 14 maanden gevangenis, 6 maanden half open, 6 maanden open en 6 maanden enkelband.

    Dus als zijn verhaal klopt dan ben ik wel heeelll blij!

  • Joep

    5 jaar is 60 maanden. Bij goedgekeurd VI blijft er 40 maanden over en daarvan heeft hij 8 gezeten, blijft over 32 maanden. Laatste 18 in traject, dus nog 14 maanden zitten. Hoe het traject eruitziet, wanneer enkelband is nu nog niet te zeggen. Misschien toch eerst halfopen, dan open en dan enkelband zoals jij schetst. Direct vanuit gevangenis naar open gebeurt hoogstzelden.

  • Camilla

    Hmm.. ook als er uit zo'n risicotaxatie 0 is gekomen? En verder goed gedrag, nooit rapporten etc. En verder stabiele thuis situatie heeft, geen reden tot mogelij recidive en verder bezig met school/werk?

    Maar daar kan jij vast verder ook weinig over zeggen natuurlijk! Wel raar dat dat zo tegen hem gezegd is. Beetje te vroeg gejuicht…

  • Joep

    Zwe houden terecht een slag om de arm, want er kan nog veel gebeuren natuurlijk. Maar geen rapporten, geen iso en schone uc's helpt echt heel veel.

  • MO

    hoi Camilla,

    hij mag na 22 maanden gesloten faseren. hij moet eerst 2 maanden verblijven op een half open kamp gevolgd door 6 maanden open kamp. de laatste 10 maanden heeft hij pp.

    en ja, hij kan rechtstreeks naar open kamp, maar dan wel vanaf zijn laatste 16 maanden tot zijn einddatum. hij slaat dan half open kamp over. meestal als een persoon geen slachtoffers heeft gemaakt, dan mag hij rechtstreeks naar open kamp. b.v. drugsdelict.

    nog meer vragen ?

  • Stacy

    Hoi Camilla,

    Wat betekend een risicotaxatie, wordt dat bij iedereen uitgevoerd en wat houdt dat in?

    Gr. Stacy

  • Kimberley

    Ik had nog wel een vraag MO wat houdt gesloten faseren in?

    Ik wilde weten als het vonnis 3 jaar is (gaan wel in hoger beroep), dus 36 maanden, en dan min VI 12 maanden en dan min 4 voorarrest dus dan blijven er 20 maanden over?

    Hij heeft half open aagevraagd, en hoorde dat ze met half open plus bezig zijn? Wat beteken dat? En wanneer ga je dan over naar open en enkelband, ook i.v.m school en werk?

    Vast bedankt.

  • Mo

    BBI plus is een half open kamp inrichting. let wel op. je hebt nog niet de mogelijkheid om maandelijks op verlof te gaan. pas als hij wordt overgeplaatst naar een bbi afdeling, dan mag hij maandelijks op verlof. volgens mij zou hij 2 maanden verblijven op een bbi plus inrichting. vervolgens komt hij in aanmerking voor 6 maanden bbi (maandelijksverlof). gevolgd door 6 maanden open kamp (wekelijksverlof) en hierna kan hij het pp programma volgen. houd in dat hij een enkel band krijgt en thuis zijn straf kan uitzitten. duur hiervan is 6 maanden waarvan 4 maanden voorwaardelijk.

  • mo

    dit is een gegeven dat door de reclassering wordt ingevuld. dit is tegenwoordig verplicht voor iedereen die wilt gaan doorfaseren naar bbi, zbbi en of een pp programma.

    aan de hand van deze riskafname bepaald men of hij een (gedrags) cursus moet volgen binnen de inrichting alvorens hij mag doorfaseren.

  • Kimberley

    Bedankt Mo voor je antwoord, dus dan is er geen sprake van de helft van je netto straf gesloten zitten, dan is het 2 maanden bbi plus. En daarna half open? Doen ze om die reden die bbi plus of wordt dat om een andere rede gedaan?