Straf uitzitten in Nederland

  • Rogga

    Hallo Allemaal,

    Ik heb een vraagje, hoop dat iemand er een zinnig antwoord op heeft.

    Mijn man zit momenteel in voorarrest in Duitsland. Volgens zijn advocaat is de kans groot dat hij na een strafoplegging zijn straf uit mag zitten in Nederland als hij zijn straf maar mee neemt. Dus geen omzetting. Wie kan me hier meer over vertellen?

    Is het zo dat hij inderdaad ‘maar’ 2/3e van zijn straf uit hoeft te zitten net als in Duitsland?

    Zou hij in aanmerking kunnen komen voor Half open/ Open/ ET? En dan ook pas de laatste 18 maanden?

    Na hoeveel tijd zou hij op verlof mogen? Of BZT?

    Goed gedrag is geen issue, dat is er.

    Iemand ervaring met deze gang van zaken? Hoe lang heeft het geduurd voordat deze persoon naar Nederland werd overgebracht na de uitspraak? De advocaat sprak over enkele weken terwijl ik ook heb begrepen dat een WOTS 8 maanden duurt.

    Ze hebben me daar in Duitsland al zo veel verteld wat anders bleek te zijn, hoop hier ervaringsdeskundigen te vinden.

    Groetjes Rogga

  • jimmy

    Hallo rogga

    iemand die veroordeelt is in het buitenland, is overgeleverd aan het rechtsysteem,je heb dan ook niks te vertellen wat jij allemaal in je voor hoofd heb laat dat maar achter want de weg naar een overplaatsing naar nederland is erg ver,je leest vaak van die berichten over de wots en noem maar op,voordat je in aanmerking komt zit de straf er allang op.

    ik zat ook onschuldig vast in hongarije ik werd door een steltje communisten veroordeelt voor niks,de wots en de nederlandse ambassades en dat hele klote volk die helpen je niet hoor,hoe dan ook je staat er alleen voor en geen hond die je helpt,dit baseer ik alleen op de harde feiten die ik heb mee gemaakt. sterkte jimmy

  • Rogga

    Thanks voor je ‘opbeurende’ bericht Jimmy. Dat het in het buitenland anders is is me inmiddels ook pijnlijk duidelijk geworden. Toch blijf ik hopen dat er dit keer wel iets positiefs uitkomt. Zonder hoop ben je helemaal nergens.;)

    Ik hoop voor je dat je weer veilig thuis bent en je leven weer op hebt kunnen pakken.

    Groetjes Rogga.

  • Gompie

    Hoi Rogga,

    Mijn man is in Oostenrijk veroordeeld, hij heeft 7 maanden daar gezeten alvorens hij met WOTS terug kwam naar Nederland. Hij was de op één na snelste ooit met WOTS (de snelste was na 6 maanden). Ik hoop voor eenieder dat de WOTS in de toekomst sneller mag gaan verlopen, maar zoals Jimmy al zegt, je bent volledig afhankelijk van het rechtssysteem. Je bent letterlijk niet meer als een nummertje… De regels en wetten omtrendt straffen binnen Europa zijn onlangs verandert (helaas), aangescherpt. Het is nu ook inderdaad zo dat je alleen nog maar terug naar Nederland kunt komen met een voortzetting van de straf. Je moet dus de resterende straf (mits die de maximale straf in NL niet overschrijdt, maar zeg daar ook wel gelijk daarbij, de straffen zijn zwaarder/langer geworden in NL, daar weten wij helaas alles van! Hadden 2 jaar verwacht volgens OvJ en uiteindelijk 4 jaar gekregen, van de 8 die hij in Oostenrijk opgelegd heeft gekregen, en wij hadden nog wel een omzetting van de straf naar NL maatstaven…) in Nederland uitzitten. Wel volgens de Nederlandse regels, dus inderdaad op basis van goed gedrag 1/3 deel voorwaardelijk, maar ligt geloof ik ook aan de zwaarte van hetgeen je gedaan hebt/zou hebben.

    Laat je goed informeren wb WOTS, dat is het enige dat ik je kan zeggen. Ons voordeel was dat wij in NL al voorwerk hadden gedaan. Mijn man is in Nederland opgepakt en overgeleverd aan Oostenrijk. In de maanden die aan de overlevering vooraf gingen hebben wij voor de zekerheid toen vast de WOTS aangevraagd, dat heeft ons een aantal maanden gescheeld wb overlevering terug naar NL. Het is echt een kwestie tussen de ministeries, waar je zelf helemaal niks aan kunt doen, je kunt niets doen om het te laten versnellen… Helaas…

    Wat voor jou wel heel belangrijk is; laat je niet gek maken!!!! Hou contact met MinBuZa, en als WOTS opgestart is met WOTS-info-lijn, veel meer kun je niet doen.

    Heel veel sterkte de komende tijd, en ik hoop voor jou dat je man heel snel terug naar NL mag komen, of dat er in ieder geval een passende oplossing voor jullie komt!

    Groetjes!

  • Rogga

    Gompie,

    Enorm bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb jouw verhalen even terug gezocht en herken erg veel. Uiteraard ook vreselijk voor jou maar voor mij fijn dat er iemand is die in een soortgelijke situatie zit waardoor ik een idee heb hoe het loopt.

    Ik heb begrepen dat je de WOTS pas aan kan vragen na een uitspraak van de rechtbank? Jullie zijn hier wel al mee begonnen voor die tijd? Mijn man is nu 4,5 maand weg en zit nog steeds te wachten op zijn zaak. Heeft dat in Oostenrijk ook zo vreselijk lang geduurd? Ze hebben in Duitsland een half jaar de tijd om het proces te starten, daarna kan het nog langer duren zolang er maar zittingen zijn. Erg frustrerend, je krijgt eerder gewoon niet de kans om je verhaal te doen. Inmiddels is het wel duidelijk dat ze hem zeer waarschijnlijk niet gaan geloven en hij een straf kan verwachten. Omgekeerde bewijslast… Niet te vergelijken met hier. :(

    Denk dat ik morgen maar eens contact op moet nemen met de reclassering betreft de uitlevering. Wellicht kunnen we er alvast wat mee.

    Je geeft aan dat ik contact moet houden met Buza, wat kunnen zij op dit moment voor mij betekenen?

    In een andere post lees ik dat jouw man het traject in kan van half open en het hele riedeltje, heeft het lang geduurd voordat hij hiervoor in aanmerking kwam? Het is dus wel mogelijk na een buitenlandse straf. Dat is wel fijn om te weten.

    4 jaar! Pfff, wat een ellende. Hebben jullie kinderen?

  • solace

    Beste Rogga,

    In het kort mijn ervaringen;

    Mijn zoon is eind september 2009 gearresteerd in Duitsland. Half maart 2010 is hij veroordeeld. In augustus 2010 kon hij een aanvraag doen voor Halbstrafe of uitlevering naar Nederland. Hij heeft voor het laatste gekozen. 3 januari 2011 is hij uitgeleverd naar Nederland. Eerst zat hij in een HvB. In april 2011 is hij overgeplaatst naar een BBI en in juni naar een ZBBI. Sinds 16 augustus is hij met enkelband thuis en heeft zijn studie weer hervat. 28 maart 2012 is het einde van de detentieperiode. Komt neer op 2/3 van de straf.

    Min BuZa en de WOTSlijn konden mij niet meer vertellen als dat ik al van mijn zoon had gehoord.

    Sterkte met alles!

    Liefs,

    solace

  • Rogga

    Beste Solace,

    Dankjewel voor het delen van jouw verhaal.

    Vreselijk te lezen dat het zo lang heeft geduurd in Duitsland, geweldig te lezen dat het in Nederland zo supersnel is gegaan met het traject!

    Wat zullen jullie blij zijn dat je zoon in ieder geval weer in zijn eigen bed kan slapen! :)

    Ik had begrepen dat een enkelband alleen de 2 laatste maanden mocht beslaan, ik lees bij jou dat dit veel langer is, fijn! Heeft dit te maken met het feit dat hij weer studeert?

    De tijd die het geduurd heeft voordat hij halfstraf of uitlevering aan kon vragen, weet jij waarom dat pas na een paar maanden mocht? Gelijk hebben jullie met de keuze voor langer in Nederland, liever lang hier dan één dag langer daar, da's duidelijk! Het is zo dichtbij maar wat justitie betreft zo ver weg. Had nooit kunnen vermoeden hoe Duitsland in elkaar zou steken wat betreft rechtssysteem en de gang van zaken in de inrichtingen.

    Advocaat heeft aangegeven dat hij mijn man binnen “enkele” weken naar Nederland zou kunnen krijgen. Hoe dichter de zittingsdatum bij komt, hoe meer ik daar mijn twijfels over heb. Ik heb ook begrepen dat de aanklager (stätsanwalt) over de uitlevering gaat. Weet jij of dit klopt? Hoop toch dat daar een rechter aan te pas komt…

    Nogmaals dankjewel! Zou ik jou in een privébericht wat vragen mogen stellen omtrent zijn zaak?

    Groetjes Rogga.

  • Rogga

    Ik heb vandaag te horen gekregen dat de officier al heeft besloten dat hij idd zijn straf uit mag zitten in Nederland na eventuele veroordeling. Zal het dan toch heel vlot zijn? Hopen dat Nederland dan ook maar een beetje tempo maakt. :)

    Voor de mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Onze Duitse advocaat heeft dit met de Duitse officier geregeld! Reclassering of Buza is er niet in voor gekomen. (tot nu toe tenminste)

    Ik heb begrepen dat als je een ‘overlevering’ krijgt, de straf dus mee neemt, je hier niet meer voor hoeft te komen. Wordt je dan meteen in de gevangenis geplaatst? Dus ook direct recht op verlof? Benieuwd of iemand dit weet.

    Groetjes Rogga

  • marina

    Hoi

    Ik heb een vraagje, mijn vriend zit vast in Hongarije. Hij heeft 5 jaar gekregen, we hebben samen een kindje en we wonen samen in Nederland.

    Mijn vraag is nu is er een kans dat ik hem terug kan overplaatsen naar Nederland? Als iemand mij er graag raad in wilt geven, ik ben echt ten einde raad.

    Onze dochter is 2,5 jaar en snapt niet wat er aan de hand is, we kunnen hem maar 1x per maand bezoeken en het is een hoop geld iedere maand te reizen.

    Ik hoop dat iemand me mijn vraag kan beantwoorden en me misschien kan helpen.

    Alvast hartelijk bedankt.

    Mvg Marina

  • Joep

    Dag Marina,

    Ik zou even googelen op WOTS. Daar kun je meer info vinden. Maar hij zal eerst een deel va de straf daar uit moeten zitten.

    sterkte