Straf uitzitten in Nederland

• marina

Hoi Joep.

Dank je wel, ik zal er eens naar googlen en kijken als ik iets kan vinden wat me misschien kan helpen, ik ben echt ten einde raad en wil hem graag terug hebben hier dicht bij ons. Maar het probleem is denk ik wel dat hij zelf Hongaars is van nationaliteit, ik weet niet als dat een rol erin kan spelen? Alvast hartelijk bedankt,

Marina

• Joep

Als hij de Hongaarse nationaliteit heeft wordt hij niet uitgeleverd aan Nederland, ook al heeft hij een (2e) Ned paspoort. Dus dan eldt alleen het Hongaarse recht.

• marina

Hoi

Dus dan heeft het al geen zin voor me dat ik probeer er contact mee op te nemen omdat hij Hongaarse nationaliteit heeft? Is er dan helemaal niks wat me dan kan helpen hem naar Nederland te krijgen, ook niet als ik zou trouwen of iets anders? Ik had al een beetje hoop, maar dacht al dat de nationaliteit een probleem zou zijn, ik probeer het evengoed, ja kan ik krijgen nee kan ik hebben toch?

Mvg Marina

• Joep

Sorry Marina, maar als hij Hongaar is en jij trouwt met hem in de Hongaarse cel (als dat al mogelijk is daar, wat ik betwijfel) wordt hij niet Nederlander. Zelfs de Nederlaqndse ambassade in Boedapest zal niets voor hem doen, omdat hij geen Nederlander is.

sterkte

• marina

Dan houd het op voor me, ik kan dan niks meer doen. Ik dacht nu dat ik hoop had maar wist dat het niet zou kunnen vanwege zijn nationaliteit. Dan zou hij de hele straf in Hongarije moeten uitzitten en kijken ze er niet naar dat hij een gezin in Nederland heeft? Dank je wel.

Marina

• Rogga

Om voor overbrenging in aanmerking te komen moet u

ten minste aan de volgende voorwaarden voldoen:

• U bent een Nederlander afkomstig uit Nederland,

Aruba of de Nederlandse Antillen, of u bent een

vreemdeling die in het bezit is van een geldige verblijfsvergunning voor deze landen. U heeft een aantoonbare band met Nederland;

• De veroordeling tot vrijheidsstraf moet onherroepelijk zijn, met andere woorden er mag geen beroepsmogelijkheid meer openstaan;

• Het gedeelte van de straf dat nog moet worden uitgezeten, dient minstens 6 maanden te bedragen;

• Het feit waarvoor de veroordeling is opgelegd,

moet ook in Nederland strafbaar zijn;

• U moet bereid zijn schriftelijk te verklaren dat hij

het ermee eens is dat de straf in Nederland wordt

ondergaan;

• Zowel het land waar u verblijft als Nederland moeten met de overbrenging instemmen;

• U dient zelf het initiatief voor het opstarten van de

procedure te nemen.

http://www.reclassering.nl/documents/Buitenland/GearresteerdDuitsland.pdf

Ik zou even contact opnemen met het ministerie van Buitenlandse zaken. Ze hebben niet overal scherpe antwoorden op maar denk dat ze je in deze redelijk op weg kunnen helpen.

Verder… Sterkte.

• Joep

Ik begrijp je punt Rogga en wanneer het een Hongaar betreft die in een Spaanse gevangenis zit, is uitlevering aan Nederland mogelijk, maar deze man zit in zijn eigen land en dan is het geen optie.

Maar Marina, contact opnemen met de reclassering in Utrecht, afdeling buitenland, lijkt me de este optie. Daar zit de deskundigheid.

sterkte,

• Rogga

Ok Joep, thanks voor de aanvulling… Moet wel zeggen dat ik meer info heb gehad omtrent ons eigen verhaal bij BuZa dan bij de reclassering…

• Joep

Buza bemoeit zich niet met Hongaren in Hongaarse gevangenissen. De reclassering doet dat wel als hij hier banden heeft.

• marina

Hoi

Bedankt allebei.

Ik heb er een mail naar gestuurd en ben benieuwd als ik een reactie terug krijg. Na de feestdagen bel ik er even voor de

zekerheid heen, maar dacht een mail sturen is al een begin. Dank je wel voor jullie reacties, ik geef het pas op als ik zeker

heb gehoord dat het geen zin heeft en ik mijn partner niet terug kan krijgen naar Nederland.

Gr Marina