geen oproep ontvangen

  • Hyperactief A-P

    Wat betreft het redelijk zijn van de straf dat het getoetst moet worden ben ik het zeker met je eens Joep, zie ook de topic hierover op de politiepagina, en zeker die van net hiervoor aan - Gerard - aldaar, daar ik ook begrijp dat je in grijze ongeschreven gebieden kan komen, waarvan ik de voorkeur aan menselijkheid geef, wat nu juist ontbreekt in deze maatschappij. Groetjes v Hyperactief:)

  • Hyperactief A-P

    Oké Joep.;) Groetjes v Hyperactief:)

  • Sip

    Verjaring geld niet als de straf uitgesproken is maar niet is uitgevoerd, dat is alleen van toepassing als je niet binnen de verjarinbgstermijn aangehouden word. Maar het is zeker een vreemde zaak dat hij nu pas onder arrest is gesteld.

  • Tom

    Inderdaad heel vervelend. Maar zoals Joep aan aangaf, is er nog niet zo lang geleden een man opgepakt die een beetje hetzelfde verhaal had. Die heeft geen gratie aangevraagd, maar het vonnis is wel vernietigd.

    Dat is snel gegaan, omdat de pers er toen ook bovenop zat en dat schijnt toch wel een beetje te helpen. Een rechter toetst ook aan redelijkheid en billijkheid, dus volgens mij zou een advocaat zijn best kunnen doen om het vonnis alsnog te laten vernietigen. Ook Justitie heeft een zorgvuldigheid in acht te houden namelijk.

    Gewoon proberen.

    Missschien kun je de naam achterhalen van de advocaat van de persoon die het betrof destijds. De man was een diensweigeraar en werd in het plantsoen in Groningen tijdens een rondleiding die hij verzorgde gearresteerd en in de PI Ter Apel geplaatst. Binnen twee weken was hij weer vrij.

  • sera

    bedankt iedereen, de advocaat vraagt toch gratie aan hij zegt dat hij verder niks kan doen maar vreemd is het zeker.

  • Hyperactief A-P

    Verjaring geld niet als de straf uitgesproken is maar niet is uitgevoerd, dat is alleen van toepassing als je niet binnen de verjarinbgstermijn aangehouden word. Maar het is zeker een vreemde zaak dat hij nu pas onder arrest is gesteld. Aldus: Sip.

    Sip, ik zou het prettig vinden als je niet zomaar wat roept en daardoor mensen op een verkeerd spoor zet, als je iets niet weet, is geen schande, maar ga niet uit je “sip” lopen “sippen”.;) Hieronder de verjaringstermijnen voor sera, die volgens jou niet maar volgens de wet (Wetboek van Srafrecht, Boek 1, titel VIII: Verval van straf(vordering) WEL gelden… :

    Art. 76 - 1. Het recht tot uitvoering van de straf of maatregel vervalt door verjaring.

    - 2. De termijn van deze verjaring is een derde langer dan de termijn van verjaring van verjaring van het recht tot strafvordering. In geen geval is de termijn korter dan de duur van de opgelegde straf.

    Art. 76a - 1. De termijn van verjaring vangt aan op de dag na die waarop de rechterlijke uitspraak kan worden ten uitvoer gelegd.

    - 2. Bij ontvluchting van een veroordeelde uit het gesticht of de inrichting waarin hij zij zijn straf ondergaat, vangt een nieuwe verjaringstermijn aan op de dag na die van de ontvluchting. Bij herroeping van een voorwaardelijke invrijheidsstelling vangt een nieuwe verjaringstermijn aan op de dag van de herroeping.

    - 3. De termijn loopt niet gedurende de bij de wet bevolen schorsing van de tenuitvoerlegging, noch gedurende de tijd dat de veroordeelde, zij het ook ter zake van een andere veroordeling, in verzekerde bewaring is.

    - 4. Wanneer een geldboete wegens een overtreding is opgelegd en de rechter heeft beslist dat het bedrag daarvan in gedeeltes daarvan mag worden voldaan, dan wel het openbaar ministerie aan de veroordeelde op diens verzoek uitstel van betaling heeft verleend of betaling in termijnen heeft toegestaan, wordt de verjaringstermijn verlengd met twee jaren.

    - 5. De termijn loopt niet gedurende de tijd dat de tenuitvoerlegging aan een vreemde Staat is overgedragen, zolang de Minister van Justitie van de autoriteiten van die Staatgeen mededeling, houdende een beslissing omtrent de overname van de tenuitvoerlegging heeft ontvangen.

    - 6. Indien nadat de tenuitvoerlegging door een vreemde Staat is overgenomen, die Staat afstand doet van zijn recht tot tenuitvoerlegging ten behoeve van Nederland, vangt een nieuwe verjaringstermijn aan op de dag waarop de Minister van Justitie de mededeling van de autoriteiten van die Staat omtrent de afstand heeft ontvangen.

    Voor jeugdigen is er een uitzondering, en sera kan via Art. 70 nu precies uitrekenen of er in hun situatie sprake is van verjaring door een derde bij de categorie te tellen waarvoor veroordeeld is, en ingaande na de uitspraak… Groetjes v Hyperactief

  • Hyperactief A-P

    Hoi sera, geen dank, reken het nog even zelf uit aan de hand van mijn topic aan Sip van 30-10-2006 12:55. Groetjes v Hyperactief

  • Hyperactief A-P

    I.D.D. Tom, niet geschoten is altijd mis. Groetjes v Hyperactief:)

  • sera

    hoi hyperactief,

    bedankt voor je informatie .maar het schijnt toch dat de verjaring niet geld dat zegt de afdeling executie van het paleis van justitie. \dus ik weet het niet meer.De advocaat vraagt toch gratie aan dus maar afwachten je ben toch machteloos tegen justitie.De Advocaat vraagt gratie aan voor 2 van de drie zaken want eer het gratie verzoek behandeld word heeft die al een straf uit gezeten.Dus word maar weer afwachten.Mijn vriend die zit nou met een zwaar verslaafde in de cel dus dat is ook weer leuk geregeld.als het goed is kan die eind dec begin jan naar een half open kamp. Daar leven we naar toe en naar de gratie natuurlijk maar daar reken ik maar niet op.Gezien zijn verleden is wel meer dan 15 jaar geleden maar toch reken ik daar niet op. maar in ieder geval bedankt voor je reakties.

    groetjes sera

  • Joep

    Hallo Sera,

    ik ben benieuwd waarom de advocaat niet een kort geding begint over de rechtmatigheid. Laat een rechter zich eens uitspreken of een straf na zoveel jaar nog in verhouding staat tot hetgeen gebeurt is.

    dat zou ik nou wel eens willen weten,

    groet, Joep