JoVo in Vught

• Aaltje

Wie kan mij meer vertellen over de afdeling JoVo in Vught? Regels, dagindeling, privileges, werkwijze, eigenlijk alles wil ik weten. Mijn vriend zit daar sinds een aantal dagen en aangezien wij elkaar maar 10 minuten per dag mogen spreken door de telefoon ben ik nog maar weinig wijzer geworden over hoe het daar is. Wat moet ik me erbij voorstellen? Het enige dat ik tot nu toe weet is dat hij met 14 anderen op die afdeling zit en dat hij maar 10 minuten per dag kan bellen. Verder heb ik geen flauw idee.

Ik heb al gegoogled en kwam erachter dat het een ‘internaat-achtig’ idee is, maar wat ik me daarbij voor moet stellen weet ik ook niet. Dus iedereen die mij iets meer info kan geven, over hoe het daar werkt, hoe er met je omgegaan wordt, wat de regels zijn, enz., ik hoop dat ik iets hoor!

• annie

mijn zoon zit er ook ,op zich heeft hij het er niet slecht .hij past zich aan. ze mogen daar 2 keer een uur sporten per week ze mogen halve dagen werken en luchten 1uur per dag .ze mogen 1uur in de week bezoek hebben 3 personen moet je iedere week voor bellen , verder mogen ze zelf koken als ze dat willen .er is een winkel waar ze boodschappen kunnen bestellen. maar van mijn zoon heb ik gehoord dat er maandag 4 units verhuizen mijn zoon ook daar mag hij nog maar alleen vrijdag en zaterdag en zondag bellen en koken dus gaan ze er op achteruit sterkte als je nog iets wilt weten vraag maar ik zal proberen je vragen te beantwoorden

• Aaltje

Alleen op vrijdag, zaterdag en zondag bellen?!?!?! Nou, dat is zéker een achteruitgang! Mijn vriend verhuist maandag ook naar een andere unit, dus die zit in hetzelfde schuitje. Wat een ramp, zeg! De enige reden waarom ik het nu nog volhou is omdat hij me elke dag ff belt, en ook al zijn dat dan maar 10 armzalige minuten, het is altijd nog beter dan niks.

Mijn vriend komt vanuit het HvB Den Bosch, en ik vind Vught echt een gigantische achteruitgang (hij ook trouwens). Ik was daar vrijdagochtend ff om geld te storten voor hem, nou ik kwam er gewoon echt helemaal ellendig vandaan. Niet dat ik vanuit het HvB Den Bosch altijd fluitend naar buiten huppelde natuurlijk, maar ik heb in Vught op die parkeerplaats echt een kwartier staan janken gewoon. Het personeel wat ik daar binnen gezien heb vond ik stukken minder menselijk en van inlevingsvermogen hadden ze ook nog nooit gehoord. Misschien is niet al het personeel zo, maar alles wat ik tegenkwam vrijdag in elk geval wel. Vergeleken bij Den Bosch is Vught echt een ramp, weet je. In Den Bosch konden we toch al gauw een paar keer per week zeker drie kwartier bellen of zo, nou dat is er hier niet bij, en na die verhuizing al helemaal niet meer blijkbaar.

Toen mijn vriend opgepakt werd heb ik vanaf dag één gehoopt en gebeden dat ze hem niet in Vught zouden plaatsen, dat was echt m'n grootste schrikbeeld…en uitgerekend zetten ze hem natuurlijk in Vught neer.

Hij gaat wel overplaatsing vragen naar de JoVo in Utrecht, maar goed: eer dat geregeld is, wegen we natuurlijk zowat een ons, want daar zullen ze wel niet zo'n haast mee maken.

Hoe worden die jongens behandeld daar? Krijgen ze een psycholoog of zo, of andere soorten hulp? En is het echt zo dat er op die afdeling zoveel agressie heerst? En waarom doen ze dat, dat je straks maar 3 x per week mag bellen, is dat gewoon om te treiteren of zo? Op zo'n manier van “we zullen het jullie wel eens ff afleren”? Ik snap er echt niks van. Af en toe weet ik echt niet meer hoe ik het moet volhouden, ik ben in 3 weken van een leuke vrolijke gelukkige meid naar een wrak gegaan.

• annie

volgens mijn zoon goed, een psycholoog of het riag kunnen ze aanvragen . agressie valt wel mee ik hoor er tenminste weinig van mijn zoon.

en ja dat bellen mischien wel van wij zijn de baas .krijgt je vriend geen reclacering.mijn zoon niet omdat hij iets wat hij niet gedaan heeft niet bekent . en ik weet wat je voelt die onmacht sterkte je mag hem toch 1 uur per week zien. ik heb best goeie ervaring met de bewaarders ze zijn tegen mij altijd vriendelijk .mischien een slechte dag groetjes

• Aaltje

Groot gelijk dat je zoon niet iets gaat bekennen wat hij niet gedaan heeft, zou ik ook niet doen! Mag ik vragen waar ze hem van verdenken? Of wil je dat liever niet vertellen?

De onmacht is idd het ergste. Mijn vriend heeft helemaal geen reclassering gezien nog, dat vind ik dus ook zo bizar. We zijn nu namelijk bezig om met de advocaat te proberen het voorarrest geschorst te krijgen, zodat hij de rechtszaak thuis mag afwachten, en de reclassering kan daarvoor vaak een adviesrapport uitbrengen aan de rechter-commissaris, met omstandigheden en redenen waarom hij het gedaan heeft en dergelijke erin. Maar mijn vriend heeft dus nog helemaal niemand van de reclassering bij zich gehad. Ik ga daar van de week ff achteraan om te zorgen dat dat alsnog gebeurt, want de reclassering kan best veel voor je doen, heb ik gehoord. Ik vind het ook heel raar dat ze nog niet bij hem geweest zijn, dat hoort toch automatisch te gebeuren?

Hoe lang zit jouw zoon al? Mijn vriend pas 3 weken, maar het lijken wel 3 jaar. Ik wist niet dat de tijd zo langzaam kon gaan. Toen hij nog bij me was vlogen de uren altijd om, nu kruipen ze. Soms zie ik d'r echt geen gat meer in!

• annie

mijn zoon zit voor drugs hij was voor een vriend een gat aan het dicht maken in een auto die in een loods stond.hij wist niet dat er in de loods amfetamine lag en spullen voor het maken van drugs heeft zijn vriend ook aan gegeven, maar dan pakken ze gewoon drugsdealers op en dan wordt er gezegt zeg nu maar dat pietje dit aan je verkocht heeft anders houden we jou ook hier .ik zal hier een stukje van de bewijsoverweging schrijven mishien dat je het dan begrijpt, ik nog steeds niet na 8 maanden maar er loopt hoger beroep.verdachte was aanwezig in de loodsom naar zijn zeggen een gat dicht te maken in de loods bevond zich een tas met 4kilo amfetamine opgrond van deze omstandigheden neemt de rechtbank aan dat tussen de verdacteen zijn mededaders sprake was van een nauwe samen werking ten behoeve van de export vanamfetamine naar spanje.dan krijgen we jantje heeft bij de politieverklaard dat pietje hem pillen heeft gelevert de rechtbankzegt howel een deskundigonderzoek naar de werkzame bestanddelen van deze pillen ontbreekt de vindt de rechtbank met name gelet op de verklaring van jantje voldoede vast staan dat in de pillenmiddelen zaten van lijst 1 van deopiumwet aangezien jantje zelf de pillen gebruikt.dan zegt keesje ik heb 1 kilo speed gehad voor mijn neef maar weer terug gegeven ,de rechtbank hoewel een deskundig onderzoek naar de samenstelling van de amfetamine ontbreekt en de amfetamineook niet door de politie is aangetroffen vindt de rechtbank met name met name op de verklaring van keesje dat de levering heet plaats gevonden en dat het hier ametamine betrof (terwijl keesje in de rechtzaak zegt dat hij de tas niet open heeft gehad en dat hij niet wist wat er in zat ditheb ik hem zelf horen zeggen groetjes hou je taai

• annie

ik hoop dat je het een beetje begrijpt want ik ben niet zo goed met de computer

• Aaltje

Ja, ik begreep het wel, hoor…niet te geloven, wat een verhaal, zeg! Ik wist al dat het Nederlandse rechtssysteem goed ziek was, maar zó terminaal….! Daaruit blijkt maar weer: als justitie vindt dat jij een crimineel bent, dan bén je dat ook - en voor de rest hebben ze overal @!#$ aan.

Lijkt me voor jou als moeder heel frustrerend, dat je zoon daar zit voor iets dat hij niet gedaan heeft!

Mijn vriend zit ook voor drugs, die is gepakt met ruim 700 pillen vlak voor de grens naar België. Eénmalige wanhoopsdaad, maar ja, daar kijken ze natuurlijk niet naar.

Het is nu inmiddels 5 voor half 7 's morgens en ik moet over 25 minuten naar het station gaan lopen….zodat ik uiteindelijk precies op tijd om kwart over 9 op het bezoekuur in Vught ben. En als ik daar een uurtje ben geweest, mag ik de hele reis weer terug gaan maken. Wat een tocht, zeg….maar ik heb het er voor over, hoor, ik snak ernaar om mijn schat te zien! Het is meer dan anderhalve week geleden dat we elkaar voor het laatst zagen, door die overplaatsing.

Misschien ben jij straks ook wel op het bezoekuur….:-) als jouw zoon op dezelfde afdeling zit als mijn vriend, zit er dikke kans in dat ik je tegenkom…

• annie

en was het leuk op bezoek. ikheb woensdagmiddag ,waar komt je vriend nu mijn zoon op b2 vertelde hij gisteren

• annie

unit 7