ik werk zo,n 8 jaar in hvb. dan weet ik het ook toch wel een beetje?
Natuurlijk hopen wij allemaal dat als de tijd komt dat we afhankelijk zijn van anderen op onze bejaarde leeftijd , dat we goed verzorgt worden.Het is triest dat er zo voor onze oudere generatie om je leven zo te eindigen.Maar het is een zwakke vergelijking dat zomaar op de gedetineerden te gaan gooien die het maar “o, zo fijn heeft” , en daar ben ik weer eens fel op…..
Een algeheel misverstand is dat gedetineerden een uitkering krijgen. De enige uitkering die doorloopt tijdens detentie is de AOW voor 65plussers en een mogelijk pensioen wat mensen opgebouwd hebben loopt ook door.
De tijden dat mensen uit bijv. een TBSinstelling met tonnen aan spaargeld de straat op gingen is (geukkig) voorbij.
Voor mensen in een HvB vragen wij wel eens bijzondere bijstand aan voor de huur van hun huis. Dat betreft dan altijd de gemeente van herkomst omdat daar hun huis staat. De meeste gemeenten doen dat niet meer in tegenstelling tot een paar jaar geleden toen we wel een half jaar bijzondere bijstand kregen. Veel alleenstaanden die nog niet veroordeeld zijn raken hierdoor hun huis kwijt en komen of ze wel of niet schuldig bevonden worden in het daklozencircuit terecht.
groeten, Joep
Ik vind gewoon niet dat je die 2 dingen met elkaar kunt vergelijken. Het is een grote schande dat de zorg zo achteruit is gegaan en mensen soms maar 1 keer per week gewassen kunnen worden en nog meer van dat soort absurde dingen. Die mensen hebben keihard gewerkt om dit land op te bouwen en verdienen het absoluut niet om zo hun laatste jaren te slijten!!
Het is alleen echt niet zo dat gedetineerden het beter voor elkaar hebben, omdat ze een bed en douche hebben en de benodigde vitaminen binnen krijgen doordat ze iets eetbaars krijgen. De tv betaald de gedetineerde, meestal de familie, nog altijd zelf! Er blijft in Nederland toch maar de gedachte bestaan dat de accomodatie de straf is of zou moeten zijn. Nou neem een suite in het Hiltonhotel en haal daar alle communicatiemogelijkheden, tv's, radio,s, enz uit. Sluit daar eens 10 jaar iemand in op en vraag hem of haar daarna of het nu wel of niet een straf was. De straf is niet de accomodatie waarin je verblijft, maar het is het afnemen van je vrijheid en zelfstandigheid. Je kunt niets zelf bepalen en dat word op een gegeven moment een sleur. Jouw tijd staat stil terwijl de tijd van je familieleden buiten wel verder gaat en de meeste mensen beseffen niet eens dat dat al een straf op zich is als je opgroeiende kinderen hebt. Natuurlijk is het wel gewoon zo dat wie zijn billen brand moet op de blaren zitten.. klaar, maar laten we alsjeblieft geen vergelijkingen hier in Nederland gaan maken die totaal niks met elkaar te maken hebben!!
Die vrouw heeft duidelijk iets vervelends meegemaakt met mensen in verzorgings of verpleegtehuizen en roept dan net zoals de meeste onnozele nederlanders zoiets stoms zonder van de zaken op de hoogte te zijn.
Groetjes,
San
Daarom is het ook zo vreselijk belangrijk dat de achterban van een gedetineerde hem/haar blijft steunen. Niet iedere gedetineerde krijgt een baantje. Niet iedere gedetineerde heeft een plek om naar terug te keren.
Helaas hebben veel gedetineerden echter ook de indruk dat de hele wereld om hun draaid en nemen de zorg van hun achterban dan ook maar aan als geheel vanzelfsprekend.
Groetjes, Blacky
Ja, natuurlijk “weet je het dan wel een beetje”. Maar enkel vanuit jouw perspectief. En dan nog is er de vraag in hoeverre het je werkelijk interesseert WAT jij dan wel denkt te weten.
Denk eens aan een mijnenruimer, die al 15 jaar niets anders doet dan mijnen ruimen. Hij/zij zal ongetwijfeld overtuigd zijn van de waardevolle bijdrage die hij/zij levert. En de expertise zal ongetwijfeld 100% zijn. Maar weet hij/zij daadwerkelijk hoe het voelt om op een mijn te stappen ? Het hele genezingsproces en revalidatie te doorleven ?
Blacky
beste hans
ik las net wat jij had neergezet dat lang gestraften kunenn werken in de gevangenis voor hun toekomst en kort gestraften niet en daarom hebben ze recht op behoud van uitkering
dit meen je toch niet werkelijk he
want hoe kan iemand van zo een rond de 15 euro per week waar nog geld van t.v en eventueel koellkast een pakkie schag een kaartje naar zijn kinderen en zijn familie ingodsnaam van sparen
kan jij me dat uitleggen dan
groetjs tam
hans schreef:
>
> Wanneer kortgestrafte gedetineerden in hun eigen gemeente
> vast zitten dan kunnen ze een uitkering aanhouden of aanvragen.
> Veel gemeenten laten dit niet graag bekend maken binnen de
> inrichting.
> Het is trouwens wel een discussiepunt in de politiek, althans
> wel op provincaal niveau.
> Dit omdat veel gedetineerden buiten hun gemeente geplaatst
> worden en zo dus geen recht hebben op een uitkering.
> Volgens de wet hebben ze er nog steeds recht op maar willen
> de “opvang”gemeenten de uitkeringen niet betalen omdat het
> onevenredig veel personen betreft en er geen subsidie voor
> komt vanuit de politiek.
>
> Je moet het zo zien; de wet:
> Kort gestraften hebben het behoud van een uitkering nodig om
> zo na een aantal maanden van detentie weer een leven op te
> kunnen bouwen, (lees: verder gaan met hun oude leven) (HvB).
> Langgestraften cq. afgestraften, kunnen werken voor hun
> geld.(gevangenis)
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?