DNA wet nu van kracht

• Sip

Ik veroordeel niet de achterblijvers ban de dader(s) maar zolang de achterblijvers van de misdadigers die meermalen zware vergrijpen hebben gepleegd eerst aan zichzelf denken en (mogelijk helemaal) niet aan het leed aan welke de slachtoffers is aangedaan, dan is het zeker duidelijk dat nier alleen de NL wet maar ook de naaste omgeving van de crimineel eerder denkt aan het belang van criminelen dan aan slachtoffers. Nogmaals Achterblijvers van daders kiezen er zelf voor om banden met een crimineel aan te houden. Slachtoffers hebben die keus niet.

• Anoniempje

Nou zoek jij maar een ander prikbord want we hebben geen @!#$ aan jou dag lieverd bedankt voor alles .:bah:

• Joep

Ik ben het vaak met je eens Sip, en meestal waardeer ik je bijdragen op dit forum. En dat jij opkomt voor de slachtoffers en hun familie is ook goed. Ik werk met daders en die hebben een gezicht. In de bajes staan wij niet vaak (genoeg) stil bij de slachtoffers.

Maar nu schiet je lelijk uit de bocht. Als een vrouw van een man houdt en die man komt in een situatie terecht, door wat voor omstandigheden dan ook dat hij een delict pleegt, heb ik respect voor de vrouwen die bij hun man blijven en hem nog een kans geven. Ook kan een man niet helemaal eerlijk aan een relatie beginnen en hij ‘vergeet’ een paar jeugdzonden op te biechten. En dan wordt je als stel daarmee ineens geconfronteerd. Ok, de man moet op de blaren zitten. Ja, het makkelijkste als vrouw is dan kappen en weglopen. En tegelijk weet ik dater veel vrouwen zijn die niet die gemakkelijkste weg kiezen, maar samen met hun kerel hier doorheen willen komen. En we lezen hier op dit forum hoe ze daar buiten met de nek op aan gekeken worden.Die vrouwen zijn geen mededaders of schuldhelers, maar vrouwen die willen knokken voor hun relatie.

En die vrouwen verdienen respect Sip! En dat geef jij ze op deze manier niet.

groeten, Joep

• Joep

Hallo Mel,

Ja, van alle gedetineerden wordt de komende weken DNA afgenomen, behalve van gedetineerden die in de afgelopen tijd al DNA hebben moeten afstaan in het onderzoek voor de zaak waar ze nu voor zitten. maar justitie mag nu het DNA van hen bewaren voor de toekomst. Dus ook van de gedetineerden die lange straffen uitzitten of in TBSklinieken verblijven.In het oorspronkelijke voorstel stond zelfs dat DNA moest worden afgenomen van iedereen die ooit in een TBSklniek had verbleven, alwas dat 30 jaar geleden.

Justitie gaat uit van een preventief effect dat iemand minder snel tot recidive geneigd is, als hij weet dat zijn DNA op de bank staat.

• Sip

Het gaat in de stelling om gevallen van herhaaldelijk crimineel gedrag. En dat is weer net iets anders dan zij die zich 1 x vergrepen hebben. Immers de stellingzetter is bang dat er middels DNA onderzoek andere zaken aan het licht komen die nog niet oipgehelderd zijn. Als je slechts éénmaal een vergrijp gepleegd hebt hoef je dus niet bang te zijn voor een DNA test. Daarbij komt dat het gaat om criminelen met een straf van minimaal 4 jaar. Je moet in ons land toch echt wat gedaan hebben wil je tot 4 jaar veroordeeld worden.(tenzij je vergeet belasting te betalen dan)

• Gabriel2

Sip,

Je hebt gelijk dat slachtoffers en hun familie nooit kiezen. Maar ook voor de achterblijvers van criminelen is er vaak weinig keus.

Gewoon omdat je van iemand houdt

Of omdat het je zoon, dochter, vader of moeder is.

En dan kun je verstandelijk wel snappen dat het een goede maatregel is, maar daarom hoef je er nog niet blij mee te zijn.

Het is mijn familie/geliefde. Op het moment dat ze zitten zijn /worden ze gestraft. Dat hebben ze verdiend en dat moeten ze uitzitten. Maar we hadden ooit een bedoeling met de straf.

Die krijg je en daarna is het over. En dan mag de maatschappij hopen dat er nog mensen zijn om die “crimineel” die nu geen crimineel meer is (want hij heeft zijn straf uitgezeten) op te vangen. En met hem te kijken naar de invulling van zijn leven.

Van de reclassering kan het niet komen die is al wegbezuinigd, de naaste kring zal het moeten doen.En die mensen hebben elke steun die er is hard nodig.

groet,

Gabriel

• Sip

Ik ben het deels met je eens. Het vergrijp waar hij de straf voor heeft gehad is ten einde. Maar als er middels een DNA test nog een aantal vergrijpen naar boven komen (we hebben het niet over een appel van de groenteboer stelen) dan is het terecht dat ook de (nabestaanden van) de slachtoffers van die misdrijven zien dat de dader alsnog wordt gestraft. Verder heeft een crimineel de mogelijkheid schoon schip te maken als hij wordt veroordeeld. Het is namelijk niet verboden om als hij wordt gepakt meteen al zijn zonden op te biechten. Vaak houden rechters dan zelfs rekening met de strafmaat in een vrijwillige bekenning. Nogmaals voor de achterblijvers van de daders is het enigzins jammer maar hun lieverdje komt na enige tijd weer terug. De meeste slachtoffers zullen of dood zijn of (als het om verkrachting gaat) hun leven lang angest hebben.

• Joep

Van de reclassering kan het niet komen die is al wegbezuinigd, de naaste kring zal het moeten doen.En die mensen hebben elke steun die er is hard nodig.

groet,

Gabriel

Nou moet je me niet boos maken Gabriel. Ik werk nog steeds in de bajes en zal dat ook blijven doen. een knappe kerel die mij wegbezuinigt,

groeten, Joep

• Gabriel2

Sorry Joep,

Ik bedoelde niet de reclassering in de gevangenis maar hier buiten.

Ik ben al te goed op de hoogte hoe mensen die heel graag clienten willen begeleiden door bezuinigingen en andere maatregelen bijna aan niets anders toekomen dan enkelbandjes plaatsen, administratie doen en in de tussenliggende minuten hun clienten bemoedigen en helpen.

Van mij geen negatief woord over de werkers maar het systeem maakt het wel heel moeilijk voor ze om hun werk goed te doen.

En dat legt weer extra druk op de achterblijvers.

En ik hoop en vertrouw dat er met jou veel collega's zijn die zich niet laten wegbezuinigen.

Mijn zoon en alle anderen hebben jullie hard nodig.

Gabriel

• Jos

Alhoewel Sip het nou niet echt netjes verwoord raakt hij voor een klein deel wel de kern. Meer dan 80 % van de gedetineerden recidiveert op termijn. Een groot deel daarvan blijft gehuwd met een partner. Veelal bij gedetineerden die voor vermogensdelicten (mogelijk in combinatie met geweldsdelicten) vastzitten is de partner nog steeds partner. Het is natuurlijk zo dat een deel van deze partners echt wel weet waar hun partner mee bezig is. Het is dan ook deze categorie die dan doelbewust instemt met het gedrag van de criminele partner.

Dus nee niet iedere achterblijver kiest bewust voor een leven met een crimineel of iemand die een delict pleegt. Ook hier zal dat zo zijn. De achterblijvers die dus geen keuze hebben worden met de opmerking van Sip behoorlijk geconfronteerd, en die klopt dan ook niet. Maar laten we ook niet onder stoelen of banken steken dat veel vrouwen van gedetineerden de weelde van crimineel geld niet echt onbelangrijk vinden. Die laatste categorie moet dan ook niet zeuren hoe zwaar het allemaal is als je partner vastzit.

Voor alle duidelijkheid dit is natuurlijk niet voor iedere achterblijver zo dus diegene die de schoen past moet die maar aantrekken.

Kortom de dames die niet tot de genoemde categorie behoren verdienen wat mij betreft heel wat respect, diegene die er wel toe behoren verdienen dat niet.

Jos