wie weet dit

• nu even niet

dankje wel voor de verheldering. het zal sowieso wel iets zwaars worden, want die jongen heeft misschien blijvend letsel en ligt nog in het ziekenhuis

• Joep

Klopt, maar toch hoeft dat niet altijd. Gisteravond is de vrouw in Amsterdam die de tasjesdief doodreed ontslagen uit verzekering. Niet van rechtsvervolging natuurlijk, ze moet op een later tijdstip wel voorkomen. De ovj zal dan waarschijnlijk doodslag en zware mishandeling de dood tot gevolg hebbende ten laste leggen.

Maar haar advocaat heeft de rechtercommissaris (rc) ervan weten te overtuigen dat er geen gevaar voor herhaling bestaat. En blijkbaar is de rechtsorde niet dusdanig geschokt dat zij voorarrest diende te blijven. Al denk ik dat haar rijbewijs wel ingevorderd zal zijn.

Over jouw/jullie zaak kan ik inhoudelijk niets zeggen omdat ik de zaak en het dossier niet ken. Maar het feit dat het slachtoffer in het ziekenhuis ligt, mogelijk recidivegevaar of de kans op wraak van slachtoffer en zijn familie/vrienden, f odat het onderzoek nog niet is afgerond kunnen factoren zijn die bepalen dat et voorarrest gehandhaaft en verlengd wordt. De rc beslist hierover.

Sommige advocaten zijn in deze periode erg actief en proberende rc ervan te overtuigen dat verachte wel naar huis kan. Andere advocaten gaan niet eens naar de raadkamer en bewaren hun kruit voor de zitting.

sterkte, Joep

• desperate26

bedankt door je berichtje krijg ik toch een heel klein beetje hoop. maar ben jij advocaat ofzo?

• desperate26

oja is het altijd zo dat wanneer je 14 dagen extra erbij krijgt je naar de meervoudige kamer moet? want mijn vriend krijgt een psychologisch onderzoek en hij moet naar de meervoudige kamer.

• Joep

Nee, ik werk al meer dan 10 jaar binnen bij de verslavingsreclassering. Recht is wel een beetje een hobby van mij en vaak moeten mijn collega en ik advocaten uitleggen hoe het precies zit en wat allemaal mogelijk is en niet,

groeten, Joep

• Joep

de verlenging van het voorarrest wordt gedaan door de raadkamer.Die kan enkelvoudig of meervoudig zijn. Vaak hangt het van de ernst van de zaak af. In hoger beroep gaat het altijd om een meervoudige kamer en spreek je van het hof.

De zitting van je vriend is voor de meervoudige kamer (niet te verwarren met de raadkamer). Dat betekent dat er drie rechters zijn, een griffier en een ovj. Bij de enkelvoudige kamer zit er maar 1 rechter. Die kan maximaal 1 jaar geangenisstraf opleggen.

ingewikkeld allemaal,

groeten,Joep

• jos

Hopelijk blijft hij heeel lang in de cel, hij is er zoweer vanaf en wat je zeg het slachtoffer heeft levenslang !

gatverdamme en jij vraagt nog wanneer hij er zo snel mogelijk uit komt??