wie weet dit

• desperate26

mijn vriend heeft 3 dagen vast gezeten op het bureau en moet nu 14 dagen naar het huis van bewaring. wie kan mij vertellen waar hij dan recht op heeft en zit hij daar ook in een heel klein hokkie met niets? en weet iemand dat wanneer je iemand hebt mishandeld de aanklacht sowieso luidt poging tot doodslag?

• uk

in principe heeft hij in ieder geval radio en tv op cel. Ga er in ieder geval van uit dat dat overal zo is. Wel moet hij dan voor de tv huur betalen.

Zodra hij eenmaal binnen in de inrichting is of eventueel de volgende dag heeft hij recht op een inkomstentelefoontje dat is 10 min. naar vaste telefoon of 5 minuten naar mobiel op kosten van justitie.

En ik weet niet op welke rechten je verder doelt… 10 minuten per week bellen min. 1 uur per dag luchten, recht op vrij verkeer met advocaat, zo kan je nog wel even doorgaan, maar vertel het je graag hoor…

Verder heeft hij op cel een bed/bureau/toilet/kast/prikbord/koffiezetapparaat en waarschijnlijk een douche er zijn nog maar weinig inrichtingen die dat niet hebben..

Je laatste vraag kan ik geen antwoordt op geven sorry, dat zijn dingen die je beter met zijn advocaat kan bespreken.

In ieder geval heel veel sterkte! uk

• desperate26

heel erg bedankt in ieder geval. maar klopt het dat hij 1 uur per week bezoek mag hebben? dus dit is ook echt zo als je die 14 dagen daar zit?

• uk

jep, je hebt ten alle tijde recht op 1 uur bezoek in de week!!!

• desperate26

o gelukkig want onze kleine en ik missen hem zo erg. maar daar kun je het dus veel beter uithouden dan op het politiebureau als ik dit zo lees, gelukkig.

• uk

wil niet zeggen dat een inrichting zaligmakend is maar in vergelijking met een politiebureau……………………… je mag blij zijn dat hij daar “maar” 3 dagen heeft hoeven verblijven!!

En nogmaals, heel veel sterkte meis!

• desperate26

hij heeft daar vanaf zaterdag gezeten. gisteren heb ik hem gelukkig mogen zien achter het glas, maar dat was zo hartverscheurend. vandaag is hij overgebracht naar het huis van bewaring.maar bedankt voor je reacties. en jij ook heel veel sterkte mocht je dat nodig hebben aangezien ik jouw siutatie niet ken.

• uk

Voor mij is het een hele andere situatie, ik werk met gedetineerden, maar ik zie ook hoe mensen er onder lijden als ze hun partner alleen in een bezoekzaal kunnen zien. Daarom ben ik blij dat ik op deze manier toch nog iemand een beetje gerust kan stellen voor zo ver mogelijk natuurlijk.

• desperate26

oke je zit in een betere situatie dan ik, gelukkig voor jou. maar nogmaals bedankt

• Joep

Hallo desperate,

je vriend is op het politiebureau in verzekering gesteld en zijn zaak is voorgeweest bij de rechtercommissaris. Daar heeft de officier van justitie vanwege de ernst van de zaak, het gevaar van recidive of de geschokte rechtsorde gevraagd of hij in bewaring genomen mocht worden. Daar isde rc mee akkord gegaan voor een periode van 10 dagen. Na 10 dagen za de ovj zonodig 30 dagen verlenging vragen en dat mag hij 3 keer doen. Binnen 106 dagen na aanhouding moet de zaak voor de rechter gebracht worden. Die zittingen voor de rc (ook wel raadkamerzittingen genoemd) kan de advocaat schorsing of opheffing van het voorarrest bepleiten. Als de ovj bang is dat je vriend de zaak ofgetuigen gaat beinvloeden, zal hij tegen zijn, maar de rc beslist.

Wat de aanklacht betreft: die is altijd trapsgewijs van heel erg naar lichter.

De ovj kijkt eerst naar moord met voorbedachte rade, dan moord of poging tot moord. Is dat niet haalbaardan gaat hij voor doodslag, poging tot doodslag en het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel. Dan wordt er vaak zware mishandeling, mishandeling of het oebrengen van lichamelijk letsel toegevoegd. Als de ovj dit niet doet loopt hij de kans dat de rechter bijv. poging tot doodslag niet bewezen acht en de verdachte vrijgesproken zou worden. Dan zijn zowel ovj en de rechtbank tevreden. De rechter zal dit de ovj in zo'n geval ook laten weten. Alsde ovj voor de zekerheid ook een lichtere aanklacht meeneemt, heeft de rechtbank keus.

sterkte, Joep