Hoelang nog????

  • jantje66

    Mijn zoon is door het Hof veroordeelt tot 30 maanden gevangenis straf waarvan 10 maanden voorwaardelijk. We zijn in cassatie gegaan. Hij zit er al 8 maanden in de gevangenis.Willen jullie voor mij een ideetje geven, wanneer hij zijn eerste verlof mag nemen en hoe lang hij nog vast moet zitten. Hoe lang duurt de cassatie periode?

  • mii-

    30 maanden waarvan 10 voorwaardelijk. Blijft er 20 maanden over. Hij zit nu acht maand. Met aftrek van voorarrest blijft er 12,maand over.

    Dan zou hij nog een jaar moeten

  • jantje66

    bedankt mii,

    Ik lees hier en daar iets over de weekend verlof en enkelband. Wanneer kan je in aanmerking komen voor de regelingen?

    Is het per persoon verschillend?

  • Jenna

    Is er niet eerst hoger beroep en dan cassatie? Vanaf je laatste 18 maanden kan je in aanmerking komen voor verlof. Of als je 1/3de gesloten heb gezeten.

    Enkelband is 1/6 de van je rest bruto straf.

    http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/72473-detentiefasering-bbi-zbbi-en-pp-regels-en-voorwaarden.html

  • jantje66

    Jenna Schreef:

    ——————————————————-

    > Is er niet eerst hoger beroep en dan cassatie?

    > Vanaf je laatste 18 maanden kan je in aanmerking

    > komen voor verlof. Of als je 1/3de gesloten heb

    > gezeten.

    > Enkelband is 1/6 de van je rest bruto straf.

    >

    > http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/72473-detentie

    > fasering-bbi-zbbi-en-pp-regels-en-voorwaarden.html

    In hoger beroep is hij veroordeeld tot 30 maanden waarvan 10 maanden voorwaardelijk.

    Volgens de criteria deelnemen aan een PP programma moet de gedetineerde veroordeeld zijn tot een onvoorwaardelijke vrijheidsstraf van ten minste 6 maanden.

    Wat gebeurt het, Als je voorwaardelijk veroordeeld bent?

    Mag je dan niet deel nemen aan de PP programma?

    Mijn zoon moet dus in theorie minimaal 6,5 maanden (1/3 van 20 maanden) vast zitten.Daarna half open kamp.

    Laatste 5 maanden (1/6 van 30 maanden) enkelband.

    Ik ga er van uit van alle gunstigste gevallen, zoals positieve rapporten, goed gedrag etc.

    Klopt mijn berekening een beetje?

  • mii-

    Volgens mij is het 1/3 van je bruto straf. Dus van de gehele 30 maanden.

    En vanaf de laatste 18 maand kun je in aanmerking komen voor fasering.

  • Jenna

    Ik zie nu dat die 1/3de NIET geldt voor een voorwaardelijk deel sorry maak je blij met een dooie mus:

    Eerder stond er in een topic geschreven door een Bsder:

    Even voor de duidelijkheid: zodra er een uitspraak komt met een VOORWAARDELIJK DEEL heeft men GEEN recht meer op v.i. ! Dit is de nieuwe regel.

    Bij een onvoorwaardelijke straf (dus zonder voorwaardelijk deel) korter dan 1 jaar moet men de gehele straf zitten.

    Bij een onvoorwaardelijke straf meer dan 1 jaar maar minder dan 2 jaar moet men het eerste jaar zitten en krijgt men over het restant 1/3 vi.

    Bij een onvoorwaardelijke straf langer dan 2 jaar gaat er 1/3de vi af.

    Moet wel gedrag goed zijn. Schone urine etc.

  • Jenna

    Dus het is 30 maanden -10 maanden onvoorwaardelijk eraf. Blijft 20 over dan -8maanden.

    Blijven 12 maanden over dus hij moet een briefje naar de bsd doen om overgeplaatst te kunnen worden naar half open. Want hij is de 18 maanden al voorbij,.

    De BSD rekent dan ook de datums uit wanneer hij in aanmerking komt voor zbbi en enkelband

    Zodra hij in half open zit, gaat het balletje naar de verdere stappen rollen. Je kunt pas op verlof als je in half open zit. Niet vanuit een huis van bewaring.

    Tenzij je de helft van je straf al gesloten hebt gezeten.

  • jantje66

    Bedankt voor jullie reacties,

    Ik verwacht positieve uitspraak van de cassatie, omdat het duidelijk fouten zijn gemaakt met de wettige bewijsmiddelen. Het Hof is overtuigd zonder ondersteunende bewijs van een getuigeverklaringen. Een getuige die tegelijkertijd mededader is en veroordeeld 12 maanden gevangenstraf plus 2 jaar TBS.Verder is er totaal geen wettige bewijsmiddel die schuld van mijn zoon bevestigd. Integendeel zijn er heel veel middelen die juist de verklaringen van mijn zoon steunen, maar de rechter heeft niets rekening mee gehouden en hij heeft de stukken van de uitspraak gehaald en niets genoemd. Ik vind het vijandige aanpak door het OM en de rechters.

    Maar ja, Op dit moment niets aan te doen. Enige wat we kunnen doen is dat we de materiele en emotionele schade beperk moeten houden.

    Hij moet dus nog 12 maanden vast zitten. Mag je deel nemen aan PP programma langer dan 5 maanden (1/6 deel van 30)? Mijn zoon zat op school en hij wil nog gelukkig verder gaan met zijn studie.Als hij in oktober met enkel band naar school gaat, mist hij heel veel lessen . Hij moet in september beginnen. Zou dit eventueel kunnen? Of 1/6 deel is 1/6 deel. Anders kan niet.

  • anio

    Dit lijkt er op ons verhaal wij moeten nog een datum horen van het hoger beroep, duurt alleen ontzettend lang de eerste zitting is al geweest.

    Als jou zoon nu 8 maanden zit is er bij jullie wel snel hoger beroep geweest?

    Bij ons zijn er ook 3 getuigen die de dader aanwijzen, en de dader zelf geeft mijn man de schuld. Wij gaan in Hoger beroep maar hebben geen vertrouwen in het systeem.

    Maar bij jullie heeft hoger beroep dus ook geen zin gehad…