welke straf kan mijn vriend verwachten voor afpersing?

• anoniem

hallo,

Mijn vriend is eind december aangehouden voor afpersing met een vuurwapen samen met zijn vriend.

Hij zat de 1e 3 dagen op bureau en daarna werd hij geplaatst naar de koepelgevangenis in haarlem. Hij heeft na 14 dagen te horen gekregen dat hij nog eens 90 dagen gevangen gehouden wordt tot zijn rechtzaak begint. De vriend van mijn vriend heeft de schuld op zich genomen in zijn verklaring, mijn vriend heeft dat bevestigd. Alleen klopt dit niet helemaal met de verklaring van het slachtoffer. En er was nog een minderjarig meisje bij de afpersing, een vriendin van mijn vriend zijn vriend. Zij heeft precies in detail verteld wat er is gebeurt, het vuurwapen is nu dus gevonden door politie.

Maar nu is mijn vraag dus of jullie misschien ongeveer zouden weten welke straf mijn vriend zou kunnen krijgen? Hij is pas sinds sept 18.

Mis hem verschrikelijk, en weet niet wat ik kan doen om hem te helpen.. ik denk dat ik gek ga worden als dit erg lang gaat duuren.

groetjes..

• MissU

Ligt eraan, dat hij net pas 18 is maakt niks uit. Hij is 18 dus word als een volwassen berecht

http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=bq0461 bij deze link zie je ook iemand voor afpersing en die heeft 30 maanden gekregen.

Het feit dat je vriend een vuurwapen heeft gebruikt telt heel erg zwaar mee natuurlijk.

Jammer genoeg is er niks anders dan afwachten tot de 90 dagen voorbij zijn en jullie de eis weten..

Veel sterkte ermee

• Joep

Afpersing, afdreiging, bedreiging, vuurwapen, valse verklaring, dat is nogal wat.Ik ken het dossier niet en de zaak ook niet, maar veel hangt van zijn strafblad af. Als dat dicht blijft (dat gebeurt soms bij jeugdigen) dan praat je nog oer 2 tot 4 jaar, anders wordt het zomaar 3 tot 5.

• wen

Kijk naar de zanger Brace 1 jaar.

• anoniem

Badankt voor de reacties!

Mijn vriend heeft ook een strafblad, voor poging tot doodslag (dit is gebeurt toen hij 17 was). En heeft hiervoor een voorwaardelijke straf staan van 75 dagen. Heeft dit dan ook nog invloed op de zaak?

Voel me wanhopig…

groetjess.

• PIW-ster

anoniem Schreef:

——————————————————-

> Badankt voor de reacties!

> Mijn vriend heeft ook een strafblad, voor poging

> tot doodslag (dit is gebeurt toen hij 17 was). En

> heeft hiervoor een voorwaardelijke straf staan van

> 75 dagen. Heeft dit dan ook nog invloed op de

> zaak?

> Voel me wanhopig…

> groetjess.

Daar kan je zeker van zijn, hij valt daardoor waarschijnlijk al onder de recidive.

• Joep

Die 75 dagen wordt eerst omgezet en mag hij eerst uitzitten, voor hij aan de nieuwe zaak begint.

• Sonja

Nee dat is ook niet het geval bedankt!! Je kan dus zodra je VI jaar ingaat op vakantie in het buitenland..

• Joep

Als je dat dan ook nog in het goede topic post, ben ik helemaal tevreden

• Lars

Hallo, lijkt beetje op mijn zaak, denk dat het vergelijkbaar is. Heb uiteindelijk 19 maanden gekregen… Wens em sterkte…en voor jou natuurlijk ook vooral..;)