Hoi Rogga,
Mijn man is in Oostenrijk veroordeeld, hij heeft 7 maanden daar gezeten alvorens hij met WOTS terug kwam naar Nederland. Hij was de op één na snelste ooit met WOTS (de snelste was na 6 maanden). Ik hoop voor eenieder dat de WOTS in de toekomst sneller mag gaan verlopen, maar zoals Jimmy al zegt, je bent volledig afhankelijk van het rechtssysteem. Je bent letterlijk niet meer als een nummertje… De regels en wetten omtrendt straffen binnen Europa zijn onlangs verandert (helaas), aangescherpt. Het is nu ook inderdaad zo dat je alleen nog maar terug naar Nederland kunt komen met een voortzetting van de straf. Je moet dus de resterende straf (mits die de maximale straf in NL niet overschrijdt, maar zeg daar ook wel gelijk daarbij, de straffen zijn zwaarder/langer geworden in NL, daar weten wij helaas alles van! Hadden 2 jaar verwacht volgens OvJ en uiteindelijk 4 jaar gekregen, van de 8 die hij in Oostenrijk opgelegd heeft gekregen, en wij hadden nog wel een omzetting van de straf naar NL maatstaven…) in Nederland uitzitten. Wel volgens de Nederlandse regels, dus inderdaad op basis van goed gedrag 1/3 deel voorwaardelijk, maar ligt geloof ik ook aan de zwaarte van hetgeen je gedaan hebt/zou hebben.
Laat je goed informeren wb WOTS, dat is het enige dat ik je kan zeggen. Ons voordeel was dat wij in NL al voorwerk hadden gedaan. Mijn man is in Nederland opgepakt en overgeleverd aan Oostenrijk. In de maanden die aan de overlevering vooraf gingen hebben wij voor de zekerheid toen vast de WOTS aangevraagd, dat heeft ons een aantal maanden gescheeld wb overlevering terug naar NL. Het is echt een kwestie tussen de ministeries, waar je zelf helemaal niks aan kunt doen, je kunt niets doen om het te laten versnellen… Helaas…
Wat voor jou wel heel belangrijk is; laat je niet gek maken!!!! Hou contact met MinBuZa, en als WOTS opgestart is met WOTS-info-lijn, veel meer kun je niet doen.
Heel veel sterkte de komende tijd, en ik hoop voor jou dat je man heel snel terug naar NL mag komen, of dat er in ieder geval een passende oplossing voor jullie komt!
Groetjes!