enkelband

  • sampie

    hoi,

    weet er iemand toevallig wat de ‘kilometerzone’ is bij een enkelband?Is er een standaard afstand of wordt er gekeken naar bijv.woon/werk afstand?En is dat ding waterdicht dus kun je er mee zwemmen en douchen?

    Groetjes Sampie

  • San

    Een deelnemer aan elektronische detentie kan maximaal twee uur per dag het huis verlaten op vastgestelde tijden. Bij hoge uitzondering krijgt hij gelegenheid om op een ander tijdstip de deur uit te gaan. Daarvoor heeft hij de toestemming nodig van het gevangeniswezen dat toeziet op de correcte uitvoering van de elektronische detentie.

    Wie vast werk heeft en dat op een vaste plek en op vaste tijden doet, kan daarmee doorgaan tijdens de elektronische detentie. Die baan moet hij dan al wel minstens drie maanden hebben. Hij moet met loonstroken en een arbeidscontract aantonen dat hij inderdaad een betaalde baan heeft.

    Iemand kan dus gewoon naar zijn of haar werk reizen op bepaalde tijden en daar kun je ook controle krijgen. Als je thuis moet zijn, dan betekent het echt in en rond het huis en wat precies de afstand is weet ik niet, maar stel je er niet teveel bij voor.

  • San

    Oh en het lijkt mij dat die enkelband waterdicht is en je er gewoon mee kan douchen. Anders hebben ze de kans dat gedetineerden die een enkelband hebben massaal expres die dingen onder het water gaan houden. ;-)

  • sampie

    oke,thanks

    nog een vraagje…gelden deze regels ook bij open kamp dus weekenden naar huis?krijg je dan ook een enkelband om?Ik was in de veronderstelling dat als mijn man (hopelijk)de weekenden naar huis mag dat hij dan wel met z'n dochter weg kan bijv.kinderboederij ofzo….??

    Sampie

  • Arno Reyme

    enkelband valt onder de reclassering en dan ben je al thuis en het open kamp is geloof ik een privestichting. het heeft dus niets met elkaar te maken.

    halfopen kamp valt wel onder justitie en je krijgt alleen een verlofpas mee met je verlof, alhoewel ze in Bankenbosch al wel expirementeren met enkelbandjes.

  • sampie

    Hmmm…verschilt 't dan?

    de aanvraag is eerste half jaar werken en in de p.i overnachten en weekend naar huis.Laatste jaar werken en iedere dag/nacht thuis.Hij wacht nu op de reclas.de casemanager is er nog niet aan toe gekomen om z'n zaak te behandelen en langs te komen om e.e.a door te nemen.Hij kan gelijk aan het werk als ie buiten is…Dan moet de O.v.J nog z'n zegje doen en dan gaat alles naar Zwolle,waar ze uiteindelijk een beslissing nemen.(politie,huisadres en p.i hebben 't al goedgekeurd).

    Ik dacht dat je met een enkelband binnen een straal van zoveel km moet blijven en je bijv.elke dag moet melden ofzo.

    Sampie

  • pb

    Als ze 3 maanden van te voren beginnen met de aanvraag, dan is dat voldoende om hem op tijd overgeplaatst te krijgen. De reclassering zal wel kijken naar de datum waarop hij voor overplaatsing in aanmerking komt. Ze komen ook nog een keer bij jouw thuis. De OvJ kan wel weigeren, maar dat wil niet zeggen dat hij een beslissende invloed heeft, soms weigeren ze gewoon standaard de toestemming. Als zijn rapporten goed zijn, dan is er niets aan de hand.

    Als Zwolle het goedgekeurd heeft, dan komt hij miv vd datum van overplaatsing op de wachtlijst voor de zbbi waar hij naar toe wil en dan is het de vraag hoe snel daar plek vrijkomt.

  • Arno Reyme

    @pb

    kleine opmerking:

    Tegenwoordig dienen in veel BBI's en/of ZBBI's ook de zogeheten TR en Cova trainingen gevolgd te worden alvorens men in aanmerking komt voor een enkelband.

    Er zijn plannen om dat binnen afzienbare tijd landelijk in te voeren.

  • pb

    Het wel of niet volgen van een cursus heeft volgens mij met met de recidivekans te maken. Ik denk dat de reclassering dat beooordeelt. Maar op zich is er niets mis met een cursus; zie het als een extra kans om buiten de muren te vertoeven en van zo'n cursus kan je heel wat opsteken.

    Arno, ben jij deelnemer geweest of zit je in de hulpverlening?

  • Arno Reyme

    “vrijwillige” deelnemer