Vragen over bezoekuur

  • Anne

    Een vriend/kennis zit vast en ik wil hem graag bezoeken. Ik ben nog nooit op bezoek geweest bij iemand in de gevangenis. Ik vraag mezelf af hoe zoiets gaat? Ik probeer antwoord te vinden op de volgende vragen:

    1. Moet ik mijn bezoek tevoren aanmelden?

    2. Weet hij dan van tevoren wie hem komt bezoeken?

    3. Word ik aan mijn lichaam en/of kleding onderzocht?

    4. Mag je een kado meenemen? Wat wel/niet. Leuke tip?

    5. Hoe lang mag het maximaal bezoek duren?

    6. Kan het zijn dat er tegelijk nog meer bezoekers voor hem zijn?

    7. Hoeveel privacy heb je tijdens het bezoek? Kan je vrijuit spreken?

    8. Zit je tegenover elkaar aan een tafeltje of kan je “rondwandelen”?

    9. Worden bezoekers geregistreerd? Opvraagbaar door politie/justitie?

    Kan je alleen op bezoek bij een veroordeelde, of ook bij iemand die nog berecht moet worden?

    Alvast heel erg bedankt voor de reacties. Ik ben gewoon wat nerveus om te gaan, maar niet minder zeker over mijn misie. Ik zou mezelf een stuk zekerder voelen als ik een beter weet wat me te wachten staat. Het is zo vervelend als ik alleen met mezelf bezig ben, terwijl ik daar voor hem kom.

    Anne

  • Daandaandaan

    Je moet je bezoek soms van te voren aanmelden, maar soms hoeft dat ook niet, dat ligt aan de gevangenis of het huis van bewaring waar hij zit. Vaak is er wel een maximum aantal bezoekers wat naar binnen mag, vaak 3 volwassenen en 1 kind, maar ook dat kan anders zijn. Daarom is het denk ik handig als je met andere vrienden/kennisen/familie kortsluit wanneer je gaat, zodat er geen mensen teleurgesteld worden. Je kunt ook de instelling zelf even bellen om te vragen of het bezoek aangemeld moet worden of niet. De bezoektijd is vaak 1 uur per week, maar ook dat verschilt per instelling…..

    Vaak zit je in een bezoekzaal, met meerdere tafeltjes. Je kunt dan wel vrij-uit spreken, maar er zitten wel altijd wat bewaarders bij (aan een andere tafel) die het overzicht houden en de boel in de gaten houden. Dus pas wel op wat je zegt, dingen die echt niet voor hun oren bestemd zijn vooral niet te hard zeggen. Maar echt afluisteren doen ze niet hoor…..

    Je moet je melden bij de ingang van de gevangenis/huis van bewaring, en als je dan wat voor hem meegenomen hebt kun je dat in laten voeren. Je mag het niet zelf geven, want het wordt eerst gecontroleerd. Misschien is een tijdschrift leuk om te geven, maar informeer ook dat even van te voren, want in sommige instellingen moeten ze die via daar kopen/bestellen.

    Je moet je paspoort of ID-kaart meenemen en als je naar binnen gaat moet je door een poortje. Die gaat vanzelf piepen als je bijvoorbeeld een riem ofzo om hebt. Foullieren doen ze niet, dat schijnt niet eens te mogen hoorde ik.

    Je kunt vaak wat kleingeld meenemen naar binnen om koffie/thee/frisdrank uit de automaat te halen tijdens het bezoek.

    Hopelijk is het zo wat duidelijker voor je…..

    Succes!!!!!

  • Aaltje

    Ja, of bezoekers geregistreerd worden en dus opvraagbaar zijn, zou ik ook wel eens willen weten.

  • Daandaandaan

    Als ik mijn vriend bezoek, en ze kijken in de computer bij de naam van mijn vriend dan zien ze ook mijn naam en geboortedatum etc….. Dus volgens mij wordt dat wel bijgehouden….. Maar wat ze er verder mee doen weet ik niet.

  • Aaltje

    Ja, ik ben dus wel benieuwd of ze daar idd nog meer mee doen….of ze het vergelijken bij wie je bijv. op bezoek gaat, of je meerdere mensen in verschillende gevangenissen bezoekt….en of er dan een link valt te ontdekken en zo, en of ze dat meenemen in hun onderzoek, enz. En of jij dan ook neergezet wordt in de computer als ‘iemand met criminele contacten’, dat soort dingen. Officiëel zal het natuurlijk wel niet gebeuren, maar of het ook wérkelijk niet gebeurt, dat zou ik wel eens willen weten. Ben wel benieuwd of iemand dat weet.

  • waiter

    De gegevens van de bezoekers daar word niet veel meer mee gedaan dan alleen maar gekeken wie er komt.

    Het is namelijk ook nog eens zo dat gedetineerden buiten niet altijd vrienden hebben, dus als men iedereen maar binnen laat dan loop je het risico dat bijvoorbeeld een slachttoffer even verhaal bij de gedetineerde komt halen.

    Dit is natuurlijk niet de bedoeling!

    Dus de gedetineerde geeft een lijst door met namen en aanverwante gegevens deze worden in de computer gezet …… mocht je naam niet voorkomen op de lijst dan kom je de inrichting niet in.

    Kortom de gedetineerde bepaald wie die op bezoek krijgt.

    In de meeste inrichtingen is het toegestaan twee kinderen en 3 volwassenen op bezoek te krijgen ( volwassen vanaf 16) maar dit kan natuurlijk wel iets schelen per inrichting of regime waarin de gedetineerde verblijft.

    Je zit aan een tafel en het is niet de bedoeling rond te gaan lopen ( voor kinderen is er meestal een speelhoek met tv aanwezig)

    Alle dingen zoals koffie een koek en frisdrank of wat te snoepen kan uit automaten getrokken worden het is dan ook raadzaam voldoende klein geld mee te nemen.

    Ook is het slim niet teveel metalen aan te doen zodat je niet jezelf half uit hoef te kleden om door de metaaldetectie te moeten.

    In de meeste schoenen zit een metalen strip ( vooral schoenen met hak) dus die gaan ook af in de metaaldetectie dus kijk niet gek op als het personeel vraagt om de schoenen uit te doen en deze op de lopende band van het rontgenapparaat te leggen.

    Papier geld , jassen, hoofddeksels ed moeten meestal in een kluis worden gelegd en kan je bij het einde van het bezoek weer ophalen.

    In de regel is het niet toegestaan presentjes of spullen mee te nemen die zo even overhandigt kan worden. Over een tekening van een kind zullen ze niet zo snel moeilijk doen ( maar ook dit verschilt per inrichting) Maar complete bladen worden niet toegestaan omdat deze via winkel of bibliotheek gewoon in de inrichting te verkrijgen zijn.

    Alles gaat via het bad naar binnen zoals kleding en foto's ……. overigens is het meestal ook niet toegestaan polaroid foto's in te voeren.

    Dit gaat via het bad omdat alles dan nog even ingekeken en gecontroleerd word om te kijken of er geen contrabanden of wapens in of tussen de spullen zitten.

    Je naam die in de computer staat word dus niet gebruikt behalve om te kijken of je werkelijk bij de gedetineerde hoort waar je voor komt.

    Ik hoop dat je wat aan deze info heb !

    Groetjes en succes .

    waiter.

  • san

    Hallo Anne

    De informatie die waiter je gaf daar heb je wat aan. In de inrichting waar ik werk vullen de gedetineerde een ; bezoeklijst; in en die voeren we in in de computer. Als je niet op de lijst voor komt dan kom je niet binnen. 3 volwassenen en 2 kinderen mogen op bezoek komen. Het is bij ons ook niet toegestaan om goederen, eten, shag enz mee naar binnen te nemen. Je zit in een zaal met meerdere gedetineerden en hun bezoek. De bewaarders zitten er wel bij maar bemoeien zich nergens mee. Het bezoek is 1 uur in de week. Kom op tijd omdat je ingeboekt moet worden. Trek kleding aan met zo weinig mogelijk metaal. Een gedetineerde mag niets van je mee naar cel nemen. Goederen moeten ingevoerd worden zodat ze nagekeken kunnen worden. Wil je nog wat weten ? vraag het gerust hier zitten genoeg mensen die je antwoord kunnen geven.

  • Aaltje

    Toch werkt niet elke inrichting met een bezoeklijst…. In het HvB Den Bosch kon je bijv. gewoon binnenlopen voor het bezoekuur, en in Nieuwegein is dat ook zo. Dus dan zou het dus wél kunnen dat een slachtoffer verhaal komt halen?

  • Daandaandaan

    Ik weet wel dat ze in Nieuwegein nu wel bezig zijn met een bezoekerslijst, maar mijn vriend heeft die nog niet ingevuld en de afgelopen 3 maanden is er toch echt niet moeilijk gedaan….. Daarom moesten we heel goed afspreken wie er wanneer gaat, omdat je anders heel snel misverstanden krijgt en iedereen tegelijk wil, en dan is het natuurlijk lullig als er mensen weer wegmoeten omdat er al 3 zitten….. Aaltje schreef:

    >

    > Toch werkt niet elke inrichting met een bezoeklijst…. In

    > het HvB Den Bosch kon je bijv. gewoon binnenlopen voor het

    > bezoekuur, en in Nieuwegein is dat ook zo. Dus dan zou het

    > dus wél kunnen dat een slachtoffer verhaal komt halen?

  • Seniorbewa

    @ Daandaandaan,

    Fouilleren van bezoekers is wel mogelijk dit gebeurt in opdracht van de directeur, de toestemming hiervoor kan evt. achteraf door de directeur gegevens worden.

    Alleen als je hier niet aan mee werkt, dan kom je niet naar binnen.

    Groetjes Johan.