politierechter

• vriendin

hoi mijn vriend krijgt 20 dec uitspraak van politie rechter wat ik heb begrepen is dat hij minimaal een jaar mag geven maar hij heeft ook nog voorwaardelijk staan 6 mnd moet ik dat er dan bij optellen of valt alles binnen 1 jaar alvast bedankt

• Joep

Hallo vriendin,

ik denk dat je bedoelt dat de zitting op 20 december is,want de politierechter doet altijd direct uitspraak.

De politierechter mag maximaal een jaar geven, niet minimaal.

Als er ook nog een TUL (= ten uitvoerlegging) van die 6 maand voorwaardelijk wordt geëist, omdat je vriend zich niet aan de voorwaarden heeft gehouden, telt die niet mee.

Eigenlijk zijn het twee verschillende zaken, maar voor het gemak worden die gevoegd en zo kan het totaal boven het jaar komen.

groeten, Joep

• vriendin

bedankt voor je antwoord

• vriendin

dus nog even voor de duidelijkheid doet de rechter een uitspraak van 12 mnd dan komt die 6 mnd erbij of bestaat er nog een wonder dat ze die voorwaardelijk laten schieten en als het intotaal dus 18 mnd wordt dan moet hij daar 12mnd van uitzitten begrijp ik dat goed of heb ik me er nog niet genoeg in verdiept hahaha

• Joep

nee, het klopt zoals je het schrijft

• vriendin

ok harstikke bedankt nu kan ik me er zowieso op instellen dat hij in september volgend jaar weer vrij is we zullen zien 19 dec is de zitting op goed geluk dan maar

• Aaltje

Heej, wij hebben ook op 19 december de zitting. Maar dan bij de meervoudige kamer.

Dus jullie ook succes gewenst die dag! Hopen dat het allemaal meevalt!

• vriendin

bedankt aaltje nou zoals ik vandaag heb gehoord probeert de advocaat het niet hoger dan 6mnd te laten komen en die 6 mnd voorwaardelijk om te zetten in taakstraf 240 uur heeft iemand dat wel eens meegemaakt dat je voorwaardelijke straf omgezet wordt in taakstraf alvast bedamkt

• Joep

6 maand voorwaardelijk wordt nooit omgezet in een taakstraf. Het blijft namelijk een voorwaardelijke starf, dat betekent dat niet ten uitvoer wordt gelegd, tenzij iemand de voorwaarden heeft overtreden.

Als iemand de voorwaarden heeft overtreden komt er een nieuwe zitting. De OvJ gaat dan een TUL (ten uitvoer legging) van die 6 maanden voorwaardelijk eisen. De 6 maand voorwaardelijk wordt dan omgezet in 6 maand onvoorwaardelijk (=zitten).

De advocaat kan dan vragen omdat het minder dan een jaar is, of die 6 maanden kunnen omgezet worden in een taak- of leerstraf of een combinatie van die 2.

groeten, Joep

• vriendin

nou ik begrijp het helaas niet helemaal sorry als ik het goed begrijp kan het uiteindelijk wel dat hij na 6mnd vrij is voor deze straf en de voorwaardelijke 6 mnd omgezet wordt in taak of leerstraf en wat houd leerstraf in dan want hij wil graag een opleiding volgen hierna heeft dat er iets mee te maken (het zal wel niet hoor)

alvast bedankt vriendin