vraag

• lenny

weet iemand of je in alle gevangenissen 22 uur achter de deur zit ik snap wel dat het straf moet geven maar zo maak je mensen gek mijn vriend zit net 6 weeken en die word nu al gek wij hebben 4 kinderen dus altijd een heel druk huis en dan nu ineens 22 uur alleen ik maak mij zorgen dat hij doordraait en weet iemand wat de meervoudige kamer betekent lenny

• nikki

Bij een meervoudige kamer zijn er 3 rechters en is de EIS meer dan 1 jaar.De uitspraak kan minder zijn.Wij hebben 5 kids en mijn man kan gelukkig veel werk doen zodat hij niet erg veel in zijn cel zit, anders wordt hij ook gek van de stilte.( hij zit in het buitenland maar dit verschilt niet veel van de nederlandse gevangenissen)Dit is per instelling verschillend.Soms heb je mazzel dat ze een cursus kunnen doen.Verder kan ik je alleen maar veel sterkte wensen.Wil je wat contact met lotgenoten , kijk dan even op HART achter slot en grendel.Daar krijg je veel steun en advies.liefs Nikki

• Joep

Een kleine correctie Nikki; bij de meervoudige kamer hoeft de eis van de OvJ niet altijd meer dan een jaar te zijn. Een zaak wordt voorgebracht bij de meervoudige kamer wanneer de OvJ denkt met een zaak te maken te hebben die een strafmaat van meer dan een jaar rechtvaardigt.

Maar vorige maand heb ik nog een zaak in Zwolle meegemaakt waarbij de eis een straf gelijk aan voorarrest was en een week voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaar. De OvJ had het toch bij de meervoudige kamer gebracht, maar het rapport van de reclassering en het plan van aanpak deed hem besluiten zijn eis te wijzigen.

groeten, Joep

• Joep

Lenny je vriend zit waarschijnlijk in een HvB. Zeker op een inkomstenafdeling en in HvB's met een sober regime zit je inderdaad lang achter de deur.

groeten, Joep

• lenny

danke voor de antwoorden ja hij zit in hvb met sober beleit maar in de inkomste afdeling kan hij tenminste nog 2 keer per dag bellen en dat vind hij heel belangrijk vandaag heeft hij niet gebelt ik denk dat hij weer is opgehaalt voor verhoor

nikki hoe red jij het met 5 kinderen ik word al stapel met 4 al die vragen en al dat verdriet van die kinderen en nauw kreeg ik vorige week te horen dat mijn kleinste van 2 heel slecht horend is bijna doof en dan loop je van de enne dokter naar de andere en tussen door als hij belt proberen vriendelijk te doen en te doen als of ik alle onder contrele heb want ik wil niet dat hij zich nog druk om mij moet maken maar de meeste mensen kun je niet eens steun van verwachten want de meeste zeggen dan heeft hij ook wat gedaan wat niet mag ja dat heeft hij waarscheinlijk maar dat moet nog eerst bewezen worden maar dat interesseert niemand hij heeft gewoon voor zijn gezin gezorgt maar ik woon in duitsland en daar hebben de mensen snel een mening

• San

Lenny het maakt niet uit waar je woont overal hebben mensen snel een mening. Mijn vriend zit nu bijna een jaar in zuid Spanje en wij hebben 3 jonge kids. Mijn vriend mag 5 keer per week 3 minuten bellen en na die 3 minuten word de verbinding automatisch verbroken, dus je kunt niet smokkelen. Hij zit er met 2 andere celgenoten en als ik af en toe hoor wat hij allemaal meemaakt met die vieze gasten…. echt niet normaal meer. Wat dat betreft heb je het hier in NL gewoon een stuk beter. Mijn vriend is daar een nummer aangezien er 4000 gedetineerden zitten. Als ik op bezoek ga is het net alsof ik een klein dorp binnenkom. Het is erg vervelend dat sobere regime in een HvB, maar je moet maar zo denken elke dag is er eentje dichter bij het einde van zijn straf en met de tijd krijgt hij steeds meer vrijheid. Kop op meid als hij straks zijn draai heeft gevonden word het voor hem ook anders. ;-)

• nikki

Oeps sorry Joep, dus heb ik het woordje DENKT niet meegenomen., en dat maakt een groot verschil

Lenny, San heeft gelijk, het maakt geen bal uit waar je woont, je krijgt toch met vooroordelen te maken.Je leert verdomd goed je vrienden kennen in deze situatie.

Ik run al 13 maanden ons gezin in mijn uppie, en heb er nog een boel te gaan,maar ook hier wen je weer aan.Het is zwaar, ook ik loop met die kleine voor onderzoeken bij een ziekenhuis,en mis haar pappa dan nog het meest, maar ik haal hier ook de kracht uit.Gewoon genieten van de kids, leuke dingen plannen, van alle verjaardagen en feestdagen een feest maken.Ook hier wen je aan en je bent veel sterker dan je denkt.Liefs .Nikki

• lenny

ik ben in teneriffa geboren dus ik ben spaans als ik wat doen kan of bellen moet naar spanje zeg het maar sterkte en bedankt

• San

He Lenny bedankt dat is erg lief van je. Ik ben vooral bezig met het spaanse strafrecht nu, dus als je daar iets van weet hoor ik het graag.

• lenny

ligt ook aan de streek waar hij zit de balearen en de canarische eilanden hebben zo hun eigen dingen maar hij heeft toch een advocaat wat ben je dan precies aan het zoeken