Brand !!!

• Rob

Ook in het HvB te Scheveningen, op de A t/m F-vleugel zijn er geen automatische

vergrendelingssloten op de celdeuren. Alles word daar nog met de hand in- en uitgeslo-

ten in die ouwe teringzooi! Weet er (jammergenoeg) alles van! Ik heb er vaak aan- gedacht; van er moet hier ook geen brand uitbreken!

• Dingo

Laten we eerst de onderzoeken afwachten. Op deze prikpagina barst misschien wel een discussie los tussen voor- en tegenstanders van Vreemdelingenbewaring, tussen (ex)gedetineerden en bewaarders en tussen mensen met een eigen mening gebaseerd op wat de media hen verteld.

Wat dat laatste betreft: de media voedt zich met verhalen, wat men voorhanden heeft. Ik denk dat justitiepersoneel een verbod heeft met journalisten te praten, dus heeft men alleen info van bijvoorbeeld ex-gedetineerden- of vreemdelingen. Dezen zullen vast geen goed woordje over hebben. Sterker nog, ze zullen het waarschijnlijk nog erger maken dan dat het is. De kranten e.d. doen daar nog een schepje bovenop.

Laten we eerst even afwachten. Er zal vast wel wat verkeerd zijn gegaan en er zal vast wel een kop rollen, maar laten we wachten, tot we de andere kant van het verhaal hebben gehoord.

Ik ben benieuwd.

• PIW-ster

Rob schreef:

>

> Ook in het HvB te Scheveningen, op de A t/m F-vleugel zijn er

> geen automatische

> vergrendelingssloten op de celdeuren. Alles word daar nog met

> de hand in- en uitgeslo-

> ten in die ouwe teringzooi! Weet er (jammergenoeg) alles van!

> Ik heb er vaak aan- gedacht; van er moet hier ook geen brand

> uitbreken!

Beste Rob,

Ook daar heeft al een keer een flinke brand gewoed in die wat jij oude teringzooi noemt. Maar gelukkig hebben alle gedetineerde dit,ondanks dat er handmatig gesleuteld moest worden overleeft. Dus als je wil schoppen doe dat dan tegen een muur. Het is een van de grootste nachtmerrie`s van ons dat er bv brand uit breekt en je kan er niet bij. Nooit gelijk oordelen over andermans werk, ook wij zijn mensen ook wij doen ons best.

• Rob Muller (E1)

Beste PIW-ster,

In mijn bericht valt absoluut niet te lezen, dat ik een waardeoordeel over het personeel beschrijf! Dat jij je dus waarschijnlijk aangesproken voelt door mijn bericht, zegt meer over jou dan over mij! Je kan toch niet ontkennen lijkt mij, dat de door mij genoemde vleugels onder de categorie “oude teringzooi” vallen ? Verder kan je ook niet ontkennen, dat de celdeuren handmatig geopend/gesloten moeten worden! Dat het voor het personeel een nachtmerrie-scenario is, kan ik heel goed begrijpen. Je moet er inderdaad niet aan denken; een vleugel gevuld met dikke zwarte rook, geen hand voor je ogen kunnen zien, een verziedende hitte! Personeel heeft geen persluchtmaskers, en kunnen (mede daardoor) in het hiervoor beschreven spook-scenario weinig of niets uitrichten. Daar moet inderdaad niemand aan denken, het personeel niet, maar ook de gedetineerden niet!

Ik ben om het totaalbeeld over mijzelf compleet te maken voor alle duidelijkheid, naast een ex-gedetineerde ook 15 jaar lang ambulanceverpleegkundige geweest, ik kan dus heel goed meepraten c.q. denken omtrent “menselijk leed”!

Het gegeven dat de celdeuren niet anders dan handmatig geopend/gesloten kunnen worden, is misschien hopelijk voor jou aanleiding om dit, net zoals je spontaan op mijn bericht reageerd, met je collegaas bij de directie deze “handmatige” kwestie aanhangig maakt! Voor zover jullie dit misschien al niet gedaan hebben! Helpt

jullie klaagzang bij de directie niet, schop dan zelf eens lekker tegen een muur, misschien lucht het in jouw geval op!

• neper110

Verwijderd door de moderator wegens discriminerend taalgebruik.

• Jos

Beste Mensen,

Even wat opmerkingen; het personeel van Securicor op Schiphol droeg haar eigen uniform. Wat het automatisch openen van de deuren betreft, dit is practisch onmogelijk. Als je 's nachts als bewaarder in je eentje je controlerondje loopt en een of andere figuur zijn aansteker onder de brandmelder houdt, dan sta je raar te kijken als er plots iemand met zijn broodmes tegenover je staat. Vind dan nog maar eens personeel wat daar wil werken.

In Amerika wordt volledig met sluissystemen gewerkt en komt het personeel niet op de gedetineerdengangen. Dus daar kun je van een afstand mooi alles regelen. Hier in Nl werkt dat dus niet.

En handmatig openen heeft niet de prioriteit, eerst de cel blussen waar het te doen is. Vind het overigens vreemd dat de brandstichter het voorval overleefd heeft en 11 anderen de dood vonden!