goed gedrag

• henk

ik heb een vraag aan jullie hoe zit het met goed gedrag gaat dat van je straf af als je zit of hoe zit dat precies alvast bedankt,henk

• Joep

Een moeilijke vraag, Henk. Vroeger had je inderdaad goed gedrag en dat ging van je straf af. Sinds een dertig jaar hebben we nu VI, wat voorwaardelijke invrijheidsstellng betekent. Bij straffen van meer dan een jaar gaat een derde deel eraf.

Maar in 2006 komt ‘goed gedrag’ weer terug. De VI moet een gedetineerde dan verdienen, dwz er wordt kritisch naar zijn verblijf gekeken en hij kan dan zijn VI voorwaardelijk krijgen.

De Tweede Kamer heeft op deze maatregel aangedrongen, maar rechters en OvJ's zijn nog aan het studeren wat dit voor de vonnisen betekent.

Kijk maar eens door de oude posts, daar hebben velen en ook ik onze persoonlijke mening hierover al enkele malen gegeven,

groeten, Joep

• marhen

Misschien een rare vraag maar gaat dit dan alleen gelden voor degene die in 2006 gestraft worden of geld dit ook voor degene die nu hun straf uitzitten.

Jet

• Joep

nee, want de rechter heeft bij degenen die nu zitten rekening gehouden met de VI in hun vonnis. Op het moment dat de regel ingaat zullen naar verwachting de rechters anders vonnisen.

groeten, Joep

• henk

joep hartelijk bedankt een kennis van mij had het gehoord die zit 9maanden uit in een half open en hij dacht dat er ook nog goed gedrag af ging van zijn straf.

• Joep

Ook voor mensen met 9 maanden gaat er wat VI van af, al is het dan geen 1/3 zoals bij een jaar of meer. Maar goed gedrag gaat er niet nog een keer vanaf. Binnen justitie wordt plaatsing in een halfopen al gezien als beloning van goed gedrag :-)

groeten,Joep