Dringende vraag

• Sabine

Hallo

ik heb vandaag een aangetekende brief gehad van het centraal justitieel incassobureau…

Want ik heb wat gedaan en daar heb ik 80 uur werkstraf voor gekregen, maar omdat ik moest bevallen en geopereerd moest worden heb ik toen de

Reclassering gebeld, en gezegd dat ik moest bevallen en geopereerd moest worden. En hun hebben toen gezegd oke. We nemen dan wel weer contact op maar dat is op heden nog niet gebeurd en vandaag kreeg ik een brief van het incasso bureau dat het omgezet is naar 40 dagen hechtenis

wat betekend dit en kan ikdit nog tegen houden

graag zo snel mogelijk antwoord aub

en wanneer moet je dan in hechtenis.

en is het gewoon dan 40 dagen en dan klaar of niet…

en kan ik dit nog tegen houden want ik ben dus bevallen en geopereerd snap je.

ik hoor het wel

groetjes Sabine.

ps…kan ik naar de Reclassering toe bellen of wat kan ik doen om dit tegen te houden en of wat anders…..Want ik ben ook weer opnieuw zwanger dus…

Graag zo snel mogelijk antwoorden aub…

• Joep

Hallo Sabine,

Een taak- of werkstraf kan nooit zomaar omgezet worden naar een gevangenisstraf. Dereclassering moet daneerst de straf retourneren naar de OvJ en vervolgens komt er een zitting, waarbij de OvJ eist dat de taakstraf wordt omgezet naar een gevangenisstraf.

Daar moet je een uitnodiging voor gehad hebben. Zelf wachten tot de reclassering een keer belt is niet zo verstandig. Je moet contact houden en niet ‘hopen dat het overwaait’, wantdat gebeurt nooit.

Je moet dus post gehad hebben van reclassering en dagvaarding voor de zitting.

Wat je nu kunt doen is toch weer overleggen met de reclassering en er achter zien te komen wat er mis is gegaan. Vervolgens kun je vragen of zij je alsnog willen helpen om het weer om te laten zetten naar een taakstraf. Ook een verzoekschrift aan de behandeld zaakofficier kan nog wel eens helpen. Je hebt daar een advocaat voor nodig.

Lukt dat niet dan is de enige manier via een advocaat gratie aanvragen. Niet om kwijt te schelden, maar om het weer om te laten zetten in een taakstraf.

Sterkte en hou ons hier op de hoogte,

groeten, Joep

• Sabine

Hallo Joep

Bedankt voor je berichtje…

Maar ik heb geen bericht gehad van de Reclassering en ook heb ik nog geen brief gehad voor de Zitting….Maar het is nu dus weekend en de Reclassering kan ik nu dus niet meer bellen helaas….Kan ik dan gewoon maandag weer gaan bellen of niet………..En wat moet ik dan zeggen aan de telefoon…

Kan je me hiermee helpen….Maar er staat dus in de brief van dat het omgezet is in een hechtenis van 40 dagen….

Dit wil ik dus liever niet en ik wil dus liever de taakstraf uitvoeren.

Verder heb ik dus nog geen brief gehad van de Reclassering en ook nog niet van de zitting…..Nu staat er wel dat je bezwaar kan maken 2 weken na dagtekening van de brief, moet ik dit ook gaan doen of niet…Wel staat er bij een bewaarschrift als je dit indient, geen schorsing kan hebben. En moet ik dan een advocaat nemen en ook maandag bellen of niet…En kan ik ook naar de incasso bureau bellen of niet..En daar de hele situatie uitleggen of niet….

Graag even meer informatie…..Want een advocaat helpt die je met alles aanvragen of niet….En moet ik nu dus contact opnemen met de Reclassering maandag en de incasso bureau of niet…………

En dan later een advocaat nemen of niet

ik hoor het wel

groetjes Sabine

• Sip

Waarschijnlijk ben je veroordeeld tot 40 dagen hechtenis, maar is dat omgezet tot 80 uur dienstverlening. Als je nu niet op komt dagen bij die dienstverlening, dan kom je weer in je oorspronkelijke straf van 40 dagen. Kennelijk hebben ze je telefoontje niet genoteerd en heb je u een probleem. Volgende keer of het via je advocaat spelen of een aangetekende brief sturen.

• Gabriel

Beste Sabine,

De bezwaarbrief kun je al meteen schrijven, leg alles helder en duidelijk uit.

Laat de brief eerst lezen aan iemand anders. Dat doe ik zelf altijd, omdat ik zelf precies weet hoe het zit neig ik er naar een deel van de info te vergeten. Dat hebben meer mensen heb ik gemerkt. Als een buitenstander je brief snapt en het een logisch verhaal vindt dan snapt de CJIB het ook.

Maandag meteen bellen naar de reclassering

Let alles uit, zorg dat je data, nummers etc. bij de hand hebt. Vraag namen van degenen met wie je spreekt en hoe je ze weer kunt bereiken. Noteer alles zodat je het kunt gebruiken voor een bevestigingsbrief.

Weet je nog met wie je indertijd hebt gesproken en wanneer dat was.

CIJB is meestal ook goed telefonisch bereikbaar en mijn ervaring is dat ze bereid zijn mee te denken en mee te zoeken naar een oplossing.

Als je een advocaat hebt licht hem dan in en vraag hem er ook achteraan te gaan.

succes

Gabriel