Ziekenhuisopname tijdens detentie

• Grace

Hallo,..

Ook mijn vriend zit vast en is ziek.

Nu krijgt hij via de dokter daar de uitslagen van zijn ziekenhuisonderzoeken.

Mocht het nu nodig zijn dat hij opgenomen moet worden voor evt operatie ofzo, hoe gaat het dan verder met de dagen dat hij nog moet zitten?

Ik hoop dat iemand mij wijzer kan maken

Alvast bedankt,Grace

• mitch

ja dat wil ook weten. ALs iemand bv kanker heeft ongeneeselijk mag die dan thuis sterven ofzo?? Ik namelijk via via dat er iemand vrij rondloopt op het moment die schijnt thuis te zijn terminal. kan dat? Of sterf je gewoon in de bajes in de ziekenboeg wie weet dit.

• Joep

Even een paar antwoorden op rij. Sommige gedetineerden gaan naar een gewoon ziekenhuis, al dan niet bewaakt tijdens de opname. Een tijd geleden stond er een bericht in het Dagblad van het Noorden, dat een gedetineerde in het ziekenhuis bewaakt werd, behalve tijdens het weekend, want dan zou hij op verlof zijn en sowieso niet bewaakt worden!! Op maandagmorgen nam de bewaking zijn plaats weer in.

De straftijd loopt door bij ziekenhuisopnames, want je blijft gedetineerd. Je kunt ook overgeplaatst worden naar het Pen(itentiair) ziekenhuis in Scheveningen en daar opgenomen en behandeld worden.

Termiale patiënten gaan soms naar huis maar niet altijd. Denk aan een TBS-er die bijv. aids in het laatste stadium heeft. De kans dat hij bijvoorbeeld nog iemand wat zou kunnen aandoen bijv. besmetten is misschien nog steeds aanwezig en het zou tegenover de maatschappij niet te verkopen zijn, wanneer zo iemand naar huis zou mogen. Dan blijft hij dus gevangen zitten. Ook wanneer iemand denkt dat hij niets meer te verliezen heeft en nog wat openstaande afrekeningen wil vereffenen, moet Justitie een goede inschatting maken. Daarom zal soms de ene wel en de ander niet vrijkomen om thuis te sterven. De gedetineerde die dit betreft heeft altijd rechtsmiddelen om zijn gelijk proberen te krijgen, bijv. beroep, beklag en de rechtsgang in een kort geding.

groeten, Joep

• Grace

Okeey,…

Ik ben al wat wijzer geworden..

Dus als het kan wachten,kun je beter eerst je straf uitzitten

anders zou je weer terug moeten naar HvB.

In ieder geval bedankt joep!

Groetjes

• Joep

Als de medische dienst vindt dat het kan wachten gebeurt dat sowieso.

groeten, Joep

• Grace

Dus nog ff voor alle duidelijkheid,(misschien dom)stel dat je 2 weken in een ziekenhuis moet verblijven maakt niet uit waar,

gaat dat dan weer van je tijd af dat je moest zitten??

Aangezien hij niet echt een duidelijk antwoord krijgt waar hij zit, trouwens op alle vragen niet.

Nog 1 vraag:

Hij zit in “de berg” in Arnhem,en ik wil op bezoek.

Nu willen 2 van zijn broers,1 neef en zijn dochter(17 jr)houd dus in dat ik daar niet kan komen die dag.3 volwassenen en 1 kind is de max,maken ze dan nog wel is een uitzondering?

Hij zegt dat ze niet zo nauw kijken, maar het is een uur reizen voor mij…

Groeten, Grace

• mitch

de man in kwestie heeft net 7 jaar straf gekregen neem aan dat ze hem dan niet naar huis laten gaan. Hij schijnt nu kanker te hebben en in de laatste face te zitten. hoorde dat hij nu thuis is wilde weten hoe het zat.

bedankt joep

• Joep

Tijdens een ziekenhuisopname loopt je detentietijd door.Je bent ook verzekerd via justitie bij de AWBZ.

Wat betreft het bezoek: in de meeste inrichtingen maken ze er geen probleem van, mits het geen bussen vol mensen zijn en er ‘kermis-achtige’ taferelen ontstaan. Dat maakt het voor de beveiliging lastig e.e.a. in de gaten te houden.

Maar besef wel, dat conform de regels ze je mogen weigeren.

Een tip: zorg dat je de eerste bent die naar binnengaat. :-)

groeten, Joep

• Joep

Hallo Mitch,

dan is er een afweging gemaakt en zijn er afspraken gemaakt.

Mooi dat het zo kan,

groeten, Joep

• boon

Scheveningen (Pen) is max 3 volwassenen en 2 kinderen

of 3 kinderen en 2 volwassenen.

Andere combinaties worden niet gemaakt, dus nooit meer dan 3 volwassenen.

(kinderen is tot 16 jaar)