Op de Telex

• Marjolein

Ik heb een vraag

Als iemand zich op woensdag moet melden omdat hij 70 dagen moet zitten en hij meld zich niet op die dag hoeveel dagen duurt het dan voordat hij op de telex staat ?

En als iemand op de telex staat geld dat dan ook voor het buitenland dus als hij bv naar Italiè zal gaan ofzo kan hij daar dan ook opgepakt worden ?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Groeten Marjolein

• don

hij staat dan de zelfde dag nog op telex in een ander land word hij dan niet gezocht

• Joep

Iemand die 70 dagen uit heeft staan staat niet direct op de top-10 lijst van Interpol. Maar op vliegvelden en waar je je ook moet legitimeren, is het voor douane en marechaussee wel te zien.

Het meest vervelende is nog dat je telkens over je schouder moet kijken en dat je opgepakt kan worden in december voor de feestdagen of tijdens het WK voetbal volgend jaar.

Bij een politiecontrole op rijbewijzen wordt hij er direct uitgepikt en moet dan die 70 dagen doorbrengen in een detentiecetrum of zoals nu in Lelystad, in een meerpersoonscel.

Is dat te verkiezen boven jezelf melden en die 70 dagen in halfopen kamp doorbrengen?

Tja, ik vind van niet.

groeten, Joep

• San

Nou Joep dat ben ik helemaal met je eens. Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten en dan kan dat toch beter als je al een weekend steeds naar huis mag, dan vluchten en het restant uitzitten met andere celgenoten op cel in een HvB. ;-)

• Marjolein

Het gaat hier niet om een restant hoor !

En jullie kennen de situatie niet dus liever daar ook niet over oordelen San

• Joep

Hallo Marjolein,

ik begreep heel goed dat dit geen restant is. Maar dan blijft de kern van mijn verhaal overeind. Nu zelf melden of gaan zitten op een moment dat het je absoluut niet uitkomt en al je plannen in de war schopt.

We hebben hier posts gehad van iemand die net een nieuwe baan had en in zijn proeftijd werd opgepakt om een straf uit te zitten op een meerpersoonscel.

Persoonlijk ken ik iemand die 2 dagen voor zijn huwelijk werd opgepakt. En dan kom je dus echt niet vrij om te trouwen.

Daar doelt San ook op.

Dus niet zo aangebrand reageren, maar beseffen dat de keuzes die je maakt konsekwenties met zich meebrengt en dat je daarvoor moet gaan staan.

Dat klinkt wel erg moraliserend, maar zo is het niet bedoelt. Ik bedoel alleen maar, dat je wat meer aan de lange termijn zou moeten denken. Het kan zijn dat het nu niet uitkomt. Ok. Maar geloof mij, wanneer ze je vriend onverwacht aanhouden en hij 70 dagen verdwijnt en dan geen regimair verlof heeft elke 4 weken, wat hij nu wel zou hebben, en hij op een veel mindere plek zijn straf moet uitzitten, dan denk je misschien wel eens: had ik toen maar… enz.

sterkte en groeten, Joep

• San

Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen Joep. Marjolein ik oordeel ook niet over de hele situatie alleen over datgene wat JIJ hier post. Ik bedoelde het niet kwaad en wilde alleen ff de logica als antwoord posten. Zeg nou zelf 70 dagen zitten komt eigenlijk nooit goed uit, dus kun je ze toch maar beter gaan uitzitten zodat je klaar bent?? Veel succes met wat er besloten word. ;-)

• Marjolein

Sorry dat ik zo aangebrand reageerde San dat was niet zo bedoelt maar het betreft hier familie van mij zodoende dat ik even uit mijn slof schoot :(

Het gaat hier om een vrouw met een kindje van 3.5 maand namelijk

Nogmaals sorry

• San

Geen probleem hoor. ;-) Kijk mijn vriend zit al 11 maanden in voorarrest in Spanje, dus ik denk dan wat is 70 dagen. Vervelend dat het een jonge moeder met kindje betreft, maar ik denk dat als ze vlucht haar problemen alleen maar erger worden. Ze zal niet meteen de volgende dag opgepakt worden, maar altijd maar over je schouder kijken voor 70 dagen is toch geen leven? Hopelijk kan de familie haar kleintje opvangen en dan zijn die 70 dagen zo voorbij.

• Marjolein

Dankje wel voor je begrip San en dat moet voor jouw ook niet makkelijk zijn zeg :(

Ik behoor tot haar familie en ik wil zoiezo haar kindje wel opvangen voor die dagen en dat weet ze inmiddels ook

Nogmaals bedankt en jij ook sterkte