wat te doen bij onterechte veroordeling

• esje

Hallo,

Ik hoop dat er iemand is met goede ideeen. Een vriend van mij heeft vast gezeten voor iets wat hij echt niet heeft gedaan, en ik geloof hem ook echt. Probleem is alleen dat het niet de eerste keer was dat ie vast zat en andere keren was het wel terrecht. De politie wilde hem bij gebrek aan bewijs laten gaan maar het OM wilde perse een veroordeling, wat dus is gelukt. Inmiddels is hij weer vrij, maar we zijn wel boos dat zijn leven weer overhoop werd gehaald terwijl hij juist zo zijn best deed om uit de gevangenis te blijven. Misschien vinden jullie het voor hem niet erg met zijn verleden als voor iemand die 1 keer onterecht vastzit, maar het blijft oneerlijk. Hij heeft al dingen geprobeerd zoals Peter R. de Vries maar omdat hij in het verleden wel vaker vast heeft gezeten, schiet dit niet echt op. Een vriend die tegelijkertijd is opgepakt voor hetzelfde is wel vrijgesproken en krijgt een vergoeding voor de tijd dat hij heeft gezeten. Is er een manier om hem ook nog iets van een vergoeding voor elkaar te krijgen? Ik moet zeggen dat het ook wel om het geld gaat, zijn strafblad gaat er niet mee weg, maar na zijn arrestatie is zijn huis leeggehaald en daarbij ook alle papieren die hij nu nodig heeft voor een uitkering. Hij is sinds 9 aug. vrij en heeft nog geen geld. Werken gaat ook niet makkelijk al wil je nog zo graag, hij heeft wel plannen (gewoon legale) dingen maar dat is niet echt werk wat ik hem graag zie doen. Ik wil hem wel helpen met geld maar zo rijk ben ik nou ook weer niet. Ik kan hem niet genoeg geven om van te leven. Dus mijn vraag: is er een vergoeding mogelijk en heeft iemand ideeen voor soorten werk waar je verleden er niet zo toe doet.

Alvast bedankt esje

• Joep

In Amerika is een hoogleraar die rechtenstudenten doodvonnisen laat onderzoeken.

Ze hebben al 16 mensen vrij gekregen die ten onrechte op ‘Death Row’ zaten.

Zou je in Nederland niet een paar studenten de zaak kunnen laten onderzoeken? Het levert hun studiepunten op en jij krijgt iemand die naar de zaak wil kijken. Ook kun je aan een advocaat vragen of die er brood in ziet. Het moet in ieder geval iemand zijn die inzage krijgt in het strafdossier en de processtukken.

Misschien iemand anders hier een beter idee?

groeten, Joep

• het is wat

Ik kan met je mee voelen en denken. Wij zitten met een zelfde fijt..Onze zoon is veroordeeld voor een niet gepleegd fijt..Hebben al vanm alles in het werkgesteld om het hard te maken…Wij hebben zelf onderzoek verricht en zijn tot een andere konclusie gekomen dan de rechtbank…Inzagen in het dossier wordt geweigerd..Waar is dan de wet voor gemaakt om INZAGEN te verkrijgen in je eigen dossier.

Nee justitie en al wat politie is deneken de MACHT te hebben en met alles vrij uit te gaan. Als een justitie medeewerker iets gedaan heb wordt (ik voelde me bedreigd) gegooid. Of het was zelf verdediging…

Nee als je bij politie of het andere onderdeel daar van werkt krijg je ALTIJD justitie aan je kant en ga je vrij uit…..

Fouten erkennen ..daar hebben ze nog nooit van gehoord.

Daders zoeken ??? Ne ze maken daders om de consument gerust te stellen zo dat er gedacht wordt dat de dader vast zit, ook al is het een onschuldigen..Kijk maar naar het geval in Schiedam..En zo zijn er meer….wij zelf schakelen en politieke partij in om aandacht te vragen en te krijgen en zijn bezig het in de media te brengen…..met naam em toenaam van de valse aangever.

• esje

Misschien zijn die studenten wel een idee ja, ik zal het eens aan hem vragen. Weet alleen niet hoe je dan met een student in contact moet komen. Zijn er misschien krantjes of zo daar waar een oproep geplaatst kan worden? En zou je die studenten daar voor moeten betalen?

groetjes esje

• Joep

Nee, die krijgen daar studiepunten voor. Je zou aan een universiteit kunnen zoeken bij Rechten, Strafrecht. Of even googelen.

groeten, Joep

• amber

Ik denk dat er weinig te doen is. Vraag mij af of er veel studenten zijn die hier op zitten te wachten. Je krijgt niet zomaar studiepunten hoor.

Ik neem aan dat deze vriend is veroordeeld en dat het vonnis onherroepelijk is geworden.Is hij niet in hoger beroep gegaan??

Er is dan niets meer dat je kunt doen. Schuldig of niet hij is veroordeeld.

Een vergelijking met de vrijgesproken vriend klopt dus ook niet. Iemand die is vrijgesproken krijgt geld een veroordeelde niet.

Laat het dus gewoon rusten en ga verder met je leven.

Als je echt denkt dat het kans van slagen heeft ga langs bij bureau rechtshulp of een advocaat.

• esje

Bedankt allemaal, maar hij laat het inderdaad rusten, hij heeft zijn advocaat die zou kijken of ie nog iets kon, maar inderdaad, hij was veroordeeld en heeft er al voor gezeten. En andere dingen zijn nu ff belangrijker dan hier nu nog tijd aan te verspillen. Ik wou gewoon alleen ff weten of iemand dit herkent en een idee had omdat ik hem wou helpen, maar het haalt gewoon niks uit. En die studenten dus ook niet, want zijn advocaat zal denk ik meer weten dan een student. Dat was alleen misschien een idee als zijn advocaat er niks meer in zag, maar er nog wel iets gedaan had kunnen worden als iemand er maar tijd in zou willen steken.

dus bedankt, groetjes esje

• Sip

Amber heeft gelijk, vergoeding vragen kan pas als er is aangetoond dat hij onschuldig is en een heropende rechtzaak hem vrij spreekt. Net zo als dus na de moord op Christel Ambrosius. De moord op Nienke Kleis ligt iets anders, daar kwam de werkelijke dader in beeld en was een hernieuwde zitting niet nodig.