Gedetineerden en de zorgtoeslag.

• Joep

Dit bericht is door de Gedeco in verschillende inrichtingen verspreid. Het leek mij belangrijk genoeg om het hier ook te posten.

Het Ministerie van Justitie zorgt in 2006 ook nog voor geneeskundige zorg voor gedetineerden.

Daarom hebben gedetineerden geen recht op zorgtoeslag.

Als een gedetineerde een toeslagpartner heeft (vrouw, geregistreerd partnerschap, fiscale partner, een medebewoner, een samenlevingscontract, samen een kind, een pensioenregeling waarvan de medebewoner als partner aangemeld staat (dit alles is per persoon/huishouden te bepalen) dan kan die toeslagpartner voor zichzelf een aanvraag doen voor zorgtoeslag.

De aanvrager kan de gedetineerde wel opgeven als toeslagpartner. De aanvrager heeft dan recht op de helft van de normale toeslag voor iemand met een toeslagpartner. Het inkomen van de gedetineerden telt dus wel mee voor het bepalen van de hoogte van de zorgtoeslag. Het belastbaar inkomen van een gedetineerde is vastgesteld op 614 euro. Een gedetineerde moet de aanvraag ook ondertekenen.

Mocht de gedetineerde met ontslag gaan en weer meer inkomsten genieten dient dit op te worden gegeven bij de belastingdienst die dan weer een nieuwe berekening maakt.

Gedetineerden die hun aanvraag al hebben verstuurd zullen dus geen zorgtoeslag ontvangen. Volgens de belastingdienst zijn hier geen uitzonderingen voor.

Kortom; gedetineerden hoeven geen zorgtoeslag aan te vragen. Mochten ze een toeslagpartner hebben, dan moet die de aanvraag doen.

(zie ook www.toeslagen.nl onder het kopje bijzondere groepen)

• San

He Joep goed joh om dat hier te plaatsen. Het is alleen jammer dat er voor Nederlandse gedetineerden in het buiteland nog zo weinig bekend is. Iedereen die na 1 mei 2006 nog niet verzekert is krijgt namelijk een boete… geloof 130% premie. Zelfs mijn verzekeringsmaatschappij wist mij nog niet te vertellen hoe dat dan straks gaat met mensen die nu niet verzekert zijn en dan straks in bijvoorbeeld oktober of november terug in Nederland komen en hier het restant van hun straf uit moeten zitten of misschien zelfs gelijk vrijkomen. Moeten die dan die boete betalen of word er voor hun een uitzondering gemaakt?? Heb al verschillende organisatie's gebeld en aangeschreven, maar tot nu toe kan niemand het vertellen. :-(

• Astrid

Ja, dat is een goeie San. En hoe zit het eigenlijk als je nu niet verzekerd bent en vóór 1 jan. 2006 terug komt uit het buitenland? Gr. Astrid

• Joep

Hallo Astrid,

ik ben er zelf niet echt in thuis. Heb geprobeerd een deskundige hier zijn licht over te laten schijnen, maar heb nog geen antwoord.

Maar het lijkt me dat wie voor 1 jan 2006 vrijkomt natuurlijk verzekerd wordt. Dat was toch de bedoeling van de hele vernieuwing van het zorgstelsel?

groeten, Joep

• nikki

Ik heb mijn ziekenfonds gebeld en die vertelden dat zodra je partner terug is in Nederland en hij kan een bewijs in het buitenland krijgen dat hij via de justitie is verzekert en hier nix aan de hand is , en hij gewoon zonder 130% premie verzekerd kan worden…nu alleen nog afwachten of het straks echt zo simpeltjes is……Nikki

• San

Nou ik zit nog op schriftelijk (heb het liever zwart op wit ;-) ) antwoord te wachten en zodra ik uitsluitsel heb post ik het hier ok.

• Astrid

Mijn vriend zit in Italië, en dat bewijs kan die dus wel op z'n buik schrijven, gezien onze ervaringen tot nu met dat land… dus stel dat ie wel pas na 1 jan. 2006 thuis komt en niet zo'n bewijs kan krijgen?? Ik ben ook benieuwd naar jouw antwoord San.

• Gabriel

Eeen vraagje, hoe gaat het als je begin 2006 vrij komt.

Je kunt en hoeft nu geen zorgtoeslag aan te vragen omdat je vezekerd bent via justitie maar hoe gaat dat op het moment dat je vrij komt.

Is daar al iets over bekend.

Er is geen partner of i.d.

groet,

Gabriel

• Nicolette

Joep is er nog iets uitgekomen uit je onderzoek? Op www.prisonworld.nl is deze discussie ook gaande en is men dit ook aan het uitzoeken. Misschien kunnen de handen ineen geslagen worden?

groeten'

Nicolette