• marhen

Wie weet op welke gronden ze post van gedetineerde en omgedraaid mogen achterhouden.

Ik heb namelijjk het gevoel dat onze brieven de laatste 2 weken wordt achtergehouden. Ik heb de afgelopen 2 weken een paar brieven geschreven en hij heeft er in de afgelopen week 3 geschreven maar geen van alle zijn aangekomen. Nu weet ik dat de desbetreffende psychologe van de afdeling het niet eens is met onze relatie omdat ik volgens haar te veel druk uitoefen. Het enigste wat ik wil is het beste voor hem. Maar mogen ze dan zomaar de post achterhouden.

alvast bedankt.

Jet

• Joep

Hallo Marhen,

de inrichting mag geen post naar of van gedetineerden achterhouden, mits…

Als een gedetineerde bijv. getuigen via brieven bedreigt en die meldt dat aan de OvJ dan kan de OvJ vragen aan de inrichting om post naar een bepaald adres achter te houden. Dat wordt dan eerst aan de gedetineerde gemeld. De OvJ kan er zelfs een zaak van maken.

Post aan gedetineerden wordt altijd overhandigt. Zit er spul in wat niet mag, bijv. bepaalde foto's dan wordt dat in beslag genomen waar de gedetineerde bij is.

Soms duurt de verwerking wat langer bijv. ivm weekend en dan krijgt de gedetineerde ineens twee brieven maar ik heb niet meegemaakt dat post achtergehouden werd.

groeten, Joep

• marhen

Hoi Joep,

Dank je voor deze uitleg. In ons geval is van geen van beide sprake. Het is zelfs zo dat hij van de psychologe aldaar de relatie van ons heeft moeten verbreken (wat hij zelf niet wilde en in onze ogen is het ook nog niet voorbij). Anders zou zijn verlof ingetrokken worden wat nu alsnog is gebeurd. De brief van mijn dochter heeft hij wel gehad en 1 kaart waar ik alleen mijn naam op heb gezet. Verdere brieven waar ik uitleg vroeg zijn nooit aangekomen. Ook de 3 brieven die hij naar mij heeft gestuurd zijn nooit aangkomen wel de brieven die hij naar zijn moeder en zijn broer heeft gestuurd zijn wel aangkomen.Ik weet bijna zeker dat de desbetreffende brieven bewust zijn achtergehouden omdat hij geen contact van de psycholge met mij mag hebben, niet via de telefoon en niet via brief hij is zelfs bang om mijn naam te noemen als hij zijn moeder aan de telefoon heeft. Wel hebben we de advocaat nu ingeschakeld omdat ze daar volgens ons ver buiten hun boekje gaan maar dat is een ander verhaal.

harstikke badankt in iedergeval voor de uitleg,

Jet

• Joep

Als het zo is, klinkt het inderdaad alsof iemand haar boekje te buiten gaat.

Advocaat inschakelen is dan een goede optie,

Hou ons op de hoogte svp,

sterkte, Joep

• marhen

Hoi Joep,

Heb net met zijn moeder gesproken. Hij wordt zo snel mogelijk naar een hvb overgeplaatst waarom dat precies is weet ik niet maar hij heeft nu nog 18 maanden te zitten. waarschijnlijk gaat hij van daaruit naar een half open. De advocaat is er nu mee bezig. Zijn behandeling is per direkt stopgezet . Hij zat er vrijwillig maar volgens hem heeft het hem meer slechts dan goed gedaan.Gelukkig kan hij dan weer kontakt opnemen met mij want zo kan het niet al dat stiekeme gedoe ( we zijn geen pubers meer).

Het laatste woord is hier nog niet overgesproken heb ik het gevoel.

Jet