Ontsnappen ?

• Marloes

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag.

Als een gedetineerde ontsnapt uit het HVB krijg die daar dan extra straf voor of word de oude straf voortgezet?

Dat is iets wat ik me al heel lang af vraag omdat je de laatste tijd steeds meer hoort over ontsnappingen..

Groetjes Marloes

• Sip

Hij/zij krijgt geen extra straf voor het ontsnappen op zich. Wel kan er voor eventuele andere vergrijpen bestraffend opgetreden worden, zoals bedreiging bewakers en vernieling rijkseigendom.

• gerrit

En hij zit de rest van z,n tijd uit in een beveiligde inrichting en komt niet meer in aanmerking voor half open of ander penitentiare programma of verlof.Dit ook niet wanneer hij een paar jaar later moet zitten voor een eventueel nieuwe veroordeling.

• Marloes

Dus eigelijk kunnen ze de poging best wagen er zit weinig risico aan!!

Want ik las op een andere pagina dat onsnappen uit de gevangenis makkelijker is dan de bank binnen lopen,lekker verhaaltje dan.

Het maakt nog niet zo veel uit als er iemand ontsnapt die een pakje boter heeft gejat, maar als het om moordenaars en verkrachters,pedofielen gaat vind ik dat wel een eng idee.

• gerrit

Nou ontsnappen is niet moeilijk meer als je in een halfopen kamp of open kamp zit, maar in een beveiligde inrichting is het niet zo eenvoudig en altijd achterom moeten kijken is ook niet alles. Je straf moet je toch uitzitten.

groeten gerrit

• Marloes

Ja daar heb je ook weer gelijk in,

Ik weet er weinig van af en kom sinds kort hier kijken, maar een open gevangenis kan ik begrijpen want dan mogen ze ook naar huis, maar in een half open gevangenis is toch ook beveiligd en hoe zit het dan met het huis van bewaring? want ik heb gehoord dat daar soms ook gevaarlijke gedetineerden in zitten …

• gerrit

ja een half open is beperkt beveiligd, daar hebben de gedetineerde zelf de verantwoordelijkheid om te “blijven”, en in een huis van bewaring komt iedereen die verdacht wordt van een misdrijf waar gevangenisstraf op staat, ongeacht het misdrijf, dus ook gevaarlijke zware criminelen ja.

• Marloes

En kunnen ze daar ook makkelijk uit ontsnappen dan ?

Ben erg nieuwsgierig daarom vraag ik zo veel ,het is een heel interessant onderwerk vandaar!!

• gerrit

bijna onmogelijk om te ontsnappen vanuit een huis van bewaring