hoger beroep en half open vragen alweer..

• mitch

hallo allemaal,

Ik weet dat er al een aantal keren vragen over gesteld zijn maar kan mijn antw niet echt vinden omdat het bij ieder verschillend is volgens mij.

Mijn vader is dus toch veroordeeld tot 4 jaar. Nu zitten er al 8 maanden op. Nu is mijn vraag wanneer komt hij nou in aanmerking voor half open. Las dat jullie het over bruto straf hadden en snap er niet veel van.

Verder begrijp ik dat hoger beroep binnen 180 dagen behandeld moet worden. En las ik dat er dan ook weer getuigen worden verhoord. Is dit altijd zo? Dat alle verdachten weer gehoord worden? En op het net las ik dat het 360 dagen kan duren voordat hoger beroep wordt behandeld. En hoelang is het gemiddeld dat het behandeld wordt. Ligt dat aan de advo? We zijn nu namelijk bezig met nieuwe advo.

nou hoop vragen hoop op antw hihi

alsvast heel erg bedankt

• Joep

Hallo Mitch,

Veel vragen en inderdaad zijn er hier al veel beantwoordt, maar ik zal proberen je te helpen.

Zolang je vader (of de OvJ) in hoger beroep is is er geen sprake van overplaatsing naar halfopen. Wacht eerst het hoger beroep af. Daar kunnen getuigen (opnieuw) worden verhoord. De zaak wordt opnieuw behandeld door een andere, hogere rechtbank. Overigens haal je in 1 zin getuigen en verdachten door elkaar. De verdachten worden natuurlijk ook weer gehoord.

Normaal is de behandeling in hoger beroep binnen 180 dagen, maarde advocaat-generaal (is OvJ in hoger beroepszaken) kan een nieuwe rapportage vragen en vraagt dan om uitstel. Als zijn argumenten goed zijn, wordt de zaak pro forma (voor de vorm) behandeld en wordt uitstel voor de inhoudelijke behandeling verleend. Vaak is de verdachte bij een pro forma zitting niet eens aanwezig.

Als je vader weer tot 4 jaar wordt veroordeeld kun je de volgende rekensom maken: vier jaar is 48 maanden.Daar gaat 1/3 vanaf voor VI = 16 maanden. Resteert 32 maanden minus de tijd die al in voorarrest is doorgebracht. De tijd die je dan overhoudt is de werkelijk resterende straftijd. Voor ovp naar halfopen mag je de laatste 18 maanden rekenen. Maar… ovp naar halfopen is geen recht. Dat moet je verdienen doorje gedrag in het HvB, anders ga je naar gesloten.

groeten, Joep

• mitch

Hallo Joep,

Bedankt voor je uitleg nog 1 vraagje. wat is een nieuwe rapportage? Gaat dat over bv de geestelijke toestand ofzo? Want mijn vader is niet onderzoekt ofzo.

En in hoger beroep gaan we zeker. Vandaag gehoord dat Anker en Anker het gaan overnemen. En daar ben ik toch wel erg blij om.

groetjes

• Joep

Een rapportage kan door OvJ gevraagd worden om de achtergronden van verdachte en/of delict beter te begrijpen en zo een geschikte strafmaat te eisen.

Maar, de advocaat kan daar ook op aandringen als hij denkt daardoor meer begrip voor zijn cliënt te krijgen bij de rechtbank.

Een psychiater en/of psycholoog willen de geestelijke ontwikkeling en mogelijke stoornissen aangeven; de reclassering belicht de achtergronden en het delict en de verslavingsreclassering onderzoekt ook de samnehang met het middelengebruik van de verdachte.

Het doel is om de verdachte beter in beeld te krijgen en mogelijkheden voor bijv een behandeling te onderzoeken

groeten, Joep

• mitch

ja dus dat gaat echt om het geestelijke gedeelte. Maar dat zal niet van toepassing zijn dat weet ik bijna 99 procent zeker.

bedankt voor de info

• Joep

Nee, het gaat ook om de omstandigheden die tot het delict geleid hebben en wat het beste vervolg is, voor maatschappij en voorde verdachte,

groeten, Joep