Hoger beroep steeds opnieuw uitgesteld

• Rudger

Hallo,

In september 2004 heeft mijn vader een een celstraf gekregen van 9 maanden 1 jaar voorwaardelijk een een geldboete. Na de uitspraak heeft de officier van justitie hoger beroep aangevraagt. Deze procedure is inmiddels gestart maar de datum van de zitting hiervoor wordt steeds weer uitgesteld. Eerst werden er nog data gegeven wanneer de zitting dan zou plaats vinden maar dat gebeurt nu intussen ook niet meer.

Nu heeft mijn vader zijn 9 maanden uitgezeten maar toch moet hij blijven?? hoe kan dit? Van de advocaat begreep ik dat het een tijd heeft geduurt voordat de getuigen waren geselecteerd en opnieuw gehoord.

Daarbij komt ook dat mijn vader vast zit in het huis van bewaring en dus op een behoorlijk gesloten inrichting zit. Ik heb begrepen dat zoland de proceduren van het hoger beroep loopt hij geen aanvraag kan doen voor overplaatsing naar een gevangenis bij mij in de buurt?.. nu moet ik het halve land door krossen voor 1 uurtje bezoek.

Tenslotte verdenk ik zijn huidige advocaat van geldzucht?? dat ie niks doet totdat er betaald is?? valt hier wat aan te doen behalve natuurlijk de rekening te betalen ;-)

Wie o wie kan mij helpen aan goede doorverwijs adressen en info over de procedure van overplaatsing en een hoger beroep?.

Is het mogelijk dat mijn vader nog moet blijven zitten omdat hij de geldboete niet kan betalen? Zijn er stichtingen of instellingen die kunnen helpen bij het betalen van die boete??? Als hij naar buitenmocht kan hij meer verdienen dan binnen en zo sneller alles betalen??..

• Joep

In de meeste HvB's kan je overplaatsing aanvragen na twee maanden. Je vader kan dan ovp aanvragen naar een HvB dicht in de buurt. Hij moet dat zelf doen bij de BSD in de inrichting waar hij nu zit. Een reden kan zijn dat zijn bezoek te ver moet reizen.

De advocaat zou ook bij de raadkamer van het hof schorsing kunnen aanvragen met als argument dat de straf die de meervoudige kamer opgelegd heeft, inmiddels verstreken is. Mocht het hof meer straf willen opleggen, dan zou dat omgezet kunnen worden in een taakstraf. De enige reden die jij beschrijft dat je vader nog vast zit, zou kunnen zijn dat hij mogelijk getuigen zou kunnen gaan beïnvloeden. De advocaat zou dit moeten ontkrachten voorde raadkamer.

groeten, Joep

• Rudger

Zou het misschien helpen als de advocaat voorsteld een omgangsverbod op te laten leggen zodat het voor m'n pa verboden is om contact te zoeken met de getuigen?

Er is ook een psychisch onderzoek gedaan, helaas is de uitslag zodanig dat mijn vader wordt afgeschildert als een gestoorde gek die bij vrijlating weer vrolijk verder gaat . Nu weet ik zelf wel duizend keer beter dat dit niet zo is. Kan een rapport van goedgedrag in de gevangenis misschien helpen? Of kan het aanvragen van verplichte therapie misschien helpen?

Ik krijg steeds meer de indruk dat ze een stok zoeken om mee te slaan waarbij het slaan zich vertaald in het uitstellen van de zitting en geen duidelijkheid geven.

Joep onwijs bedankt voor je reactie ik weet niet of de advocaat jouw aangedragen opties al geprobeert heeft maar ik dacht van niet….

Heb je misschien over het bovenstaande nog een tip?

Groeten, Rudger

• Joep

Als er uit een psychiatrisch rapport blijkt dat iemand een stoornis heeft, dan zal diegene zich ook wel niet al teveel van een omgangsverbod aantrekken lijkt me. Bovendien kun je niet voor jezelf een omgangsverbod aanvragen; hooguit kun je dat beloven en kan het dan als bijzondere voorwaarde in de schorsing opgenomen worden.

Een rapport uit de gevangenis helpt niet, in die zin dat het onvoldoende tegenwicht biedt voor de rapportage van de gedragsdeskundige(n). Hooguit bewijst het dat je vader zich blijkbaar wel voelt in een gecontroleerde omgeving en pleit dat alleen voor verlenging. Als hij zich niet goed gedraagt bewijst dat alleen hoe gestoord hij is en dat pleit ook voor opsluiting, dus dat helpt niet echt.

Verplicht contact met reclassering en een begin maken met therapie is wel een goede optie. In een HvB is behandeling nietmogelijk,dus dat zou eenbasis voor een schorsingsverzoek kunnen zijn,

groeten, Joep

• Rudger

Joep,

Nogmaals onwijs bedankt voor je antwoord. Dankzij de informatie die je geeft krijg ik steeds meer duidelijjkheid over de zaak en kan ik beter brainstormen over mogelijkheden waar misschien nog niet aangedacht is.

Zo heb ik over je laatste antwoord nog een volgende vraag. Het rapport van de deskundige dateert alweer van vorig jaar augustus. Rond die tijd zat mijn vader ook niet goed in zijn vel dankzij onproffesioneel handelen van 1 van de bewaarders die zijn dossier bekend maakte bij de afdeling. Met als gevolg bedreiging door mede gedetineerden waardoor hij over geplaatst moest worden naar een andere unit.

Zou het misschien helpen om een nieuw gesprek met een gedragsdeskundige te organiseren waar mijn vader de kans krijgt om aan te geven dat hij inmiddels berouw toont en wil werken aan therapie en graag een plan start voor een goede samenwerking met reclassering etc. etc.

Groeten, Rudger

• Joep

Hallo Rudger,

je kunt niet zelf een nieuw onderzoek ‘organiseren’, ben ik bang. Wel kan de advocaat aan de OvJ of de RC een nieuw onderzoek vragen,wanneer het vorige onderzoek niet goed zou zijn geweest (second opinion) of wanneer er omstandigheden veranderd zouden zijn. Dat laatste lijkt hier het geval. Tot 2 jaar geleden kon de reclassering ook nog rapporten uitbrengen op verzoek van verdachte en/of advocaat, maar dat doen ze niet meer omdat ze dat niet meer betaald krijgen. Ook over ontkennende verdachten wordt niet gerapporteerd.

Je moet dus een verdachte hebben die bekent (je zegt dat hij spijt heeft, dus dat zal dan wel) en er moet een plan gemaakt worden. Wat voor behandeling (ambulant of opgenomen) en mogelijk al een intake plaatsgevonden hebben en een startdatum bekend zijn.

De OvJ schat kansen op recidive in en heeft de plicht de maatschappij te beschermen en vertegenwoordigt diezelfde maatschappij.

Je moet de OvJ er dus van overtuigen dat de maatschappijer bij gebaat is dat betrokkene een behandeling ondergaat endat die behandeling kans van slagen heeft.

groeten, Joep

• Rudger

Goedemorguh Joep,

Wederom bedankt! Denk dat ik nu genoeg bruikbare info heb. Toevallig belde m'n pa gister nog en gelukkig is de advo nu idd bezig met schorsingsaanvragen. Volgende week is er weer de gelegenheid dat ze zo'n aanvraag kunnen doen. Dit wordt dan de tweede. Dit keer gaat m'n pa niet mee je moet dan 4 a 5 uur wachtuh in zo'n wacht cel en vervolgens mag je een half uur lang je zegje doen. De advocaat gaat wel. Daar heb ik me trouwens mooi in vergist. Die doet echt goed z'n best en werkt nu ook op pro deo basis voor m'n pa.

Groeten, Rudger

• Joep

Hallo Rudger,

Bij een schorsingsverzoek lijkt het mij belangrijk dat de verdachte wel aanwezig is. De rechtbank wil hem natuurlijk ook even in de ogen kijken. Niet verschijnen wekt de indruk van desinteresse, terwijl dat niet het geval is, lijkt me,

groeten, Joep