Strafblad

• San

Hallo allemaal,

Ik heb de volgende vraag. Als iemand in het buitenland gearresteerd word en hij zit zijn straf daar uit ZONDER overplaatsing aan te vragen. Komt dat misdrijf dan wel of niet op zijn strafblad in Nederland te staan? En als diegene wel overplaatsing aanvraagt na zijn veroordeling komt het dan wel of niet op zijn strafblad te staan?

Groetjes,

San

• juju

Komt zowiezo op zn strafblad te staan.

• San

Oh ok, want er zijn namelijk vrijwilligers van de reclassering bij hem langs geweest en die hebben hem dit verteld. Tenminste dat als hij zijn straf zonder overplaatsing in Spanje uit zou zitten, dan zou er niks op zijn strafblad komen. Aangezien de zitting er aan zit te komen willen we graag alle voors en tegens tegen elkaar zetten of hij wel of niet overplaatsing moet aanvragen, dus vandaar mijn vraag.

Groetjes,

San

• Joep

Volgens mij komen straffen in het buitenland niet op het starfblad te staan, maar wel in het Justitieel Documentatieregister. Dat betekent dat de rechter en OvJ er in de toekomst wel naar kunnen kijken, maar de burgemeester niet, wanneerdie een verklaring omtrent het gedrag (in de volksmond: bewijs van goed gedrag) moet afgeven.

groeten, Joep

• San

He Bedankt Joep dat hebben wij ook gehoord van de vrijwilligers van de reclassering daar, maar aangezien andere mensen weer stellig beweren dat alles in je strafblad komt te staan waren we er niet meer zo zeker van.

Groetjes,

San

• Mandy

Wanneer er met landen een verdag bestaat tbv het verstrekken vanjustitiele gegevens dan worden deze opgenomen in de Nederlandse Justitiele

Documentatie. Het antwoord is dus ja tenzij

Ik hoop dat ik je van dienst heb kunnen zijn.

Met vriendelijke groet,

Dick Zuilhof

Publieksvoorlichting Openbaar Ministerie