Mijn vriend zit vast voor bedreiging en mishandeling. Klinkt erg, maar klinkt minder erg als je hoort in welke situatie deze dingen gebeurt zijn.
1-
Mijn vriend heeft 2 jongens met geweld (dat wel ja) van een onschuldige jongen afgeslagen/getrapt. Die 2 jongens sloegen die ene jongen compleet inelkaar terwijl hij op de grond lag en geen kant op kon.
2-
Verder heeft hij een jongen klappen gegeven die geld uit zijn huis gejat heeft. Natuurlijk mag je geen eigen rechter spelen maar geloof me dat je heel erg boos wordt als de politie je verteld dat ze niks kunnen doen omdat ze geen bewijs hebben.
3-
En hij heeft iemand bedreigt die met een groep mannen met honkbalknuppels een jongetje van 14 in elkaar wouden slaan omdat hij een sneeuwbal gooide.
Dus Sip, niet elke gedetineerde is een gewetensloze crimineel. En niet elk “slachtoffer” is ook een slachtoffer.
UIT ·MEL· DR VERHAAL
Iemand helpen mag geen misdaad zijn. En is het ook niet.
Maar er wordt niet gezegd in hoeverre Mel dr vriend is doorgegaan met het helpen van het slachtoffer.
Misschien raakte hij buiten zinnen sloeg hij door (letterlijk en figuurlijk).
Je mag noodweer gebruiken voor jezelf en ook om een ander te “redden”
Maar zodra er een kans is om weg te lopen (weg te komen) met het slachtoffer dan moet je dat doen.
Niks mis mee, ook al is dat, toegegeven, in sommige situaties niet toe te passen.
In die ontoepasbare situaties (waar zowel politie als de OvJ het over eens zijn) zal besloten worden om het noodweer-exces te noemen, wat het voorval (deels) legitimeert en de rechter het hoogst waarschijnlijk zal afdoen als een overtreding of zelfs zal seponeren.
Misschien dat Mel dr vriend TE ver door is gegaan dat zelfs exces niet toe te passen was.
En situatie 2, of beter plannen hoe je die gast beetneemt en waar, of het recht zn beloop laten. Pure kwestie over waar je mee kan leven. Doe je het eerste ben je dus al agressief aangelegd en snel in je eer aangetast waardoor optie 2 je een laffaard doet lijken. Doe je het tweede ben je de wijzere en zorg je dat het niet meer kan gebeuren door betere beveiliging.
Die 3e situatie die Mel noemt zal niet een korte waarschuwing zijn geweest maar dus een behoorlijke bedreiging anders zou een rechter het nooit als bedreiging benoemen. En had hij dus beter direct de politie kunnen bellen en/of ingrijpen als de boel zou escaleren. (mits op een gepaste manier)
Mel, ik ben het wel met Sip zn laatste woorden eens.
Maar misschien is dit in een tijdsbestek van 10 jaar gebeurt en valt het te relativeren. Zoniet dan lijkt het me een gedragsprobleem.