voor SIP

• nikki

Niet iedere gedetineerde in het buitenland wil zijn straf hier uit zitten vanwege de lage strafmaat.Reden nr 1 is meestal om het contact met het thuisfront meer en beter te laten verlopen.De reiskosten kunnen de meeste thuisblijvers niet ophoesten en als ze dat al kunnen is het meestal onmogelijk om ook de kinderen nog mee te nemen, en het contact met hun vader is heel belangrijk.Als je je een beetje verdiept in WOTS, weet je dat de meeste uit te leveren landen geen toestemming geven voor WOTS, juist omdat de straffen hier over het algemeen veel lager liggen.Dus werkt het net zohard tegen als mee onze strafmaat.Dat is ook de reden waarom er relatief weinig Nederlanders hun straf hier mogen uitzitten, en het al niet eens aan vragen.Nikki

• San

Beste Sip mijn vriend zit niet voor een geweldsmisdrijf, dus ik zie niet waarom ik dan hier zou moeten vermelden waar hij wel voor zit. Hij heeft in ieder geval niemand benadeeld op wat voor manier dan ook!

Ten tweede kan ik je eerlijk zeggen dat als mijn vriend (en ik noem maar ff een paar voorbeelden) iemand verkracht of vermoord zou hebben ik niet langer achter hem zou staan!! Ik vind het schandelijk als de jij noemde het nabestaanden, maar ik denk dat je achterblijvers bedoelt geen respect of medeleven tonen naar de slachtoffers. Kijk en iemand met harde hand wijzen op zijn of haar fouten helpt helemaal niks. Iemand toont berouw uit zichzelf of anders speelt hij het door de druk van die harde hand om het zo maar ff te zeggen.

Je vroeg waarom willen gedetineerden in het buitenland dan allemaal hun staf in Nederland uitzitten? Nou daar zijn meerdere redenen voor te bedenken, maar echt niet altijd dat het in Nederlnad gemakkelijker zitten zou zijn.

- De taal kan een probleem zijn. Als mensen in het buitenland worden gearresteerd, dan spreken ze vaak de taal van dat land niet vloeiend met als gevolg dat ze extra geïsoleerd zijn.

- De achterblijvers zoals een gezin of familie vormen vaak een reden om de straf in nederland te willen uitzitten. Niet iedereen heeft genoeg geld om hun dierbaren in het buitenlanmd te gaan bezoeken.

- De discriminatie is vaak ook een goede reden, want de baantjes gaan in het buitenland toch meestal eerst naar de gedetineerden afkomstig uit dat land.

En zo zijn er nog veel meer redenen om overplaatsing naar Nederland aan te vragen.

Natuurlijk zijn onze gevangenissen een stuk beter dan de gevangenissen in Zuid Amerika en Azië, maar ook hier blijven het GEVANGENISSEN!! Ja ok de mensen worden hier beter bewaard dan elders in de wereld, maar het blijft nog steeds niet gemakkelijk om elke dag te leven zoals een ander je beveelt en ja… dan hadden ze maar na moeten denken ben ik helemaal met je eens!! Alleen zeg niet dat het een hotel is, want dat is echt niet zo!!!!

• Sip

Nu sla je spijkers met koppen. De straffen die hier gegeven worden zijn te laag.

• Blacky

Sorry, Sip,

ook het onderwerp “slachtoffer” is vaak genoeg aangehaald. Ook dat is een dood-doener, zelfs een zwaktebod. Als kind ben ik niet alleen sexueel misbruikt, maar ook geestelijk en lichamelijk mishandeld. En, geloof het of niet ; er Is ook leven na de misdaad ! Zowel voor slachtoffers als voor daders.

Ik weiger mijn leven te laten bepalen door de wandaden van een ander. En eerlijk gezegd word ik zo langzamerhand echt ziek van al die lui die maar roepen dat er aan de slachtoffers gedacht moet worden. Het gaat niet altijd om een onschuldig kind, een puber, een hardwerkende vader wiens leven wordt genomen.

Aan straf dient een maatstaf te worden gesteld. En er zijn legio slachtoffers die zich wentelen in hun leed. Moeten ze zelf weten, maar IK weiger daarin mee te gaan.

En als je het dan toch over slachtoffers wilt hebben, reken daar voor het gemak dan ook de familie en de gezinnen van de gedetineerden onder. Vergeet niet dat er op dit forum geen gedetineerden zelf posten, maar hun gezinsleden, vrienden, familie.

Het is een beetje te gemakkelijk om tegen hun te vertellen wat hun partners allemaal verkeerd hebben gedaan en welke straffen deze in jouw ogen wel verdiend hebben.

Blacky

• nikki

Toppie, Blacky!!!!!!

• Mel

Ook de slachtoffers zijn niet altijd heilig Sip! Mijn vriend zit vast voor bedreiging en mishandeling. Klinkt erg, maar klinkt minder erg als je hoort in welke situatie deze dingen gebeurt zijn.

Mijn vriend heeft 2 jongens met geweld (dat wel ja) van een onschuldige jongen afgeslagen/getrapt. Die 2 jongens sloegen die ene jongen compleet inelkaar terwijl hij op de grond lag en geen kant op kon. Wat werd er ook alweer gezegd over zinloos geweld? Iedereen was zo boos dat toen die jongen bij die supermarkt dood werd geslagen en niemand iets deed. En als je wel iets doet is het blijkbaar ook niet goed. Ja, je moet zeggen: foei dat mag niet! Nou, daar kom je ver mee hoor!

Verder heeft hij een jongen klappen gegeven die geld uit zijn huis gejat heeft. Natuurlijk mag je geen eigen rechter spelen maar geloof me dat je heel erg boos wordt als de politie je verteld dat ze niks kunnen doen omdat ze geen bewijs hebben.

En hij heeft iemand bedreigt die met een groep mannen met honkbalknuppels een jongetje van 14 in elkaar wouden slaan omdat hij een sneeuwbal gooide.

Al deze “slachtoffers” hebben geen straf gekregen, geen van allen! Mijn vriend had het misschien anders aan moeten pakken maar ik vind ons rechtssysteem zo krom als een hoepel. 2 jongens die een ander bijna dood slaan krijgen niks en diegene die helpt krijgt wel straf. En als ik dan weer in het nieuws lees dat iemand een werkstraf krijgt voor het seksueel misbruiken van een kind dan breekt helemaal mijn klomp.

Dus Sip, niet elke gedetineerde is een gewetensloze crimineel. En niet elk “slachtoffer” is ook een slachtoffer.

Mel

• Sip

Het klopt dat je in praktijk een aangevallene niet mag helpen en jouw vriend is niet de eerste en zal zeker niet de laatste zijn die voor het noodzakelijke helpen de bak indraaid. Je hebt gelijk dat ons rechtssysteem zo krom als een hoepel is in dat soort gevallen. Zoals ik vanmorgen las dat daders van een groepsverkrachting een veel zwaardere straf hadden gekregen (240 uur diensteverlening) dan de eis was dan breekt mij de klomp. Men had de slachtoffers eerst dronken gevoerd en die konden toen niet meer exact vertellen wat er was voorgevallen en protesteerden ook niet hard genoeg. Als dan 240 uur veel meer is dan de eis, dan zet ik vraagtekens bij wat de eis geweest mag zijn. Een cadeau bon zeker?

Overigens heeft jouw vriend 3 x een dergelijke situatie gehad zeg je. Dat lijkt me wel erg veel.

• verzin er maar 1

Mijn vriend zit vast voor bedreiging en mishandeling. Klinkt erg, maar klinkt minder erg als je hoort in welke situatie deze dingen gebeurt zijn.

1-

Mijn vriend heeft 2 jongens met geweld (dat wel ja) van een onschuldige jongen afgeslagen/getrapt. Die 2 jongens sloegen die ene jongen compleet inelkaar terwijl hij op de grond lag en geen kant op kon.

2-

Verder heeft hij een jongen klappen gegeven die geld uit zijn huis gejat heeft. Natuurlijk mag je geen eigen rechter spelen maar geloof me dat je heel erg boos wordt als de politie je verteld dat ze niks kunnen doen omdat ze geen bewijs hebben.

3-

En hij heeft iemand bedreigt die met een groep mannen met honkbalknuppels een jongetje van 14 in elkaar wouden slaan omdat hij een sneeuwbal gooide.

Dus Sip, niet elke gedetineerde is een gewetensloze crimineel. En niet elk “slachtoffer” is ook een slachtoffer.

UIT ·MEL· DR VERHAAL

Iemand helpen mag geen misdaad zijn. En is het ook niet.

Maar er wordt niet gezegd in hoeverre Mel dr vriend is doorgegaan met het helpen van het slachtoffer.

Misschien raakte hij buiten zinnen sloeg hij door (letterlijk en figuurlijk).

Je mag noodweer gebruiken voor jezelf en ook om een ander te “redden”

Maar zodra er een kans is om weg te lopen (weg te komen) met het slachtoffer dan moet je dat doen.

Niks mis mee, ook al is dat, toegegeven, in sommige situaties niet toe te passen.

In die ontoepasbare situaties (waar zowel politie als de OvJ het over eens zijn) zal besloten worden om het noodweer-exces te noemen, wat het voorval (deels) legitimeert en de rechter het hoogst waarschijnlijk zal afdoen als een overtreding of zelfs zal seponeren.

Misschien dat Mel dr vriend TE ver door is gegaan dat zelfs exces niet toe te passen was.

En situatie 2, of beter plannen hoe je die gast beetneemt en waar, of het recht zn beloop laten. Pure kwestie over waar je mee kan leven. Doe je het eerste ben je dus al agressief aangelegd en snel in je eer aangetast waardoor optie 2 je een laffaard doet lijken. Doe je het tweede ben je de wijzere en zorg je dat het niet meer kan gebeuren door betere beveiliging.

Die 3e situatie die Mel noemt zal niet een korte waarschuwing zijn geweest maar dus een behoorlijke bedreiging anders zou een rechter het nooit als bedreiging benoemen. En had hij dus beter direct de politie kunnen bellen en/of ingrijpen als de boel zou escaleren. (mits op een gepaste manier)

Mel, ik ben het wel met Sip zn laatste woorden eens.

Maar misschien is dit in een tijdsbestek van 10 jaar gebeurt en valt het te relativeren. Zoniet dan lijkt het me een gedragsprobleem.

• Mel

Wat bedoel je met: dat lijkt me wel erg veel? Het is dat je er verder niks mee te maken hebt en ik jou geen verantwoording schuldig ben, anders had ik je alle PV's opgestuurd en kon je het met eigen ogen lezen!

• Mel

Je hoort mij niet zeggen dat mijn vriend een lieverdje is. Hij is in bepaalde situaties te ver gegaan waar ik het absoluut niet mee eens ben en dat praat ik ook niet goed. Maar wat ik duidelijk wil maken is dat hij niet, omdat hij daar toevallig zin in had ofzo, mensen heeft mishandeld of bedreigd. Daar is iets aan vooraf gegaan en er hebben emoties meegespeeld. Dit kan heel veel mensen overkomen en je maakt mij niet wijs dat elke “normale burger” anders zou reageren. En dat slachtoffers niet altijd ook daadwerkelijk slachtoffers zijn. En dat ons rechtssysteem vaak zo krom als een hoepel is.

Mel