voor SIP

• tam

sip jij kan makkelijk praten merk ik al

maar je weet ook niet waar je over praat

je heb gelijk datiemand die wat doet op de blaren moet gaan zitten

maar waarom moeten ze keer op keer gestraft worden dan

er zitten ook mensen vast die bv de man die hun dochter heb verkracht een kogel door zijn kop hebben geschoten

ik praat niet goed dat dat zomaar kan maar ik heb zelf kinderen en ik kan me heel goed voorstellen dat je dan helemaal gek word

er zitten ook mensen vast die geen reet gedaan hebben

je denkt wel dat dit amerika niet is maar vergisi je niet

sommigen mensen hebben gewoon een groten fout gemaakt met wat dan ook en hebben daar een straf voor gekregen

maar dat houd toch niet in dat ze dan de rest van hun leven in een hel moeten blijven leven

groetjes tam

• Joep

hallo Tam,

het voorbeeld van de man die de verkrachter van zijn dochter een kogel doorde kop schiet wordt vaak aangehaald, ook hier op de site.

Feit is dat zoiets in de laatste 10 jaar in Nederland maar2 keer is voorgekomen en dat we zitten met zo'n 13.000 gedetieerden.

Het merendeel daaran zit voor diefstallen, inbraken e.d dus delicten waarbij het ging om economisch voordeel of gewin, waarvan het merendeel ook nog gerelateerd was aan middelengebruik.

groeten,Joep

• San

Ja Joep daar heb je gelijk in! Maar weet je er zijn soms omstandigheden in een mensenleven waarin iemand de verkeerde beslissing maakt. Natuurlijk moet iemand gewoon zitten als hij de wet overtreed, maar het blijven wel mensen die ook recht hebben op bepaalde dingen.

Kijk Nancy en Sip oordelen zo gemakkelijk en praten maar over een “hotel”…. nou bij mij weten is een hotel nog steeds iets waar je vrijwillig incheckt en ook weer uitcheckt. Het feit dat je leven voor een X aantal jaren word bepaald door iemand anders en je dus elke dag weer die vreselijke sleur hebt is de straf. Dan hoeft het niet ook nog eens zo te zijn dat de weinige “pleziertjes” die een gedetineerde al heeft dan ook maar steeds verder ingekort mogen worden vanwege het feit dat ze toch “maar” gedetineerden zijn die iets fout hebben gedaan!! Mensen zoals Nancy en Sip snappen helemaal niet waar ze het over hebben en moeten gewoon hun mond houden of zich eens goed verdiepen in wat de straf eigenlijk is van in de gevangenis zitten.

Groetjes,

San

• nikki

De meeste mensen krijgen gelukkig nooit van hun leven te maken met het onderwerp'gedetineerd en gevangenis“.Nu moet ik gewoon heel eerlijk toegeven dat ik er ook altijd anders over dacht.Pas nu ik echt in mijn leven er mee te maken heb, ga ik me erin verdiepen hoe het leven is als je je vrijheid kwijt bent.Hele simpele dingentjes waar je nooit bij stil hebt gestaan, zoals boodschappen doen , de honden uitlaten, al mopperend over die natte regenbende waar je weer in weg moet op de fiets.Zolang de meeste mensen geen reden hebben om zich te verdiepen in het leven achter slot en grendel, zullen we altijd met vooroordelen te maken hebben.Ondanks deze hele zware tijd voor mij, de kids, vrienden en familie vind ik dat dit alles op een of andere rare manier mijn leven heeft”verrijkt"( sorry, ik weet effe geen ander woord) ben ik een hele ervaring rijker en besef dat veel dingen waar ik me vroeger zo ontzettend druk om maakte er nu niet meer echt toe doen.Ook onze vrienden en familie hebben nu een heel andere kijk op de dagelijkse beslommeringen.Je kunt niet kiezen wat je in je leven tegenkomt, maar je hebt wel de keus hoe je daar mee omgaat………dus laat iedereen zijn vooroordelen een beetje minder fel horen ,want echt, neem het maar van mij aan…….je weet nooit wat je op je bordje terug krijgt………….Nikki

• tam

ik gaf een voorbeeld

dus die kan ej ook breder nemen

bij voor beeld een kennis van mij zijn docher is sexueel misbruikt en hij heb hem goed aangepakt en hij heb daar een helen hoge straf voor gekregen

ik bedoel natuurlijkniet aleen iemand neerschieten of wat ik net schreef maar het was als voorbeeld bedoeld waarom simmigen mensen wel eens een goed fout zouden kunnen maken

snap je

dat was de bedoeling en v0oral over het feit dat ze gewoon overal aleen voor staan

groetjes tam

• Sip

Over het voorbeeld welke je aanhaald hebben we het al gehad. Dat is nou zo ongeveer de enige groep die niet in d egevangenis thuishoort die er zit.. Het aantal van deze lieden is echter zeer beperkt en je kunt in je voorbeeld beter wijzen naar de vrouwen die verkracht zijn, hier hun hele leven mee getekend zijn en de dader(s) binnen 2 jaar vrolijk fluitend voorbij zien gaan omdat de rechter een echte straf niet wil geven. Moet ik het erg vinden dat dit soort lieden een slechte behandeling krijgen voor die paar jaar die ze moeten zitten?

• San

Nee Sip dat hoef je zeker niet, maar je moet ook niet alle gedetineerden over een kam scheren en dan op een prikbord waar veel achterblijvers posten dat wel gaan doen. Je praat steeds vanuit de slachtofferrol ben je er misschien zelf eentje?

• Joep

Hallo San,

Ik ben altijd ergblij geweest met de aanwezigheid van Sip op dit forum. Waar wij allemaal bezig zijn met de daders, of omdat ze partner of familie zijn, of vanwege het werk, laat Sip eigenlijk altijd een tegendraads geluid horen en geeft de slachtoffers een stem. Dat vind ikzelf positief,want die groep dreigt wel eens vergeten te worden. En weet,als je ooit zelf slachtoffer wordt, dan spreekt Sip ook voor jou. Wat zijn drijfveren zijn,hoef ik niet te weten.Ik vind het geruststellend in de discussies dat hij er is en zijn vaak dwarse geluid laat horen en mij daardoor tot nadenken dwingt.

groeten, Joep

• San

Nou Joep een heel aardig antwoord, maar sorry ik ben het niet helemaal met je eens. Als hij om wat voor reden dan ook vanuit een slachtofferrol spreekt ok, maar dan nog vind ik het gewoonweg dom als je vastzitten met verblijven in een hotel vergelijkt. Natuurlijk is het goed dat er iemand zich bezig houdt met de slachtoffers, maar of dat dan door middel van dat soort uitspraken op een prikbord van een GEVANGENIS pagina moet weet ik niet.

En nadenken over iemand anders zijn positie en je kunnen inleven in een ander is zeker erg belangrijk voor een maatschappij als waar wij in leven.

Groetjes,

San

• Sip

De meeste nabestaanden van daders tonen geen berouw naar de slachtoffers van hun lievelingen. Pas als ze er met harde hand op gewezen worden komt het af en toe voor dat ze hier enige aandacht aan geven. Verder zijn de gevangenissen (evenals de straffen) in ons land in vergelijking met vele buitenlanden eerder hotels dan gevangenissen. Zo niet waarom willen Nederlanders die in het buitenland gedetineerd zijn, dan zo graag hun straf hier uitzitten?

Als het dan allemaal niet zo erg is wat je man/vriend gedaan heeft, dan kun je het hier op het forum rustig vermelden en dan zullen er velen zijn die met je meeleven.