hoe gaat het nu verder?

• caroline

Mijn man is pas veroordeeld tot 36 maanden waarvan twee maanden voorwaardelijk.

Hij heeft nu bijna 4 maanden voorarrest er op zitten. Mijn vraag is deze: wat kan ik verwachten? Hij had het er over een Penitentair Programma volgen tot de mogelijkheden behoorde. Hij zit nu nog in het HvB. Wanneer kunnen we hem weer een weekend thuis verwachten? Zou het zo kunnen zijn dat hij eerst naar een gewone gevangenis gaat, dan naar een half open en dan naar een open, en daarna het Penitentaire Programma. Ik heb daar wat over gelezen en ik zag dat dat vooral gericht was op arbeidsintergratie. Maar mijn man is 58 en zit in de WAO, dus dat lijkt mij dan voor hem niet van toepassing. Voor mij en de kinderen (we hebben nog vrij jonge kinderen) zou het heerlijk zijn als hij 1 weekend in de vier weken thuis kwam. Of ieder weekend natuurlijk. Maar ik heb het idee dat we daar nog lang op moeten wachten. Wie weet hier meer van?

• dolfijn

Hallo caroline,

hij heeft 36 maanden gehad waarvan 2 voorwaarlijk dus dat is over 34 maanden, van die 34 maanden gaat 1/3 af dat zijn ruim 11 maanden dus hij moet in totaal 23 maanden zitten.

Je zegt dat hij al 4 maanden daar is dus je hebt nog 19 maanden te gaan, normaal kun je de laatste 18 maanden naar een half open dus om de vier weken verlof, en dan ga je vanuit half open naar ope elk weekend thuis.

Ik denk niet dat hij nu eerst nog naar een gevangenis gaat want hij hoeft niet meer zo lang, het ligt er wel aan wat het delict is geweest, daar kijkt men ook na of je in aanmerking komt voor half open,en inderdaad je hebt een P.P programmma

je bruto straf deel je dan met 6 en dat is de tijd dat je eerder met P.P gaat dus in jou geval 6 maanden, het is niet zo omdat hij niet kan werken dat hij daar niet voor in aanmerking komt hij kan ook gaan leren of iets,

dus ik denk in jullie geval dat het best wel eens snel kan gaan dat hij over gaat naar een half open, maar hij kan het navragen bij de BSD van de inrichting,

sterkte dolfijn

• caroline

heel erg bedankt voor de informatie. Ik hoop dat hij inderdaad gauw naar een half open gaat. Maar zoals jij ook al schreef is dat ook afhankelijk van het delict. En ik ben bang dat dit erg zwaar is. Poging tot moord. Hij is dus ook veroordeeld voor voorbedachte rade. Ons kind van 13 was zwaar mishandeld en toen heeft mijn man iemand neergestoken. Dit heeft hij gedaan onder invloed van alcohol. (ook nog de verkeerde gepakt, een volkomen onschuldige jongen) Wat in zijn voordeel sprak was dat hij geen strafblad had en dat hij verschrikkelijk veel spijt heeft. Eigenlijk ben ik een beetje bang dat hij misschien wel helemaal geen verlof krijgt.

• dolfijn

hallo caroline,

ja dat kan een zwaar delict zijn maar bij mijn man in open zitten er ook voor poging tot doodslag enzo dus het kan meevallen,

Het ligt nu heel veel aan de politie van jullie woonplaats en aan de officier van justitie die moeten een positieve verklaring geven dan kan hij wel op verof, en naar half open

Dus hopen maar dat hun positief reageren voor jullie, hun kunnen het wel tegen houden, maar het is net wat je zegt hij heeft nog geen strafblad dus dat is veel waard,

sterkte ermee groetjes dolfijn

• Joep

Hallo Caroline,

Aan wat dolfijn schrijft heb ik niet teveel toe te voegen, want wat ze schrijft is correct. Maar,voor plaatsing HOI wordt de OvJ om advies gevraagd.

Die zal kijken of het slachtoffer nu al met de dader geconfronteerd kan worden, wat het geval is als die dezelfde woonpaats (of erger, dezelfde buurt of straat) en het tegenhouden.

Ik heb dit vaker meegemaakt en wat kan helpen is dit: laat de reclassering een advies schrijven voor de OvJ en BSD, of in ieder geval even contact met de OvJ opnemen om hem op de hoogte te brengen van de actuele stand van zaken. Vaak reageren OvJ's positief verrast als ik ze op de hoogte bracht en waren ze bereid hun beslissing aan te passen.

Wat PP betreft: ook al is je man ouder en zit hij in de WAO, dan kan hij nog wel met PP en ET. Het is dan zaak om samen met de reclassering een zinvolle daginvulling te vinden, bijv.vrijwilligerswerk voor een aantal uren per week.

sterkte, Joep

• caroline

Bedankt voor alle informatie. Ik weet natuurlijk niet het stanpunt van de OvJ maar ik weet toevallig wel het standpunt van de politie in onze woonplaats. Die zijn namelijk heel erg begaan met de gebeurtenissen binnen ons gezin. Zij hebben heel erg hun best gedaan om de jongen te pakken die onze zoon met een zware brommerketting op zijn hoofd had geslagen. Dit gebeurde op klaarlichte dag in een drukke winkelstraat. Hij kwam met een brommer onze zoon achterop rijden, die zat op de fiets en sloeg hem toen op zijn hoofd. Het was helemaal geen bekende van onze zoon, en die jongen deed het eigenlijk zomaar, voor de lol. Uiteindelijk heeft de politie hem ook opgepakt, doordat hij nog iemand had geslagen. Maar dat was een paar weken nadat mijn man al iemand had neergestoken.

Maar dan even iets wat mijzelf erg dwars zit. De jongen die mijn zoon geslagen heeft, is na een week politiecel weer vrijgelaten wegens cellengebrek. Dan wordt mijn zoon als slachtoffer dus opeens niet beschermd door justitie. En als hij zich goed blijft gedragen komt hij er af met een taakstraf. Ik heb hierover wel gereargeerd naar justitie toe, want ik vind het rechtsongelijkheid. Maar jeugdrecht is heeeeel anders, werd mij verteld. En de dader is pas 16 jaar. Maar onze zoon had wel een grote hoofdwond die vlak boven zijn slaap eindigde. Dus voor hetzelfde geld hadden we hem niet meer gehad. En de aanklacht is “poging toebrengen zwaar lichamelijk letsel”. Nou ik vond het geen poging, ik vond het goed raak, want de wond moest wel gehecht worden en hij had wel een hersenschudding.

Maar ja, wie ben ik. Ik heb niets te vertellen.

greotjes Caroline