De poort gaat open

• Eef

Wij waren vorige week zaterdag naar Arnhem, de koepel, een HVB

Vond de rondleiding zeer interessant en hadden prima uitleg, duurde ook best lang, zo'n 1,5 uur. De PIW'ers waren erg duidelijk en helder.

Enja, wij kwamen ook echt uit nieuwsgierigheid, je kunt het aapjes kijken noemen, dat klopt dan wel. Interessant was het wel..

Ook hier moesten ze vanaf 15u. op cel en werden ze opstandig. Beetje vreemd, je ziet ze toch niet en ze zitten er niet voor niks… Hoe cliche het ook lijkt……..

Ik vond trouwens dat ze erg menselijk met de gevangenen omgaan en moet zeggen dat mijn kijk erop danig verbeterd is, prima zo!

Ga volg. jaar weer…

• therese

ach ja dus omdat jij vind dat ze er niet voor niets zitten. En je er blijkbaar heel bekrompen op kijkt. Ze zitten daar der straf uit hoor. En niet om bekeken te worden. En omdat jij zo bekrompen ben met je gedachten moet het thuisfront zich ook maar aanpassen die er vaak niets mee te maken hebben…

Ach ja gelukkig zijn er ook mensen die wel begip hebben voor de situatie al zijn het er jammer genoeg weinig.

• ikke

Nou ik vindt het heel erg dat je het aapjes kijken noemt, ,kijken hoe dat hondeleven in zo een bajes eruit ziet, maar net wat therese zegt je bent erg bekrompen in je uitlatingen.

Uit eigen ervaring weet ik dat er hondse bewakers bij zitten en dat die mannen het daar echt niet makkelijk hebben, en ga eens een keer op bezoek in een bajes, dan kun je zien hoe menselijk sommige zijn, en wat jij zegt dat ze daar niet voor niets zitten blijkt dat je weinig verstand van het leven hebt op zich. Natuurlijk moet een moordenaar berecht worden, en een pedofiel en weet ik wat. Maar zou je misschien wat menselijker willen kijken naar die mensen die er zitten. Vraag jezelf eens af hoe het komt dat iemand daar zit wat de achtergrond is enz.

En opstandig,hoezo vreemd???

jeetje goed dat ik niet daar in zo een bajes zit , ik was pas echt opstandig geworden. Omdat jij zo nodig aapies moet kijken zitten die mannen vroeg op cel.

En gevangenis is geen vakantiekolonie hoor!!!!

En apen kijken doe je bij de dierentuin, kun je apen ook nog noten voeren, ik had je hand eraf gebeten als ik er zou zitten.

• Eef

Goh zeg, wat een kinderachtige vervelende reakties. Ik bedoel het helemaal niet zo..

Enne Ikke, je hebt niet goed gelezen hoor, ik ben dus in een gevangenis geweest…

gaan kijken en luisteren inderdaad om mijn beleving bij te stellen….

Aapjes kijken doe je in de dierentuin inderdaad, maar zo noemden de gevangen het zelf, niet ik!! En dat kan ik me ook nog voorstellen, is ook niet niks dat hun dagprogramma hiervoor omgegooid wordt, helaas. Maar gelukkig is het maar 1x per jaar en zo bereik je wel dat mensen erover gaan nadenken…

Therese, ik zal best bekrompen zijn, ik heb ook totaal geen ervaring hierin en ging inderdaad uit pure interesse kijken.

En zoals ik al zei is het zo dat mijn kijk heel erg veranderd/verbeterd is, want inderdaad ze zitten hun straf uit.

Ik vond ook dat het er heel menselijk aan toe ging, veel respect enz. De bewaarders bleven er juist aan hameren dat wij dus zo bekrompen denken dat er gewone mensen als jij en ik zitten en dat er teveel geoordeeld wordt, ook juist door te weinig kennis/ of doordat je het verhaal maar van een kant hoort…

Zoals ik dus, daarom is het fijn dat die opendagen er zijn, dan krijg je minder ‘bekrompen’ ideeen en reakties hierop.

Dat was dus ook wat ik bedoelde, hierbij mijn excuses dat dat dus zo verkeerd is overgekomen. Wantja Therese het is zoals je zegt, het is erg voor de mensen die achterblijven en er niet voor hebben ‘gekozen’ ..

Lijkt me erg frustrerend.. enja, overal zitten 2 verhalen aan..

Enja, je kunt het aapjes kijken noemen etc, maar dat vind ik juist bekrompen, oké ergens klopt het wel, want ja, je gaat toch uit nieuwsgierigheid, maar door de rondleiding en de uitleg die je krijgt, krijg je toch een ophelderende kijk op het geheel en besef je hoe zwaar het eigenlijk moet zijn… Ik vind het nu ook echt geen ‘hotel’ meer..

• therese

nou ben iig blij dat je mening over gedetineerde is veranderd. want iderdaad het zijn mensen zoals jij en ik. Als ik op bezoek ga zit ik daar met moordenaars, ontvoerders, drugdealers.. Kinderen van deze mensenm, ouders van deze mensen. Allemaal hele normale mensen het zou echt je buurman kunnen zijn. Ik was daar zeker de eerste keer toen ik ook alles hoorde wat wie gedaan had heel erg verbaasd over.

Ik vind gewoon dat er zo verdomd weinig rerkening gehouden wordt met het thuisfront door mensen buiten en iedereen gelijk meningen klaar heeft. Misschien vandaar mijn heftige reactie. Ik weet hoe het voelt als iemand daar zit en die moet eerder naar binnen omdat nieuwschierige mensen komen kijken. Het is zeker geen pretje om binnen te zitten.

• tam

weet je wat het is

niemand kan over een ander oordelen en niemand weet waarvoor iemand daar zit en hoe het allemaal zo gebeurd is

wat ik wel weet is dat die gevangenissen helen mooien verhalen vertellen over hoe ze daar te werk gaan

maar ze vertellen niet in alles echt de waarheid dat is een feit

ze zetten het heel anders in elkaar

en wat ik wel weet is dat die jongens en vrouwen die binnen zitten het vaak heel zwaar hebben en de maatschappij aanneemt dat ze alles hebben wat ze willen

maar niks is minder waar

nu ook met justitie en hun bezuinigingen nou ze zijn er nog niet klaar mee

ik ben echt bang voor de mensen die langer gestraft zitten en straks naar buiten komen want alles word voor hun zo moeilijk gemaakt dat ze waarschijnlijk niks meer over hebben en hulp krijgen ze ook niet meer

groetjes tam

• Hyperactief

Ik ben het helemaal met je eens tam, voor dit narcistische beleid gaan we een hele hoge prijs betalen.:( Groetjes v Hyperactief

• San

Ja en daarbij komt ook nog eens dat op een open dag ze mooie praatjes ophouden, maar wie van de mensen die daar gaat kijken ziet het als 's avonds een bewaarder buiten zijn boekje gaat en expres het leven van de mannen en vrouwen daar binnen ondraaglijk maakt? Gelukkig zijn er hele fijne mannen en vrouwen die met gedetineerden werken en iedereen als mens behandelen, maar jammer genoeg lopen er in dat wereldje ook pure sadisten rond die kicken op de “macht” die ze daar binnen hebben en dat zie of hoor je echt niet op een open dag!

• Hyperactief

Klopt San, maar neem van mij aan dat zo'n sadist l.u.lhannes toch ooit het risico loopt dat ie buiten iemand weer tegen komt, en dan voor drijvend lijk kan gaan leren. Ondoordacht als ze iemand binnen de muren door middel van machtsmisbruik in een hoek dringen….. Groetjes v Hyperactief