Gevangenen dreigen Donner met acties !!!

• Hyperactief

Ik ben benieuwd wat de PIWers alhier vinden van deze op handen zijnde acties ??? Groetjes v Hyperactief

Gevangenen dreigen Donner met acties

Uitgegeven: 22 mei 2005 11:35

Laatst gewijzigd: 22 mei 2005 14:12

RIJSWIJK (ANP) - Gedetineerden willen met zitacties in verzet komen tegen het versoberde regime in hun inrichtingen. Ze zijn het niet eens met de drastische inperking van het aantal uren dat gevangenen buiten hun cel mogen doorbrengen. Door de beperkte bewegingsvrijheid neemt spanning en agressie binnen de gevangenismuren toe.

Dat stelt de Europese Organisatie ter bescherming van de Rechtspositie van Gedetineerden (EORG) zondag. De organisatie heeft minister Donner van Justitie gevraagd om voor 1 juni het beleid te versoepelen anders gaan de acties beginnen. De opzet hiervan is dat gedetineerden weigeren terug te gaan naar hun cel als het tijd daarvoor is, door te gaan zitten.

Ultimatum

Bij de EORG zijn 55 gedetineerdencommissies aangesloten van de in totaal zestig erkende commissies die er in de gesloten justitiele inrichtingen zijn. Gedetineerdencommissies zijn de spreekbuis tussen de gevangenen en directies. Woordvoerder P. Vleeming van de koepelvereniging zei zondag dat het ultimatum is gesteld omdat Donner niet is ingegaan op de brieven die eerder zijn geschreven.

Vleeming erkent dat de middelen om te protesteren beperkt zijn. “Maar we willen wel wat doen om verandering te krijgen. We kunnen ook achterover zitten en de spanning nog verder laten oplopen.”

Opstootjes

Volgens de EORG zijn vooral de langgestraften de dupe van de beperkingen die vorig jaar zijn doorgevoerd in verband met bezuinigingen. Volgens hem maakt een kat in het nauw rare sprongen en zijn de betrokkenen vaak geen lieverdjes. “Met deze vorm van actie willen we voorkomen dat de situatie in inrichtingen, die soms al explosief is, uit de hand loopt”, aldus Vleeming. Volgens hem zijn er al kleine opstootjes in inrichtingen.

Volgens de EORG hebben gedetineerden nog maar een uur recreatie per dag is en zitten ze de andere 23 uur vaak op cel. De huizen van bewaring, waar mensen in voorarrest zitten, hebben het meest beperkte regime. “De andere gesloten inrichtingen hebben dat strenge beleid overgenomen”, aldus Vleeming. Er is fors geknabbeld aan het dagprogramma waarin arbeid, sport en ontspanning mogelijk zijn.

Minder personeel

Het ministerie van Justitie spreekt tegen dat gedetineerden nog maar een uur per dag buiten de cel mogen zijn. Volgens de woordvoerder van het departement bestaat er wel een dagprogramma met arbeid, luchten en ontspanning, alleen gaat de deur van de cel na 17.00 uur op slot. Vroeger stonden de deuren vaak de hele dag open. Door de eerder gesloten deuren is minder personeel nodig.

Vleeming van de EORG stelt echter dat het beleid per inrichting verschilt en aan de leiding wordt overgelaten. Veel gedetineerden zitten daarom volgens hem nu veel langer per dag en soms hele dagen op hun cel. Justitie wijst erop dat onlangs een kort geding is gevoerd over het versoberde gevangenisbeleid. De rechter bepaalde dat de nieuwe werkwijze in overeenstemming is met de wettelijke regels. Justitie zal de EORG het gevoerde beleid nog eens uiteenzetten, aldus de woordvoerder.

BRON : www.nu.nl

• Joep

Zitacties: uit protest tegen het lange zitten!!!

• therese

ja wat kunnen ze anders doen… Joep schreef:

>

> Zitacties: uit protest tegen het lange zitten!!!

• Hyperactief

:D:D:D

• Zlem

De politiek en regering kan wel roepen dat er een democratisch besluit is genomen maar daar heb ik mijn twijfels over. Het is ons gewoon door de strot gedrukt.

Als in de praktijk blijkt dat door dit beleid de agressie en het geweld toeneemt ik kies voor de veiligheid en het welzijn van het personeel.

Het gaat om rigoureuze en onverantwoordelijke bezuinigingen die niets met een verantwoord beleid te maken hebben.

De percentages die onlangs door NOVA zijn gepubliceerd liegen er niet om v.w.b. het geweld naar personeel door zowel gedetineerden en leidinggevenden.

Het beleid van justitie is niet adequaat genoeg om de problemen die er straks gaan komen in goede banen te leiden en goed op te lossen omdat is gebleken dat de verkeerde mensen leiding geven. Triest, maar gezien de onderzoeksresultaten een gegeven.

Als gedetineerden willen gaan staken en dat op een vreedzame manier doen zij mijn zegen hebben.

Laat de regering meer investeren in echte behandelingsprogramma's om gedetineerden die wel willen een kans te geven en zodoende de kans op recidive daadwerkelijk kan verminderen.

Op dit moment vaart het gevangeniswezen een (ram)koers die veel meer gericht is op vergelding dan op rehabilitatie en alleen maar met pure bezuiniging te maken heeft.

Kijk maar naar Amerika wat er daar van het gevangenissysteem terecht is gekomen en miljarden dollars kost en steeds meer gaat kosten.

Verder moeten de ondernemingsraden eens daadwerkelijk doen waarvoor ze zijn aangenomen en dat is voor de belangen van de achterban opkomen!

• Hyperactief

Hoi Zlem, laten ze de heren en dames uit de ivoren torentjes maar eens een paar diensten draaien, zijn ze weer onder de mensen en eens kijken hoe ze het er vanaf brengen. Ik vraag me af of het daadwerkelijk zo erg is onder PIWers dat veel het gevangeniswezen willen verlaten, het zou mij niets verbazen. Als dat klopt dan is dat een goede graadmeter voor het klimaat waarin gewerkt wordt. Ik heb net NOVA gezien, en met grote verbazing gekeken dat men het heeft dat er verschillende culturen onder het personeel ontstaan zijn, zwarte en witte bewaarders diensten, klopt dat ??? Ik heb dat bij bezoeken eigenlijk nooit waargenomen, lijkt me een slechte zaak als dat gebeurd….. Groetjes v Hyperactief