uitspraak

• rachel

Vandaag was de uitspraak. De eis 3 jaar waarvan 1 jaar voorwaardelijk is 10 maanden waarvan 5 maanden voorwaardelijk geworden. Echt zo veel beter. Over een maand komt mijn vriend thuis. Ben zo blij!!!

Wel heeft hij een werkstraf, verplichte behandeling en een schadevergoeding van 3150 i.p.v. 10.000 euro gekregen. Alleen is het nu weer wachten of de officier van justitie in hoger beroep gaat.

Maar nu heb ik een vraag stel dat ze in hoger beroep gaat mag mijn vriend dan wel tot die tijd naar huis of moet hij daar blijven?

En hoe gaat zoiets is dat dan weer een hele rechtzaak?

Alvast bedankt

• therese

meissie ben helemaal blij voor je lees het net… Ben echt heel blij voor je.

spreek je snel

• Joep

Wanneer de OvJ in beroep gaat, blijft de oorspronkelijke VIdatum staan. Want als het hof tot dezelfde conclusie als de rechtbank komt, zou je vriend te lang gezeten hebben en moet de staat schadevergoeding betalen.

Dus je vriend komt dan gewoon vrij en krijgt een oproep voor zijn zitting in hoger beroep. En ja, dat zou een compleet nieuwe zitting worden, behandeld door een andere (hogere) rechtbank en een andere OvJ, die dan advocaat-generaal heet.

groeten, Joep

• Rachel mama van Joëll 9,5 maand

Joep dankje wel voor je uitleg.

Maar als de zaak voorkomt dan kan de ovj dus heel wat anders gaan eisen als de oorspronkelijke eis of uitspraak was/is? En komt het vaak voor dat ze in hoger beroep gaan?

• Simon

Hoi rachel,

Het komt idd regelmatig voor dat een OvJ in hoger beroep gaat. In 90% v/d gevallen blijft de eis hetzelfde of minder. Een OvJ bekijkt alleen of hij de feiten harder kan maken en/of hij misschien niets over het hoofd heeft gezien dat in het nadeel van de verdediging kan gaan werken. De kans dat de rechtbank in hoger beroep een hogere uitspraak doet is ook gering, maar daar durf ik geen uitspraken over te doen.

Groeten Simon

• rachel

Hoi Simon,

Bedankt voor je duidelijke uitleg.

We moeten dus nog maar even afwachten tot 24 mei dan zijn de 2 weken voorbij.

• Simon

Het is idd 15 dagen afwachten, maar het zullen 15 weken lijken. Een OvJ heeft 15 dagen om in hoger beroep te gaan. De verdediging heeft 14 dagen.

Veel sterkte en succes!

Simon