eis is bekend en een vraag

• rachel

Mijn vriend moest vandaag voorkomen de eis is 3 jaar waarvan 1 jaar voorwaardelijk en daarna hulpverlenining en een schadeclaim van 10115 euro.

Hij zit nu vanaf 15 januari vast.

Van die 3 jaar mag ik toch dat jaar voorwaardelijk aftrekken? En min zijn voorarrest en 1 derde hou je dan toch een jaar over?

En is bij jullie de uitspraak lager geworden dan de eis?

Alvast bedankt voor jullie reacties

• djali.

bij ons is het idd wel lager uitgevallen, maar bij iemand anders weet ik dat het wel gewoon tot eis over is gegaan en de gevraagde straf heeft gekregen.

dus je kan er geen garantie voor krijgen dat dat dus altijd zo is. en als de straf veel lager uitvalt dan de eis zou het ook nog eens zo kunnen dat het o.m in hoger beroep gaat.

ik zou dus toch zeggen wacht af en hoop niet teveel dan valt het altijd mee.

djali.

• ruby

als ie 3 jaar krijgt gaat er 1/3 vanaf dus blijft er twee jaar over.min 4 maanden voorarrest blijft er 20 maanden over.

en na de helft van je bruto straf kun je in aanmerking komen voor een HOI geloof ik.

• rachel

maar dat jaar voorwaardelijk gaat er toch ook af?

• D

Het jaar voorwaardelijk gaat er inderdaad ook vanaf.

Volgens mij gaat eerst het jaar voorwaardelijk eraf en dan 1/3?? En daarna uiteraard de tijd die je al in voorarrest hebt gezeten.

Als je in je laatste 18 maanden zit dan kom je in principe in aanmerking voor HOI.

Bij ons is de eis hetzelfde gebleven bij de uitspraak.

Schadevergoedingen worden meestal niet gelijk in de strafzaak toegewezen maar vaker in een civiele procedure die het slachtoffer eventueel nog kan aanspannen. Maar mocht de rechter vinden dat de schade ‘eenvoudig’ is aan te tonen kan het ook in de strafzaak al worden uitgesproken.

Sterkte nog.

D

• rachel

Dus dan zouden we een jaar overhouden en mag hij dan meteen naar half open? Dat zou helemaal te gek zijn.

• Blacky

Ik hoop het voor je, Rachel ! :-)

Sterkte,

Blacky

• u2

de eis bij mijn vriend was min.8 max.20 jaar,en hij heeft 4j.gehad,was wel buitenland.

• Joep

Je moet dat jaar voorwaardelijk vergeten in de rekensom. Dus hou je 24 maanden over en daar gaat 1/3 vanaf = 8 maanden. Blijft over 16 maanden min de tijd in voorarrest. Dat betekent dat hij, afhankelijk van de gedragsrapportages in de inrichting, geselecteerd zou kunnen worden vooreen HOI.

groeten,Joep

• ff reageren

Precies zoals ik het je op msn dus ook uitgelegd heb rachel…..

groetjes G…