germany.

• djali

hallo prikkers.

een vraagje over de duitse gevangenissen, wie weet waarom ze daar zo verdomd weinig mogen en kunnen,

ik heb er een goede kennis zitten, maar hij mag nu pas, na bijna meer dan een jr, pas schrijven en in zijn korte brief liet die ook weten dat hij niet mag jah niet mag werken..

weet iemand hier meer van / over. ik wist dat duitsland strenger was maar dit vind ik toch wel erg streng allemaal. en hij mag pas over twee maanden ongeveer telefoneren, en bezoek blijkt maar twee x per mnd te zijn a 45 minuten.

ik sta maar weer een x versteld van de vergelijkenissen van hier en andere landen.

djali.

• Joep

hallo djali,

dat geldt alleen voor het begin van de straf. Aan het eind kom je in Duitsland in halfopen inrichtingen terecht, die veel meer vrijheden kennen dan wij in Nederland.

Ik heb er zelf twee bezocht, maar dat viel mij erg op.

Van de gevangenissen weet ik wel, dat ze een streng en sober regime hebben.

groeten, Joep

• djali

ligt het er dan ook aan wat voor straf je hebt. als goed is heeft hij vijf jr gekregen en loopt zijn hoger beroep nog, kan het ook daaraan liggen dat hij bepaalde dingen nog niet mag.

djali.

• Joep

Ja, ik denk dat het met zijn hoger beroep te maken heeft. Heb je weleens nagevraagd of het voor hem na hoger beroep mogelijk is naar Nederland overgeplaatst te worden?

• djali

heb zou mooi zijn voor hem, maar het delict is in duitsland gepleegt, en hij woont ook daar dus dat zit er niet in.

djali.

• Klarene

Hoi Djali,

Mijn vriend zit ook in duitsland, maar soms heb ik juist het idee dat ze minder streng zijn dan in nederland. Hij moet nog een jaar en zit in een open kamp en dat is al iets wat je in nederland pas de laatste 5 maand voor elkaar krijgt.

Alleen op het moment dat iemand in U-haft (untersuchungshaft = voorarrest) zit zijn ze heel erg beperkt, maar dat is in nederland net zo. Ik denk inderdaad dat dit voor hem ook het geval is, omdat zijn hoger beroep nog moet dienen.

Wanneer je in duitsland eenmaal veroordeeld bent, ga je eigenlijk gelijk over naar half-open of zelfs naar open! Wat dat schrijven betreft, zolang je in U-haft zit gaat je post allemaal via de rechtbank waar het gelezen word. Hierdoor duurt het een week of 3 voor een brief over is en is het inderdaad niet zo slim om er bepaalde dingen in te zetten, maar dat is logisch.

Waar in duitsland zit hij precies dan? Want het is daar wel zo dat de regels niet landelijk geregeld zijn, maar per regio verschillen helaas….

Groetjes…

• djali

die vriend zit in duisburg / germany, en wat je zegt over brieven dat klopt in zijn geval al niet meer want als ik hem schrijf dan heeft hij hem de zelfde week nog en ik krijg hem ook binnen drie dagen van hem, zie ik aan de datum erboven die hij schrijft.

ik heb echt geen idee, of hij ook kans zou maken voor half open of open maar de tijd zal het voor hem leren. het is alleen wel te hopen dat hij gewoon snel mag bellen en meer bezoek mag krijgen dat zou al heel veel schelen, en hij heeft 't geluk dat hij opzich wel een kamer / cel alleen heeft.

ps. hoe is het bij vriend verders dan? qua bezoek en bellen.. de tijden en duur.

gr djali.

• Klarene

Mijn vriend zat in open, maar is van de week na een indicentje terug geplaatst.

In open was er 3x per week 3 uur bezoek, in half open is dit 1x per week 3 uur. Bellen is vaak onbeperkt, maar schrikbarend duur (62 cent per minuut)

Groetjes, Klarene

• Klarene

Even een aanvulling:

Mijn vriend mocht vorig jaar eigenlijk direct schrijven en zo vaak hij wou. Bellen was 3x per week, maar daar moest een aanvraag bij de rechtbank voor worden ingediend. Die was toen met een week of 2 rond. Maar dit gold alleen tijdens de U-haft. Normaal gelden er bij afgestraften niet meer van die regels, maar zoals ik al zei, iedere regio is anders.

• djali

thankx voor de informatie klarene.

djali.