Voor Joep

• Gerald Scholten

Hoi Joep,

Ik heb diverse berichtjes/antwoorden van je gelezen en heb hieruit begrepen dat je in een P.I. werkt. Ik hoop niet dat je het vervelend vindt dit ik dit schrijf, maar af en toe maak je een foutje dat verwarring kan scheppen bij de vragensteller.

Een RC gaat alleen over de 14 dagen bewaring. In de raadkamer wordt beslist over de gevangenhouding en de verlenging daarvan (2x), of in 1 keer 90 dagen (wat niet veel voorkomt…) In deze raadkamer zit geen RC, maar 3 rechters bij de behandeling van de gevangenhouding en bij de behandelingen van de verlengingen gevangenhouding, mag dit enkelvoudig (door 1 rechter) gebeuren.

Een mevrouw schreef dat haar zoon in april moest voorkomen en dat hij drie weken daarvoor nog bij de RC moest komen. Jij antwoordde hierop dat hij dat zijn kant van het verhaal kan vertellen en dat dat op schrift wordt gesteld. Dat klopt inderdaad. Vervolgens antwoordde jij dat zijn voorarrest dan ook nog eens met 30 dagen wordt verlengd. Dit doet de RC dus niet, maar de raadkamer !

Nogmaals, ik hoop niet dat dit vervelend vindt, maar ik hoop dat dit meer duidelijkheid kan verschaffen.

(Overigens, ik werk bij het OM, vandaar dit antwoord)

Groetjes,

Hilde

• OPa Kees

Zo zie je maar dat je NOOIT te oud bent om te leren…En je kan niet altijd ALLES weten als je nog geen 25 dienst jaren heb…Maar joep wordt door vele gewaardeert.. doeiiiiiiii

• Joep

Hallo Hilde,

bedankt voor je reactie. In de praktijk worden raadkamerzittingen en de RC vaak door elkaar gehaald door mijn klanten en ook door mij. Ik ben heel blij dat je het even helder op een rijtje hebt gezet en ik heb het even uitgeprint en opgeslagen.

Nogmaals bedankt voor je constructieve bijdrage en ik heb inderdaad weer wat geleerd,

groeten, Joep

• Gerald Scholten

Tof dat je het zo oppakt, niet iedereen zou dat doen.

Maar ik ben blij dat ik je weer wat geleerd heb (hihihi….)

Als er nog vragen zijn m.b.t. voorlopige hechtenis, zaken die de RC doet of zittingvoorbereiding: ik mag me een kleine expert noemen, aangezien ik de nodige jaren bij de RC en het OM heb doorgebracht en nog steeds daar m'n dagen vul !

Groetjes,

Hilde

• Diana

Juist heel erg leuk dat je zoveel informatie aan onze Joep geeft Hilde. Wij zijn erg blij met onze Joep, en zo zie je maar dat mensen ook positief reageren op de aanvulling van Hilde, daar is het prikbord toch voor.

Groetjes Diana

• dolfijn

hallo hilde,

betekend dit dat jij ergens in een rechtbank werkzaam bent???

zou ik jou dan eventueel ookpersoonlijkeen vraag kunnen stellen over een zaak??

ik hoor het wel als dat gaat,

groetjes dolfijn