ik moet ff vehaal kwijt

• joy

Om te beginnen mijn naar is joy en ik heb een surinaamse vriend. En om de laatste persoon daar gaat dit om.

Mijn vriend gind 3 weken geleden op een vrijdag avond samen met een collega uit in zandvoort waar ze altijd gaan, nu kreeg mijn vriend een woordenwisseling met iemand want zicht ontaarde in een vechtpartij waar over en weer goed is gemept, mijn vriend is meegenomen naar het politie bureau in haarlem en werd meteen die maandag voor de RC gebracht. Nu is het zo dat mijn vriend nog een voorwaardelijk had met een proeftijd van 2 jaar. Hij is die maandag overgebracht naar PI almere binnen en heeft in die tijd helemaal geen reclassering op bezoek gehad. Nu moest hij de 23e weer voor de RC komen en die heeft zijn arrest met 30 dagen verlengd, omdat ze bang zijn voor herhaling en zijn proeftijd was nog niet verlopen (25-04-2005). Nu belde hij mij vanmiddag op dat hij de 21e april weer voor de rechter moet verschijnen.

Maar dat is nog vrij lang in die tussentijd moet er toch iemand van de reclassering bij hem komen of niet? zijn advocate is nu een paar dagen met vakantie dus die kan ik ook niet bellen om te vragen hoe het zit, maar ik begreep dat de reclassering een rapport moet schrijven over mijn vriend, en misschien dat hun ook wat kunnen regelen met zijn werk want hij heeft een vaste baan waar hij van de dag dat hij vast zit in principe 2 weken had van vrij gekregen omdat zijn advocate had gezegd dat ie wel vrijgesproken zou worden DUS NIET HE!!! Nu heb ik zelf zijn werkgever gebeld en verteld dat ze hem nog langer vasthouden en wat er nu zal gebeuren met zijn baan de werkgever vertelde dat hij het nu bij personeelszaken had neergelegd en dat ik dat verder nog zou horen. Want als hij ontslagen wordt kan hij geen rekeningen meer betalen. we hebben 2 kids samen niet dat dat er iets toe doet denk ik maar misschien houden ze daar ook rekening mee.

Wie weet wat de reclassering voor je kan doen wat betreft je werk?

Kunnen ze om een alternatieve straf vragen?

Ik hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen?

groetjes Joy

• Joep

Joy,

De reclassering bezoekt mensen op het politiebureau. Dat heet vroeghulp. Een verslagje daarvan gaat naar de OvJ.

Wanneer een verdachte er niet is, zorgt de reclassering er vaak voor dat ze bij de voorgeleiding bij de RC zijn, om daar mogelijk afspraken te maken.

Wanneer iemand naar een HvB gaat, krijgt de reclassering vaak opdracht van de OvJ om een rapport uit te brengen. Ze krijgen daar ook voor betaald. Tot vorig jaar kon de advocaat of de verdachte ook om een rapport vragen, maar dat kannu niet meer. De reclasering zal dan de advocaat verzoeken bij de OvJ om een opdracht tot een voorlichtingsrapportage te vragen. Als de OvJ daarin meegaat krijgt de reclassering het dus wel betaald.

Als hij op de 23e dertig dagen voorarrest heeft gekregen, klopt het wel dat hij de 21e weer voor moet komen. Dat is weer bij de RC voor zijn 2e dertig dagen. Wat je vriend nu kan doen is in het HvB contact zoeken met de reclassering binnen, als ze daar nog zijn. Hij kan dan daar vragen of er al stappen genomen zijn om te komen tot een voorlichtingsrapport. Maar misschien is de opdracht van de OvJ allang de deur uit en ligt hij bij de reclassering op de stapel om verdeeld te worden.

De OvJ heeft er dan ook een datum op gezet, waarop het rapport ingeleverd moet worden. Dat zou best na 3 x 30 dagen kunnen zijn. Dat zou betekenen dat je vriend tot die tijd in voorarrest moet blijven. De advocaat kan schorsing aanvragen, als daar reden toe is. Maar uitgaansgeweld en zinloos geweld wordt zwaar aan getild door OvJ en rechters dus ik zou maar niet rekenen op een snelle thuiskomst.

Sterkte, Joep

• Joep

Aanvulling:

Je vriend heeft een delict gepleegd in de proeftijd. Dat betekent dat hij behalve dat delict eerst het voorwaardelijk deel uit zijn vroegere straf moet uitzitten. Bij een proeftijd van 2 jaar is dat meestal 6 maanden voorwaardelijk, maar soms ook drie.

En ja, de reclassering geeft in haar rapporten standaard een strafadvies. Dat zou een boete, een werkstraf of een leerstraf kunnen zijn. Ook adviseren ze wel cursussen agressieregulatie, voor wie daar problemen mee heeft of een andere leerstraf of een combinatie hiervan.

groeten, Joep