Gratie

• Joep

De verzamelde Gedeco's hebben gevraagd of koningin Beatrix bij haar 25-jarig jubileum gratie wil verlenen aan gevangenen. Dit gebeurt in het buitenland ook altijd en ook bij de kroning van Beatrix hebben veel gevangenen een derde korting gehad.

Wat vinden wij hier? Moet de koningin nu ook gratie verlenen en zo ja, aan wie en hoeveel? Welke categorie gedetineerden zou daar absoluut geen deel van mogen uitmaken?

groeten, Joep

• Zewi

Waarom ? Deze mensen zitten in de gevangenis omdat ze crimineel zijn en geprobeerd hebben beter te worden ten koste van anderen. En omdat Bea toevallig 25 jaar bezig is moeten ze nu gratie krijgen ? Onzin.

• Hyperactief

Waarom ? Deze mensen zitten in de gevangenis omdat ze crimineel zijn en geprobeerd hebben beter te worden ten koste van anderen. Aldus : Zewi.

Ze doen precies hetzelfde als politici, alleen zit er in de manier waarop twee letters verschil, n.m. illegaal/ legaal.:D

En omdat Bea toevallig 25 jaar bezig is moeten ze nu gratie krijgen ? Onzin. Aldus : Zewi.

Mee eens, het mooiste cadeau wat ze de hele bevolking kunnen geven, is dit kabinet naar huis sturen, en dat zij van haar enorme vergaarde kapitaal ten koste van velen in één keer het financiëringstekort terug stort in de staatskas.:D Maar als ze toch zo mallotig zijn om gratie te verlenen, dan vind ik dat alle gewelds en/ of zedenmisdrijfdaders hier buiten moeten vallen….. Groetjes v Hyperactief:)

• bren

Hoe graag ik ook gratie zou willen in ons geval, ik denk niet dat dat een redelijk iets is…..(en daar kom ik weer met mijn portugal), daar word eens in de zoveel jaar ook een soort van pardon gegeven, wat betekent dat er voor bepaalde straffen 1 á 2 jaar in mindering word gebracht. Hierbij word dan inderdaad naar de lengte van de straf gekeken en het delict.

Maar vooralsnog denk ik niet dat zoiets in Nederland vaste grond onder de voeten krijgt.

Als er nu een pardon word gedaan in Portugal, we zitten er al een paar jaar op te wachten zou de straf van mijn man met 1 jaar vemindert worden…hij zit nu een straf van 12 jaar uit.

Alleen als de Paus (afkloppen) overlijdt dan word er een algemeen pardon gedaan en een ieder die een straf korter dan 5 jaar heeft, wat dus in Portugal betekent dat je voor een “klein” delict zit, en heb je kans op vrijlating, na afwikkeling van alle benodigde formaliteiten wat daar dan ook nog een jaartje duurt. Voor de mensen die vastzitten voor een periode langer dan 5 jaar geld dan een pardon van 2 jaar.

Al met al, zijn er dus een hoop portugezen die de paus maar het ziekenhuis in en uit zien gaan. en maar hopen….wat dus een heel erg triest gegeven is…..

Principieel ben ik dus zeker niet voor gratie, maar tsja aangezien mijn mannetje toch in die molen zit, dan ga je toch denken……….

maar waar ligt dan de grens……dat is dus de hamvraag

• bren

de reden dat ik dus niet helemaal voor gratie ben is dus dat er niet vast te leggen is waar dan de grens ligt………..wie wel en wie niet?????

• Zewi

Gratie is een zeer groot onrecht. Omdat de paus dood gaat moet er gratie verleent worden. Zie jij enig verband ?

Deze “mensen” hebben een ernstig misdrijf op hun geweten dan hoort daar het uitzitten van de volledige straf bij. Zeer onrechtvaardig tegenover mensen die voor een vergelijkbaar vergrijp WEL de volledige straf hebben moeten uitzitten en tegenover de maatschappij.

• Diana

Ben het helemaal eens met Anne-Marie en hyperactief, ik sluit me daar bij aan.

maar zo weer zo, zware geweldsdelicten en zeden delicten vallen al standaard buiten de gratie. Koningin gaat wel naar Thailand om heroine smokkelaars en XTC smokkelaars vrij te pleiten. Dus mogen jongens die aan voorwaarden voldoen zoals Anne-Marie als voorbeeld aangeeft ook wel een steuntje verwachten.

• Joep

De oorsprong van gratie ligt in de Middeleeuwen. Bij verjaardagen, kroningen en begrafenissen werden misdadigers vrijgelaten, omdat men vond dat de koning zo zijn gezag kon laten zien en men ervan uitging dat iedereen blij moest zijn, dus ook veroordeelden. Nou, die jongens juichten heel hard!!

En wanneer Beatrix nu gratie aan bepaalde groepen gedetineerden verleent, iets wat ze individueel bijna dagelijks doet, kan ik me voor stellen, dat er in veel gezinnen blijdschap en dankbaarheid richting Hare Majesteit gaat.

Behalve misschien in die van de slachtoffers (voordat Sip het zegt), maar volgens het persbericht zijn daders van zeden- en zware geweldsmisdrijven uitgesloten van gratie.

• dolfijn

hallo joep,

denk jij dat er echt gratie wordt verleend????

wordt er bij jullie in de inrichting daar meer over gezegd dan in de buiten wereld?

van mij mag het hoor, mijn man moet nu nog 13 weken, dus al wat minder is is mee genomen.

groetjes dolfijn