Hoe graag ik ook gratie zou willen in ons geval, ik denk niet dat dat een redelijk iets is…..(en daar kom ik weer met mijn portugal), daar word eens in de zoveel jaar ook een soort van pardon gegeven, wat betekent dat er voor bepaalde straffen 1 á 2 jaar in mindering word gebracht. Hierbij word dan inderdaad naar de lengte van de straf gekeken en het delict.
Maar vooralsnog denk ik niet dat zoiets in Nederland vaste grond onder de voeten krijgt.
Als er nu een pardon word gedaan in Portugal, we zitten er al een paar jaar op te wachten zou de straf van mijn man met 1 jaar vemindert worden…hij zit nu een straf van 12 jaar uit.
Alleen als de Paus (afkloppen) overlijdt dan word er een algemeen pardon gedaan en een ieder die een straf korter dan 5 jaar heeft, wat dus in Portugal betekent dat je voor een “klein” delict zit, en heb je kans op vrijlating, na afwikkeling van alle benodigde formaliteiten wat daar dan ook nog een jaartje duurt. Voor de mensen die vastzitten voor een periode langer dan 5 jaar geld dan een pardon van 2 jaar.
Al met al, zijn er dus een hoop portugezen die de paus maar het ziekenhuis in en uit zien gaan. en maar hopen….wat dus een heel erg triest gegeven is…..
Principieel ben ik dus zeker niet voor gratie, maar tsja aangezien mijn mannetje toch in die molen zit, dan ga je toch denken……….
maar waar ligt dan de grens……dat is dus de hamvraag