Hoe lang wordt een strafblad bewaard?

• ilze

Hoe zit het nou precies?

• peter

beste ilze,

delicten die gepleegd zijn boven de 18 jaar blijven ter vermelding staan in je strafblad.

Onder de 18 jaar de delicten waarmee men veroordeeld kan worden voor het volw circuit.

• ilze

Dus in feite kom je er nooit ‘vanaf’. Ook las ik hier dat het negatieve gevolgen kan hebben voor familieleden? Wat voor gevolgen kan het voor mij hebben?

Bedankt!

• ilze

Even voor de duidelijkheid, mij partner zit vast!

• Joep

Mensen verwarren vaak een strafblad met ‘een verklaring omtrent het gedrag’ . Wanneer je gaat solliciteren en de baas vraagt om een verklaring van goed gedrag, dan bedoelt hij een verklaring omtrent hetgedrag. Die wordt door de burgemeester, of een ambtenaar namens hem, afgegegen. De gegevens daarin zijn na 5 jaar verjaard en in sommige gevallen na 10 jaar. Dan staat er ook niets meer!!!

Wanneer je naar de rechter moet haalt die soms zaken van 30 jaar geleden naar boven. Dat komt de rechter kijkt in het strafdossier (in de volksmond vaak strafblad genaamd). Behalve de rechter kan alleen de OvJ daarin kijken. Daar kom je dus nooit meer vanaf.

Maar die verklaring van het gemeentehuis kan je, wanneer die niet afgegeven wordt soms zelfs afdwingen via de rechter, als die geweigerd wordt en jij kunt aantonen dat het delict niets met de functie te maken heeft. Zo had een taxicentrale de gewoonte om niemand aan te nemen die veroordeeld was voor rijden onder invloed. Een dame die daar solliciteerde als telefoniste kon aantonen dat het voor haar functie niet belangrijk was.

groeten, Joep

• Sip

Maar als deze dame bedoeld dat ze haar kans op vertrouwlijke overheidsfuncties slinken met een creminele partner, Ja heel erg.

• ilze

Bedankt Joep! Een hoop is nu duidelijk voor mij!

Groetjes!