als je veroordeeld wordt tot 1,5 jaar gevangenisstraf. ga je dan meteen naar half open of gaat iedereen eerst sowieso naar gesloten? alvast bedankt
Zegt niks als je vriend zich goed gedraagd. Mijn vriend gedraagd zich ook voorbeeldig maar halfopen is vorig jaar afgewezen. Hij zit nu in zijn laatste jaar en er is al 2x een verlofaanvraag afgekeurd (zonder enige goede reden).
Joep, weet jij toevallig wat je rechten in dit geval zijn? Is het niet zo dat iedereen recht heeft op verlof (in ieder geval vanuit gesloten) in zijn laatste jaar? Mits hij geen rapporten e.d. gehad heeft natuurlijk.
Ik snap er echt geen biet meer van. Hij gedraagd zich zo goed. Hij wil met een opleiding beginnen (al hebben ze hem de kans zich een beetje te orienteren via de open dag van de school, ontnomen) hij heeft nog nooit rapporten gehad. De man van de BSD snapt er ook niks van en zegt dat het OM een persoonlijke strijd tegen hem aan het voeren is. De selectiefunctionaris is er i.p. niet op tegen maar door het advies van het OM gaat het niet door.
Wie heeft tips? Wat kan ik hiertegen doen? Een geditineerde heeft toch ook wel rechten hoop ik? Dit is echt zo gemeen.
Mel
Hallo Mel,
Je hebt gelijk, af en toe zijn er uitzonderingen op de regel. Ik heb het meegemaakt dat iemand een straf van twee jaar had, maar dat de OvJ elk verzoek om verlof afkeurde tot de laatste dag dat iemand vast zat. Dat was een man die vastzat voor brandstichting en binnen was hijeen modelgedetineerde, maar de OvJ bleef het verlof tegenhouden. Ik heb van alles geprobeerd en er waren bewaarders die op hun vrije dag zelfs met hem meewilden, maar de OvJ hield voet bij stuk. De man kwam er niet uit. De OvJ was bang dat de man zou recidiveren en dat hij daar op aangekeken zou worden.
Dus af en toe kan de OvJ het tegenhouden. Ik zou in beklag gaan en contact met mijn advocaat opnemen.
Sterkte, Joep
(Mel, ik zeg dus niets over het delict van je vriend, want dat weet ik niet, maar de OvJ denkt er dus soms zo over. Recidivegevaar of de mogelijke confrontatie met slachtoffers. Laat de reclassering eens een ondersteunend verzoekje schrijven of plan het verlof bij een familielid in een adere stad).
Hoi Joep
Bedankt voor je antwoord! Mijn vriend zit voor bedreiging en mishandeling van een persoon die zelf ook niet echt een lieverdje is. Dus hij heeft geen onschuldig oud vrouwtje iets aangedaan ofzo. Die persoon is naar de andere kant van het land verhuisd. Mijn vriend heeft al een verlofadres in een andere provincie aangegeven maar ook dat maakt niets uit. We hebben de advocaat gebeld en we gaan nu in beklag. Hopen en wachten maar weer.
Bedankt,
Mel
Hoi ik werk zelf ook als bsd medewerker. En ik weet wel dat als iemand een zedendelict heeft gepleegd je verlof afgewezen wordt. Dus bsd daar moet dat ook weten.
Wat betreft half open inrichting hangt ook af voor welke artikelen hij zit. Als je meer wil weten laat maar weten kan ik het ffe voor je nachecken.Mel schreef:
>
> Hoi Joep
>
> Bedankt voor je antwoord! Mijn vriend zit voor bedreiging en
> mishandeling van een persoon die zelf ook niet echt een
> lieverdje is. Dus hij heeft geen onschuldig oud vrouwtje iets
> aangedaan ofzo. Die persoon is naar de andere kant van het
> land verhuisd. Mijn vriend heeft al een verlofadres in een
> andere provincie aangegeven maar ook dat maakt niets uit. We
> hebben de advocaat gebeld en we gaan nu in beklag. Hopen en
> wachten maar weer.
> Bedankt,
> Mel
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?