vandaag gelezen

• djali

dit stukje kwam ik vandaag tegen en wou het ff met jullie delen……….

Driekwart ex-gedetineerden opnieuw in de fout

AMSTERDAM (ANP) - Bijna driekwart van de gedetineerden (73 procent) komt na zijn vrijlating binnen zes jaar weer in aanraking met justitie. Bij jongeren ligt dit cijfer nog hoger: 78 procent. Dit blijkt uit een onderzoek van het wetenschappelijk bureau van het ministerie van Justitie, het WODC.

Minister Donner van Justitie maakte de cijfers donderdag bekend in Amsterdam op een congres over het terugdringen van recidive, herhaling van het misdrijf. De bewindsman noemde de cijfers onrustbarend.

Volgens Donner blijkt uit de hoge recidivecijfers dat straffen alleen niet helpt, evenmin als meer of hoger straffen. Hij verwees daarbij naar cijfers in de Verenigde Staten, waaruit blijkt dat hogere straffen geenszins leiden tot een verminderd aantal ex-gedetineerden dat weer op het criminele pad terecht komt.

Terugdringen Recidive

De cijfers hebben betrekking op personen die in 1997 zijn veroordeeld. De effecten van het programma Terugdringen Recidive, dat het ministerie van Justitie in 2002 is begonnen, zijn nog niet duidelijk. Met het programma heeft justitie ingezet op een aanpak, die neerkomt op reïntegratie van ex-gedetineerden en gedragsverandering.

Veelplegers

Justitie introduceerde vorig jaar ook een nieuwe maatregel voor veelplegers. Zij kunnen volgens die maatregel twee jaar worden opgesloten. Tijdens hun detentie komen zij in aanmerking voor een reeks behandelingen die erop zijn gericht hun (criminele) gedrag te veranderen.

Donner benadrukte het belang van nazorg voor ex-gedetineerden. Vorige week heeft de minister afspraken gemaakt met de vier grootste gemeenten over nazorg voor veelplegers, zoals scholing en woonbegeleiding.

• Joep

Hallo Djali,

ik heb het ook gelezen. Op dit forum zijn hierover al eerder posts gedaan. Over ISD-ers (veelplegers) en de programma's die ze moeten volgen en dat ze als maatregel 2 jaar gevangenisstraf opgelegd krijgen. De eersten zijn bij ons al binnen gekomen, aangezien ik werk in 1 van de 7 inrichtingen waar deze veelplegers getraind gaan worden.

groeten, Joep

• djali

en wat is jou mening hierover dan,,,, ben je er voor of tegen, en waarom?

djali.

• Opa Kees

Veel plegers zijn meestal mensen die totaal niets meer hebben, en zeker als je op straat MOET leven dan heb je het in een overheids hotel het heel goed.

Een warm bed eten en verzorging. Geen angts van geweld aan vallen ..

Al die behandelingen die ze vanuit de regering voor schrijven haalt niets uit.

Dat is alleen werkverschaffing.Maar goed wie zijn wij als eenvoudig burger.

• Mel

Ik heb het al zo vaak gezegd: laat gedetineerden langzaam terugkeren in de maatschappij (dus niet van de ene op de andere dag vrij laten). Begeleid ze, stimuleer positief gedrag. Prachtig dat Donner het belang (eindelijk) inziet maar het gebeurd nog steeds niet.

Mijn vriend zit in zijn laatste jaar. Mocht niet naar Halfopen (zonder goede reden, is modelgevangene), zou nu eindelijk evt. volgende week op verlof mogen maar hebben we nog steeds geen uitslag van. Hij wil een opleiding gaan volgen en donderdag is de open dag van die school. Als hij niet op verlof mag, kan hij daar ook niet heen. Dan denk ik; wat wil je als justitie nou nog meer? Mijn vriend heeft inmiddels zoiets van: laat allemaal maar zitten, waar doe ik al die moeite nog voor? Het criminele pad is blijkbaar toch makkelijker.

• djali

jah heel jammer als je dat dan weer moet horen of lezen via hier he…. de overheid zou eens de moeite moeten doen om op dit soort site's te komen en eens mee te willen lezen.

djali.

• Opa Kees

Dacht je NOU echt dat NIEMAND van JUSTITIE hier NIET zitten te lezen???

• Seniorbewa

Het gewone werkvolk wel, maar ik denk niet dat de hoge pieten hier komen.

• DutchDart

Wellicht Zwarte Piet!!,

En die neemt alle stoute kinderen mee naar Spanje!

Seniorbewa schreef:

>

> Het gewone werkvolk wel, maar ik denk niet dat de hoge pieten

> hier komen.

• djali

nee, ik denk idd ook niet dat ze de moeite nemen om hier te komen zodat ze eens andere gedachten er op na zouden kunnen houden…

djali.