Hallo single,
De raadkamerzittingen gingen alleen om het verlengen van het voorarrest,dan hoeft de OvJ niet inhoudelijk de zaak voor te brengen, maar kan wijzen op inderdaad,recidivegevaar. De RC was hier gevoelig voor en heeft het telkens verlengd. De OvJ moet binnen 106 dagen de zaak voor de rechter brengen. Is het onderzoek nog niet afgerond en heeft hij daar goede argumenten voor dan wordt het voorarrest verlengd voor een bepaalde termijn, bijv.3 maanden. Nu zeg jijdat het politieonderzoek op 24 devember was afgelopen. Dan kan het zo zijn dat de OvJ nog wacht op rapprtages van gedragsdeskundigen (psychiater, psycholoog en/of reclassering of Pieter Baan Centrum) en dat daarom het onderzoek nog niet klaar is. De zitting die nu gehouden wordt is dan een pro forma zitting. (Pro forma is latijn voor: voor de vorm). De OvJ hodt zich aan de termijn van 106 dagen en vertelt de rechtbank waarom de zaak langer duurt. De advocaat kan aangeven dat er geen recidive of vluchtgevaar bestaat en dat de verdachte darom vrijgelaten kan worden in afwachting van het echte proces. Meestal zijn de verdachten niet eens aanwezig bij een pro forma zitting, zoals laatst bij Mohammed B. Daar werd alleen beslist dat hij naar het Pieter Baan Centrum moet en kreeg de OvJ 6 maanden uitstel.
Je mag bij een pro forma zitting aanwezig zijn en de uitspraak volgt meestal dezelfde dag.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb en anders hoor ik het wel.
groeten, Joep