koken in de bajes

• robinia

Ik ben op zoek naar recepten van (ex-)gedetineerden. Wordt er nog gekookt in de bajes? En zo ja, wat koken jullie zoal? Ik ben op zoek naar recepten van (ex-)gedetineerden.Ik ben benieuwd naar jullie lievelingsgerechten en de bereiding daarvan. Schrijf me es! Groeten van Robinia…

Oudemuis@hotmail.com

• Pink

Ja gedetineerden mogen in sommige gevallen zelf koken. En de recepten…nou gewoon wat ze thuis ook zouden koken.

groeten pink

• Joep

Robinia, ik vind het een heel leuk idee van je. Aangezien de gedetineerden hier niet komen behalve tijdens verlof zal ikeen heel goede kokdie bij ons zit omeen recept vragen. Die post ik dan hier. Elke vrijdag wanneer die man aan het koken is, loopt iedereen kwijlend over de afdeling. Het is in ieder geval met veel kip en knoflook.

groeten, Joep

• fran

mijn partner heeft in soesterberg gezeten en daar kookte hij alles in de magnetron, zelfs vlees.

Hij had van die jodekoeken de bussen bewaard en daar kookte hij in zelfs een cake.

Vraag me niet precies heo die dat deed maar hij flikte het.

Fran

• Joep

Bajes bruine bonen met rijst

gerecht voor 4 of 5 personen

Benodigdheden:

Rijst voor 5 personen

1 kip (of ander vlees)

2 potten bruine bonen

1 grote ui

2 tomaten of een blikje tomatenpuree

2 teentjes knoflook (meer mag, behalve als je de volgende dag bezoek krijgt)

4 kleine of 2 grote bouillonblokjes

zout; olie

snuf zwarte peper

2 theelepels suiker

Bereidingswijze:

De rijst wassen en op het vuur zetten

De kip schoonmaken en in stukken snijden, wassen met azijn of zout water

Het vlees kruiden met zwarte peper en zout en een fijngesneden teentje knoflook

Olie in de pan, vlees aan beide kanten bakken. Ui gesnipperd of in halve ringen meebakken, daarna tomaten of tomatenpuree erbij

(vergeet ondertussen de rijst niet!!!)

Goed door elkaar bakken.Daarna de bruine bonen en de bouillonblokjes erbij plus een snuif zwarte peper. Het vuur temperen tot half. Even laten sudderen met dekseler half op.

10 minuten voor het opdienen 2 theelepels suiker er goed doorheen roeren.

Denk erom bij het opdienen: de rijst moet zwemmen in de saus (lekker drassig)

Voor de pittige eters zou je in plaats van suiker een met een vork doorgeprikte madam jeannette peper erin kunnen doen.Vergeet niet deze voor het opdienen eruit

te halen.

Eet smakelijk,

Lloyd C.